Gå til innhold

Hvor mye snø var det FAKTISK i desember før i tida?

Thomasine

Anbefalte innlegg

Alle snakker om hvor mye snø vi hadde før i tiden. "Da la snøen seg i november og lå nesten til 17.mai!!"

Er det et sted man kan få en oversikt over dette?

Har tittet her inne - går an å sette inn årstall øverst i midten, men stemmer den?

http://www.senorge.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke huske det har vært så lite som nå på denne tiden. Bor i et snøhøl og her ligger det kun et par mm på bakken. Har aldri vært så lite på de 13 årene jeg har bodd her. Bor sentralt på Østlandet.

Anonymous poster hash: 32ac9...334
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingenting!! Vet det er mindre...mener å huske at vi hadde snø tidlig da jeg var liten, men vil gjerne "ha det på papiret"...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... jeg aner ikke. Men her jeg bor (Nord-Norge) har snøen brukt å ligge til 17. mai, og gjerne noen dager ekstra, før restene smelter vekk. Det kommer an på hvor varmt det er. I fjord var det SUPER varmt i mai, her i nord. Da hadde snøen smeltet for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på 60 tallet og det var bare litt snø i slutten av desember, mest i januar og februar, med gresselig kaldt regnvær i mars. Og det var i Sogn. Tror kanskje at snøen kommer tidligere og smelter senere i visse strøk nordpå.

Anonymous poster hash: 425cf...8f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på vestkysten hvor været forandrer seg 5 ganger til dagen, men som barn var hele vinteren full av snø. Det var nok snø til å lage snømenn og snøhuler nesten hver dag og jeg gikk ofte til knærne i snø da jeg alltid har vært liten av størrelse. Nå kommer snøen for en dag, neste dag er den regnet bort, så går det noen uker og så er det et par dager med snø før den smelter bort. Når snøen holder seg i en uke eller mer så er det uansett så lite og dårlig snø at en ikke kan leke i den. Nå er jeg 23 forresten, ¨så denne forandringen har skjedd på bare 15-20 år. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke glem at som barn husker du ikke alle regnværsdagene, bare de verste og morsomme dagene.

Anonymous poster hash: 425cf...8f9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også på vestkysten og syns nesten at det blir mer og mer snø for hvert år. Kaldere blir det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 meter snø og minus 31 grader. Husker det som kaldere da jeg var mindre, men jeg husker også dårligere klær og at vi var mer ute. Husker også at det var mer snø, men som liten er litt snø nok snø og hukommelsen er selektiv. Bestemor sier at det er mer snø nå, så jeg vet ikke

Anonymous poster hash: 2d3ef...9b0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på vestkysten hvor været forandrer seg 5 ganger til dagen, men som barn var hele vinteren full av snø. Det var nok snø til å lage snømenn og snøhuler nesten hver dag og jeg gikk ofte til knærne i snø da jeg alltid har vært liten av størrelse. Nå kommer snøen for en dag, neste dag er den regnet bort, så går det noen uker og så er det et par dager med snø før den smelter bort. Når snøen holder seg i en uke eller mer så er det uansett så lite og dårlig snø at en ikke kan leke i den. Nå er jeg 23 forresten, ¨så denne forandringen har skjedd på bare 15-20 år. :(

Slik er det for meg også, på vestkysten. Utrolig trist!

Anonymous poster hash: 2cadc...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også vintre fra jeg var barn hvor det bare var et tynt lag med snø og ganske varmt til over nyttår. Så jeg er ikke så sikker på om vintrene har endret seg nevneverdig i min levetid i all fall. Jeg bor i innlandsdeler av Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer fra en liten bygd på Østlandet. I gamledager var det masse snø! Og det var ikke uvanlig at det var snø helt til 17. mai. Og DET er helt sant!

Mye kaldere var det også. Det var ofte 30 minus da vi dro på skolen husker jeg. Og pappa måka snø hele dagen. Store snøhauger som vi unga hadde tusen og en snøhule i. Høye og store fjell av snø var det.

Men nå er det andre tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket Blindern (Oslo), og der har det bare vært snø i mai en gang siden målingene startet i 1937. Det var 5 cm den 1. mai 1967, men ingenting dagen før eller dagen etter.

Anonymous poster hash: 82c2c...ec8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her:

SnowCoverBjoernholtSince1896.gif

SnowCoverBjoernholtSince1954.gif

Hentet herfra: http://sharki.oslo.dnmi.no/portal/page?_pageid=73,39035,73_39049&_dad=portal&_schema=PORTAL&6009_BATCHORDER_3197941

Sjekk de ekstremt lave snødekkene flere år på begynnelsen av 90 tallet. (89, 90, 92 og 93).

Vi hadde flaks i OL i 94 hvor vi plutselig fikk en del snø igjenn etter flere år med lite snø.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor på vestkysten, var merkbart mye mer snø før. De to vintrene som har vært, har vært veldig milde. Iskalde men uten mykt nedbør. Sånn sett var vinteren flott i fjor, flere soldager enn på sommeren sammenlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker det alltid var snø på vinteren da jeg var liten, og vi hele tiden lagde snøhuler og gikk på ski, Jeg husker også at det alltid var sol på sommeren, og at vi badet i plaskebassenget hver dag. 17. mai hadde vi alltid finvær, bortsett fra de gangene vi hadde litt snø.

I realiteten tror jeg været egentlig var litt mer variert enn det jeg husker, men barn husker som regel bare de dagene vi var ute og lekte i snøen eller var ute og badet.
Men det er nok litt mindre snø nå enn det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden, da jeg var ung, snødde det om sommeren! Hører dere!

Anonymous poster hash: 463bb...780
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...