Gå til innhold

Boligsalg?

momo

Anbefalte innlegg

Vi var og så på en rekkehusleilighet i dag som vi likte veldig godt. Men den må overtas fra 1 juli, og vi har et hus vi må få solgt.

Det jeg lurer på er hvor lang tid tar det fra man tar kontakt med eiendomsmegler, før man kan ha første visning. Vi skal også pusse opp badet først, så antageligvis kan vi ikke få takstmann hit før i slutten av juni.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal dere pusse opp badet før salg? Det er såpass dyrt å pusse opp bad, at jeg tviler på at dere får betalt for det ved et salg - spør i hvertfall en lokal megler eller takstmann om hva de anbefaler før dere setter igang!

Fra man kontakter megler til man kan ha visning tar det minimum en uke - det er mulig å gjøre det raskt, men det er jo en del lovpålagte opplysninger som skal innhentes, og en orntlig salgsoppgave som skal utarbeides, så det lønner seg å ta seg litt bedre tid enn som så :-) Dessuten kan det jo være greit å markedsføre første fellesvisning orntlig på nett og evt. i aviser, ikke sant?!

Jeg vil anbefale deg å kontakte et par meglere, få tilbud fra begge - og velge den av dem dere umiddelbart får best tillit til! Megler kan også starte arbeidet med å gjøre boligen klar for salg allerede nå, selv om dere evt. pusser opp badet. Husk i såfall at det er dere som selv bestemmer når megler skal starte markedsføringen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ragnhils, tror neppe det vil lønne seg å pusse opp badet før salg. Les mer om det å pusse opp før salg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående oppussing før salg: vi fikk klar beskjed at megler at reparasjoner burde tas før salg, men alt annet vedlikehold kunne vente. Og bad er dyrt å pusse opp altså!

Hvor lang tid det tar før man kan ha første visning varierer. Hadde jeg hatt dårlig tid, hadde jeg forventet maks ei uke. Men til vanlig tar det vel minimum et par uker. Taksten skal i orden, bilder skal tas, prospekt skal lages (og dobbeltsjekkes!!!) og visning annonseres i god tid.

Tenk imidlertid på at det er ikke alltid er tiden fra megler kontaktes til visning som er avgjørende. Det tar tid å selge - spesielt om du ikke er heldig og møter på den riktige kjøperen i første runde. Kanskje kan det være lurt å vente til august med å selge, for statistisk sett er det best å selge i januar og august...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Greit at det ikke tar lenger tid. Kan fint vente til august med og selge.

Tror ikke det er så vanskelig og få solgt her, for vi bor i et ganske rimelig hus. Og hus selges lett her.

Grunnen til at vi skal pusse opp badet er fordi det er kommet hull i gulvbelegget i dusjhjørnet. Så hvis vi ikke pusser opp, kommer det til og stå i taksten at badet må pusses opp. Vi skal pusse opp selv og, så da blir det ikke så dyrt. Vi har fått sjekket om det er fukt på badet, det er det ikke og vi skal få litt hjelp.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde valgt å overlate dette til de som kjøper. Om det står i prospektet at badet må pusses opp tar de jo det med i beregninga. Kan hende de synes det er ok å pusse opp badet selv, da får de det jo akkurat sånn som de vil ha det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående sum som blir trukket fra på takst... Vi har en støttemur som må byttes ut. Papirarbeidet skal nå godkjennes i kommunen og vil være klart for oss om vi fortsatt bor her fremover eller for ny eier om vi velger å selge. Men det er langt fra summen som det faktisk koster på jobben som er trukket fra i takst/verdivurdering! Sist gang det ble tasert, ble det trukket 100.000,- og da var summen for jobben 500.000,-! Nå har vi imidlertid gått et par runder for å få jobben gjort (forrige eier valgte en helt dust løsning og trakk seg uka før alt var godkjent i kommunen). Tilbudet vi har fått på jobben nå er på totalt 300.000,-. Nå har vi bare fått en verdivurdering enda, men det ble ikke trukket mer enn ca. 100.000,- nå heller.

Det er snakk om en mur som fixes - ellers raser hagen vår ned i naboens hage/hus. Det er også en jobb som ikke er aktuell å gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at hull i belegg må fikses, men jeg tror likevel ikke jeg hadde pusset opp badet før salg. Vi har så forskjellig smak - noen liker belegg, andre liker fliser - skal man ha varmekabler? Og hva skal man ha på veggene? Dere risikerer å legge masse penger i noe som kjøper pusser opp igjen med en gang! Da er det viktigere å dokumentere at det ikke er fukt i badegulvet!!

Forresten - hvis dere velger å pusse opp likevel, så bør dere ikke gjøre det selv.. Spesielt når det er gulvet som er hovedproblemet - for der må det legges membran, og den skal legges av fagfolk. Og da er det plutselig ikke så billig lenger!

men nok en gang - dette kan det være fornuftig å spørre en lokal megler om! Inviter megler på befaring, og spør hva h*n synes dere bør gjøre med badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...