Paprica Skrevet 7. desember 2013 #1 Skrevet 7. desember 2013 Jeg har ganske nylig byttet jobb og trenger å bygge "confidence" og mer autoritet. Dette fordi jeg er ganske ung og har fått en lederjobb, trenger å vises som den dyktige, fremoverlente og faglig sterke damen jeg er. Mesteparten av arbeidstiden blir på kontor, men jeg skal også delta i mange møter og noen ganger holde presentasjoner selv. Til vanlig har jeg ikke vært så bevisst på hvor "flink" eller "voksen" jeg ser ut, men nå trenger jeg å jobbe konkret med å bygge meg opp, finne et image som jeg er komfortabel med og som inngir litt respekt. Garderobe, valg av frisyre og sminke, sko og vesker... Alt sånt. Kan ikke kle meg alt for voksent sånn at det ser ut som jeg har kledd meg ut, men er likevel voksen nok til å være komfortabel med blyantskjørt, blazere og lignende. Skulle gjerne hatt noen tips fra dyktige damer der ute. Hva trenger jeg? Hva er viktig for å bygge opp mer autoritet og troverdighet som ung leder? Ikke minst må vi jo ta hensyn til at vi bor i Norge. Det regner og snør og er kaldt. Kan ikke trippe rundt i pumps hele året, heller! Håper på noen gode råd og erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #2 Skrevet 7. desember 2013 dressbukse/blyantskjørt og skjorte Anonymous poster hash: 67a03...6cb
Kara W Skrevet 7. desember 2013 #3 Skrevet 7. desember 2013 Er i samme situasjon selv, så tar gjerne imot flere råd. Selv bruker jeg nesten alltid sort, knelangt skjørt (varierer med dresskjørt og mer uformelle), og en skjorte. Har jeg møter el.l så er det hvit skjorte, ellers bruker jeg sort eller farget. Jeg jobber et ganske uformelt sted, så bruker kun blazer når det er veldig viktige møter. Bruk gjerne noe som er figursydd, men unngå veldig tettsittende klær og dype utrigninger. Jeg går til jobben i behaglige sko, og om vinteren bruker jeg boblejakke, men jeg har høyhelte sko stående på kontoret som jeg skifter til når jeg kommer. Jeg har også litt "late" dager hvor jeg ikke orker å dresse meg opp, så noen ganger kan jeg gå i korte skjørt eller t-skjorte og joggesko. Det får du føle litt på hvordan det er hos dere. De første månedene i jobben gikk jeg alltid formelt kledd. Ellers er det viktigste å være "ren og pen". Det er tross alt jobben du gjør du vil de skal legge merke til, ikke designerskoene eller den tettsittende skjorten. Fokuser på å vise at du er trygg i jobben din. Ha rapporter klare i tide, vær godt forberedt til møter, øv på presentasjoner hjemme osv. En av tingene jeg får mest komplimenter for på jobben fra kolleger er at jeg alltid svarer raskt og saklig på spørsmålene deres. Har jeg ikke svaret klart umiddelbart så søker jeg det opp og sender dem et svar innen et par timer, gjerne med litt mer utfyllende informasjon. Gratulerer og lykke til med nye jobben! 2
Gorgonzola Skrevet 7. desember 2013 #4 Skrevet 7. desember 2013 Med mindre du er i motebransjen vil jeg anbefale en dreining fra klær/utseende til atferd 2
Gjest blasé Skrevet 7. desember 2013 #5 Skrevet 7. desember 2013 Blyantskjørt, blazer, skjorte, svarte jeans - er noen av tingene, som automatisk kommer opp i tankene. Det å kle seg pent kan også være veldig behagelig, så lenge du finner de rette plaggene. Gå rundt i butikker og finn selve nøkkel-plaggene du trenger i starten og etterhvert så vil du selv finne ut av hva du trenger. Nå som det begynner å bli kaldt kan du jo kjøpe støvletter, boots og sånne ting. Du må jo også se hvor casual det er på arbeidsplassen din, først og fremst! Frisyrer så kan du jo kjøpe en sånn donut, og sette håret opp. Det er utrolig fint, samtidig så praktisk!
Lea2 Skrevet 7. desember 2013 #6 Skrevet 7. desember 2013 Med mindre du er i motebransjen vil jeg anbefale en dreining fra klær/utseende til atferd Enig! Det blir veldig feil å gå for en stil som egentlig ikke passer en. Kanskje bare endre litt på den du har? Jeg innrømmer gladelig at det ikke hjelper særlig på meg om en leder har kledd seg i powersuit, det blir heller litt sånn at man mistenker personen for å kle seg kun for å få respekt. Dette gjelder særlig de yngre. For å få respekt er det atferden som utgjør den store forskjellen! Dropp veldig ungdommelige klær og bytt ut disse med noe som er mer tidløst.. eller aldersløst. Cardigans kan brukes av alle aldersgrupper, det samme gjelder "dressbukser" og hvite skjorter, men ikke ta den hele veien ut. 2
Paprica Skrevet 7. desember 2013 Forfatter #7 Skrevet 7. desember 2013 Takk for svarene så langt! Mørke bukser(mørke jeans, knelange skjørt, skjorter, bluser, cardigans og blazer blir sikkert basisplaggene mine. Og trench coat! Tror jeg skal bestemme meg for en håndfull farger og starte med basisplagg som jeg ikke har fra før. Vil gjerne ha en garderobe hvor plaggene er enkle å kombinere med hverandre. Mer usikker på hvilke smykker jeg skal velge. Og sko. Det var smart å ha jobb-sko stående på kontoret og skifte når man kommer på jobb! Særlig nå på vinteren. Hvilke butikker handler dere i? Eller hvilke merker har mye bra klær i denne sjangeren?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 Med mindre du er i motebransjen vil jeg anbefale en dreining fra klær/utseende til atferd Ikke alle arbeidsplasser at kun korrekt adferd blir verdsatt, man må også se ordentlig ut. Mulig dette er litt annerledes for menn, men jeg som er ung kvinne i et litt eldre miljø må passe på både hvordan jeg ter meg og kler meg fordi jeg bli dømt på bakgrunn av begge. Jeg ser for eks. litt ung ut og det er ingen fordel i arbeidslivet. Dress to impress Enig! Det blir veldig feil å gå for en stil som egentlig ikke passer en. Kanskje bare endre litt på den du har? Jeg innrømmer gladelig at det ikke hjelper særlig på meg om en leder har kledd seg i powersuit, det blir heller litt sånn at man mistenker personen for å kle seg kun for å få respekt. Dette gjelder særlig de yngre. For å få respekt er det atferden som utgjør den store forskjellen! Dropp veldig ungdommelige klær og bytt ut disse med noe som er mer tidløst.. eller aldersløst. Cardigans kan brukes av alle aldersgrupper, det samme gjelder "dressbukser" og hvite skjorter, men ikke ta den hele veien ut. Nettopp! Man må te seg og kle seg ordentlig for å få respekt! Dessuten er ingenting så kleint som som å få uønset oppmerksomhet fra menn på jobb...Man kan liksom ikke be vedkommede stikke eller stikke selv. Takk for svarene så langt! Mørke bukser(mørke jeans, knelange skjørt, skjorter, bluser, cardigans og blazer blir sikkert basisplaggene mine. Og trench coat! Tror jeg skal bestemme meg for en håndfull farger og starte med basisplagg som jeg ikke har fra før. Vil gjerne ha en garderobe hvor plaggene er enkle å kombinere med hverandre. Mer usikker på hvilke smykker jeg skal velge. Og sko. Det var smart å ha jobb-sko stående på kontoret og skifte når man kommer på jobb! Særlig nå på vinteren. Hvilke butikker handler dere i? Eller hvilke merker har mye bra klær i denne sjangeren? Jeg handler en del på Zara og asos.com. Ellers ville jeg investert i noen ordentlige bluser ller skjorter. Anonymous poster hash: abed1...939
Paprica Skrevet 8. desember 2013 Forfatter #9 Skrevet 8. desember 2013 Takk, skal sjekke ut hva de har på Zara.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #10 Skrevet 8. desember 2013 De har en del enkle, litt finere topper bla på Mexx som kan brukes med dressbukse eller svarte jeans. Sammen med en cardigan og noen fine ankelstøvlettet ser du både proff og ungdommelig ut Har også funnet en del fint på Companys, som har InWear, Soaked og en del andre merker. Unngå å bli kjerring ved å rocke det litt opp med feks jeans, tøffe sko, eller ved å kombinere grove og fine tekstiler. Eller bruk et kult statementsmykke med ei enkel, hvit t-skjorte og svart blazer.Anonymous poster hash: 45661...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #11 Skrevet 8. desember 2013 Jeg er selv i en lederstilling, er nå 36 år gammel. Jeg merker stor forskjell på hvordan man kan/bør kle seg som leder etter hvilken alder du tilhører. Når jeg var yngre, gikk jeg stort sett for klassiske klær og helst dress. Dette er ikke "helt meg" i klesstil privat, men syns det passet arbeidsmessig. Dette for at det var en viss kleskode der jeg jobbet, samt for å gi riktig inntrykk av meg selv, da jeg også så veldig ung ut (og jo også var det). Nå som jeg er litt eldre, går jeg i hva jeg ønsker når jeg ønsker det. Der jeg jobber nå er stilen veldig casual, og endelig kan jeg kle meg litt mer etter min egen stil, og ikke hva som passer seg karrieremessig. Jeg ser fortsatt relativt ung ut, og folk tror gjerne jeg er opp til 10 år yngre enn det jeg er, men jeg føler selv at jeg har bevist hva jeg kan, og derfor kan kle meg som jeg vil uten å bli dømt. Noen dager kler jeg meg kanskje litt vel ungt, og mer røft enn hva som passer i ett kontormiljø. Men dette ville jeg aldri funnet på hadde jeg vært yngre og som ny leder. Man kan fort bli dømt etter hvordan man kler og ter seg som kvinne i lederstilling. Så ett safe valg er gjerne dress, pencilskjørt, pene bluser/skjorter osv. Andre ting er vel kjoler som er tekkelige med fine pumps (med ikke høy hæl), vinter er strikkede kjoler osv ett fint valg. Man er velkledd, men passende. Anonymous poster hash: 6da3c...6b8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #12 Skrevet 8. desember 2013 Jeg har hatt problemer med å finne balansen mellom det man vet er trygt (powersuit og skjorte, i min svært konservative bransje) og min egen stil selv, og det har tatt tid å bygge opp en garderobe som passer. En ting er at man ikke vil se ut som noen som har kledd seg ut, men det er jo heller ikke særlig morsomt å bruke masse penger på klær man aldri kunne tenke seg å bruke privat. Min løsning har vært å fjerne de tingene som virkelig ikke var meg og erstatte dem med ting jeg liker, som også fungerer i jobbsammenheng. Jeg går mye i blyantskjørt og enkle kjoler, til dels dressbukser (men like gjerne med sigarettben som vanlig lengde), men nesten aldri skjorte eller blazer, fordi jeg ikke føler meg vel i dem. Jeg bruker bluser, figursydde topper og kanskje en cardigan, og passer på ikke å vise for mye hud. Fokuserer på gode materialer, både fordi en silkebluse ser langt mer eksklusivt ut enn polyestersateng, og fordi det holder mye bedre i vask. Skiller meg nok litt ut fordi jeg bruker mer farger enn dem som går med sort dress og hvit skjorte - jeg kan for eksempel gå i et mørkerødt blyantskjørt og sort på overkroppen. Jeg bruker få og diskrete smykker (dvs. ikke så mye fargede stener, veldig lange øredobber eller svære halskjeder), tynne strømper og aldri, aldri utesko inne på jobb, alltid pumps eller pene ballerinasko. Har også sko på jobb, som nevnt over av andre. Holder meg til diskret sminke, men bruker gjerne neglelakk i nøytrale eller mørke toner, på korte negler. Da synes jeg at jeg får en balanse mellom på den ene siden å kle meg ordentlig og unngå at klesvalget tar oppmerksomhet bort fra det jeg leverer, og på den andre siden å se ut som meg, og ikke en generisk førtiåring. Samtidig er jeg alltid trygg på at jeg er akseptabelt kledd til eksterne møter som måtte dukke opp. Men jeg har altså gjort ganske små endringer fra en standard jobbgarderobe for å gjøre den mer til min, jeg har jo bare fjernet skjortene, lagt til litt farger og lakket neglene mine. Det jeg bruker på jobb kommer for eksempel fra Tiger of Sweden og Filippa K. Mitt tips vil være at du kjøper et par basisplagg på salget etter jul, men at du venter med de dyre investeringene til du vet nøyaktig hva du liker, som passer inn. Jeg har en del plagg fra begynnelsen av karrieren som passet fint inn i bildet mitt av hva man skulle ha på seg på jobb, men som er milevis fra noe jeg selv ville ha valgt å ha på meg. Det er dumt å legge penger i en dyr trenchcoat for eksempel, hvis det viser seg om tre måneder at du egentlig ikke er den typen, men bare har kjøpt den fordi det er det du er vant til å se på folk i din posisjon. Anonymous poster hash: 56506...e57 5
Paprica Skrevet 8. desember 2013 Forfatter #13 Skrevet 8. desember 2013 Tiger of sweden of Filippa K er notert. Lure tips dere kommer med, tusen takk, veldig kjekk lesning.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #14 Skrevet 8. desember 2013 Mye nyttig lesing her. Ellers vil jeg tilføye at korte men velstelte negler, diskre smykker og helst ikke løst hår (særlig hvis det er langt) passer best på jobb. Anonymous poster hash: abed1...939
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2013 #15 Skrevet 8. desember 2013 Gå som du vil, du er den som er i ledelsen og da bestemmer du kotymen på jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #16 Skrevet 8. desember 2013 Ikke minst må vi jo ta hensyn til at vi bor i Norge. Det regner og snør og er kaldt. Kan ikke trippe rundt i pumps hele året, heller! Du bytter sko når du kommer på jobb. Jeg synes dressbukser er veldig seriøst og voksent, samtidig som man kan finne noen som sitter perfekt, kombinere med noen fine sko og en fin bluse/skjorte. Jeg synes blyantskjørt kan bli for sexy til tider, iallfall hvis man er slank med lange bein. Jeg går veldig mye med skjørt, så hvis jeg skulle blitt leder hadde jeg oppgradert til noen "formelle" bukser, gjerne med litt smale bein. Anonymous poster hash: 6b159...351
Sissan1 Skrevet 8. desember 2013 #17 Skrevet 8. desember 2013 Da jeg var i din situasjon handlet jeg mye på Mexx. De har dresser til en fornuftig penge som ikke er for voksne, og gjerne med topper som passer til. Pga prisen kan de byttes. Har også mye skjorter som passer i dress, feminine med proffe. Brukte lite smykker, men noe skjerf. jeg valgte faktisk også å klippe håret helt kort i den perioden, hadde kort hår fra jeg var 25-35 fordi jeg følte jeg ble mindre "ungjente" av det. Også alltid høyhælte sko (men ikke stiletter), høyde gir pondus. Naturlig sminke, ikke for rød lebestift, og ikke lange lange negler. Brukte også lite skjørt/kjole, da jeg jobbet i et mannsdominert miljø og følte det ville gjort meg mer annerledes enn jeg allerede var. Kjenner det er en god ting ved å bli "voksen" at jeg nå kan kle meg som jeg vil. Bruker mye mørke jeans og blazer med bluse/topp nå.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2013 #18 Skrevet 9. desember 2013 Dere viser ikke lederegenskaper ved å kutte ut egen stil, jenter. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #19 Skrevet 9. desember 2013 Dere viser ikke lederegenskaper ved å kutte ut egen stil, jenter. Det er ingen fordel i arbeidslivet å se ung ut, være feminin eller være pen. Anonymous poster hash: abed1...939
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2013 #20 Skrevet 9. desember 2013 Det er ingen fordel i arbeidslivet å se ung ut, være feminin eller være pen. Anonymous poster hash: abed1...939 Å jo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå