Gå til innhold

Bilder av baby/barn i sosiale medier - holdning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer seg termin, og vi venter vår førstefødte. Jeg ser at de aller fleste på Facebook velger å legge ut et babybilde etter at babyen er kommet til verden. Selv er jeg usikker på hvor jeg står, men jeg er helt klart imot "storskala eksponering" av to årsaker:

- at barnet selv skal få lov til å forme sin egen identitet på nettet.

- mange bilder kan missbrukes av andre ved manipulering/billedbehandling. Og det finnes eksempler på at dette er skjedd.

Alikevel er jeg ikke så "hellig" at jeg nok ikke vil kjenne på trangen til å legge ut et nyfødtbilde og et bilde av den lille en gang i blandt. Jeg er ikke særlig aktiv på sosiale medier, og legger sjeldent ut noe - det kommer jeg også til å fortsette med etter fødsel.

Men et harmløst babybilde kan vel ikke være skadelig? Eller hva med et fullt påkledd barn på 1- årsdagen - anser dere slike ting som harmløse? Altså bilder fra de store begivenheter i livet- litt som et bilde et fødselsdagsbilde i avisa?

(Forskjellen er jo bare at de aldri forsvinner fra nettet)

På en måte så tenker jeg at det er harmløst og legge ut slike bilder en gang i blandt, på den andre siden så tenker jeg at "hvorfor skulle dette ene bildet ikke kunne missbrukes?". Eller "hvorfor skulle dette ene bildet ikke være flaut for barnet mitt om 13 år?" (det er jo ikke sikkert min vurdering av hva som er ok eller ikke er riktig for barnet).

Hva tenker dere om dette? Har dere et bevisst forhold til dette og hva gjør dere selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg legger ut bilder av påkledte barn (bare mine) i "ufarlige" situasjoner. Som oftest portrett.

Det man nesten bør være mest opptatt av er hvem man er venner med.. Hvis man har 1000 "venner" er det kanskje en ide å skille mellom hvem som skal og ikke skal få se bildene.

Endret av siebaeo
  • Liker 3
Skrevet

Vi hadde planer om å ikke legge ut bilder av vesla, men når hun kom ut var det plent umulig å ikke vise frem stoltheten vår... :fnise:

Men legger ut bare innimellom (gjorde rett etter fødsel, og har lagt ut 1 gang etter det, babay 3,5mnd), og har i utgangspunktet tenkt å slutte når hun blir noen år gammel. Men får se om jeg klarer å holde det da... Passer på å legge ut uskyldige bilder, påkledt og stort sett smilende (etter at hun lærte seg å smile...). tenker litt som så at jeg har ikke problem hvis noen legger ut et bilde av meg der jeg ser bra ut, så satser på hun vil synes det samme.

Jeg har heller ikke veldig mange unødvendige venner på facebook.

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger ut sjeldent, og med prinsippet " dette bildet kunne vært trykket i lokalavisa som en hilsen til besteforeldrene". Altså smilende " se hvor søt jeg er"-bilder. Slike nyfødtbildet og bursdagshilsner blir jo trykket i avisen, og besteforeldrene tar jo vare på det, og SÅÅ pinlig er det jo ikke, kun koselig.

• Liker 1
Skrevet

Med unntak av profil og coverbildet kan du ihvertfall gjøre alle album inne på FBsiden din ganske så private ved å velge hvem som kan se det. Feks offentlig, bare venner, venner unntatt bekjente, eller lage en egen liste feks "familie" som kan se bildene. :)

Facebook føler jeg er ganske "trygt", mens en offentlig blogg o.l. er hakket verre kanskje.

Skrevet

Har ikke engang delt at jeg er gravid på sosiale medier. Har ikke veldig mange venner, men det er ikke alle jeg føler har noe med mitt privatliv. Kommer ikke til å dele bilder av barnet på nettet heller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns folk til dels er svært hysteriske med tanke på deling av bilder. Som en over her så legger jeg stort sett ut "se så fine unger jeg har" bilder som stort sett er portrettbilder eller gruppebilder. Og ja, de spørres, siden de nå er store nok til å bestemme selv.

Dersom noen har så store issues at de føler for å ta de bildene som legges ut og misbruke de, så er det bare synd i de.

Skrevet

Har vel lagt ut en 10-12 bilder av min som er snart 3. Kun fine bilder som nyfødtbilde, når hun blåser ut lysene på bursdagskaken, smilebilde, første sykkeltur osv. Ingen når hun er naken, syk, lei seg/sint eller møkkete. Har kun lagt ut på Facebook, og de jeg har som venner der er folk jeg gjerne hadde vist bildene til uansett. Har nok vært mer forsiktig enn mange andre, og syns det er greit. Har tenkt at slike bilder ville jeg ikke syns det var flaut om mine foreldre hadde lagt ut av meg heller.

Anonymous poster hash: 5262c...3b4
  • Liker 1
Skrevet

Vi kommer ikke til å legge ut bilder av barna våre på nettet, uansett hvor fristende det er å vise frem hvor skjønne de er. Respekt overfor barna fremfor egoismen om å få flest mulig "likes" på Facebook.

Anonymous poster hash: 8f44a...20a

• Liker 5
Skrevet

Vi kommer ikke til å legge ut bilder av barna våre på nettet, uansett hvor fristende det er å vise frem hvor skjønne de er. Respekt overfor barna fremfor egoismen om å få flest mulig "likes" på Facebook.

Idioti.

Det handler da ikke om antall likes på facebook. Det er da ikke alle som har familie som bor nerme. For oss er det snakk om 5-6 timer med bil til min svigerfamilie. Jeg har også nesten bare familie innpå min profil og er veldig kresen på hvem jeg ligger til. Det har ikke noe med antall likes, men rett og slett for at familie skal se barnet mer enn bare noen ganger i året. Bildene blir også kun vist som regel til familie, det er lett å hake av hvem man ikke vil/vil vise dem til.

Ser ikke problemet med å dele nyfødtbilder eller slike bilder. Men jeg ville aldri lagt ut nakenbilder eller slike "sitte på do for første gang" bilder.

Det er også forskjell på å dele 100 bilder av samme setting enn å dele 2-3 stk.

Anonymous poster hash: 21e7c...abb

• Liker 3
Skrevet

Kommer ikke til å legge ut av barnet som kommer på nyåret. Familie kan få bilder på Mail eller via andre opplastningstjenester. Klarer meg fint uten å gi Facebook rett til å lagre og bruke bilder av våre barn.

• Liker 8
Skrevet

Idioti. Det handler da ikke om antall likes på facebook. Det er da ikke alle som har familie som bor nerme. For oss er det snakk om 5-6 timer med bil til min svigerfamilie. Jeg har også nesten bare familie innpå min profil og er veldig kresen på hvem jeg ligger til. Det har ikke noe med antall likes, men rett og slett for at familie skal se barnet mer enn bare noen ganger i året. Bildene blir også kun vist som regel til familie, det er lett å hake av hvem man ikke vil/vil vise dem til.Ser ikke problemet med å dele nyfødtbilder eller slike bilder. Men jeg ville aldri lagt ut nakenbilder eller slike "sitte på do for første gang" bilder. Det er også forskjell på å dele 100 bilder av samme setting enn å dele 2-3 stk. Anonymous poster hash: 21e7c...abb

For mange handler det nok om å få flest mulig likes på Facebook, desverre.

Min familie bor heller ikke i nærheten, men 10 timer unna med bil.

I stedet for å bruke facebook eller andre medier hvor man kan legge ut bilder, så bruker vi heller skype ;)

Skrevet

Jeg har valgt å ikke legge ut noe om graviditeten på facebook (vel, nå er jeg ikke gravid lenger, (BO), men når det skjer igjen vil vi ha det privat uten å dele denne perioden) Når barnet kommer derimot.. Vel, jeg VET at det blir vanskelig fordi jeg kommer til å sprekke av stolthet og vil at alle skal se.

På en annen side sitter jeg og himler med øynene over de som legger ut sååå mye bilder, og når de er SÅ like..
jeg har ei bonusjente (samboers datter), vi legger ikke bilder ut av henne. Dette er moren sitt ønske, da hu rett og slett er imot alle typer for bilder på internett. far får ikke legge ut bildet av datteren som sitter på fanget engang. Synes det er littt... drøyt, men får man ikke lov, får man ikke lov. Vi kan i verste fall legge ut bilder der vi ser bakhodet, eller hvor det ikke er mulig å identifisere henne, men ser ikke helt poenget i det.

Jeg skal FORSØKE å ikke legge ut mye ansiktsbilder den første tiden, for jeg ønsker ikke det innerst inne, men det er vanskelig når du er så stolt, og det er så mye familie og nære venner som ikke bor i nærheten som jeg vil skal se den lille!!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har heller ikke lagt ut noe som helst informasjon om graviditeten etc. på facebook, men la ut et pent ansiktsbilde av babyen der kort tid etter fødselen. Ville heller ha et bilde på facebook enn i lokalavisa, og ville heller oppdatere alle kjente på èn gang, enn å sende SMS til kollegaer, søskenbarn og gamle venninner.

Jeg og barnets far bor begge langt unna store deler av slekta og vennenettverket vårt, så hvis alle som er interessert skulle fått sett babyen i løpet av de nærmeste ukene så hadde vi lett snakket om 100 langtidsbesøk, skype-samtaler eller lignende, det blir mye styr i en allerede travel nyfødtperiode.

Kommer nok til å legge ut flere bilder også, men er nøye på at det er "tekkelige" bilder (ingen nakenhet) og at babyen ikke gjør noe som kan bli flaut på dem.

• Liker 1
Skrevet

Nei, vi legger ikke ut bilder av barnet vårt, og det kommer heller aldri til å bli gjort. Det er vårt ansvar som foreldre å beskytte privatlivet til ungene våre helt frem til de er store nok til å avgjøre dette selv. Hvordan skal man forsvare dette om 15 år, dersom en reaksjon kommer fra barna? Er for dårlig å bruke "jammen, du var jo så søøøt-kortet" føler jeg.

De som er interessert i bilder av barna får de på mms eller mail. Skype er også i bruk.

• Liker 3
Skrevet

Nei, vi legger ikke ut bilder av barnet vårt, og det kommer heller aldri til å bli gjort. Det er vårt ansvar som foreldre å beskytte privatlivet til ungene våre helt frem til de er store nok til å avgjøre dette selv. Hvordan skal man forsvare dette om 15 år, dersom en reaksjon kommer fra barna? Er for dårlig å bruke "jammen, du var jo så søøøt-kortet" føler jeg.

De som er interessert i bilder av barna får de på mms eller mail. Skype er også i bruk.

Hva er bedre med at besteforeldre, venner og familie får bildet på MMS/mail enn at de får se det på Facebook (eller andre medier)? (Forutsetter så klart at man er restriktiv her altså, at man ikke legger det ut til "hele verden".)

Du har uansett delt et bilde av barnet uten at barnet får bestemme. Og det er vel like lite kult at bestemor har lagret et bilde fra mailen du sendte, som at de kan se det på Face?

• Liker 4
Skrevet

Jeg fant ikke ut av personverninnstillingene på FB, og opplevde at de ble endret flere ganger slik at ting jeg hadde gjort privat, plutselig var synlig for mer eller mindre hele verden. Så da sluttet jeg å legge ut gjenkjennelige bilder av barnet mitt på FB. Jeg deler på Instagram, der har jeg lukket profil og er veldig restriktiv med hvem som får se. Har f.eks. sagt nei til noen av de jeg studerer med,

Skrevet

Hva er bedre med at besteforeldre, venner og familie får bildet på MMS/mail enn at de får se det på Facebook (eller andre medier)? (Forutsetter så klart at man er restriktiv her altså, at man ikke legger det ut til "hele verden".)

Du har uansett delt et bilde av barnet uten at barnet får bestemme. Og det er vel like lite kult at bestemor har lagret et bilde fra mailen du sendte, som at de kan se det på Face?

Sammenligner du å sende bilder til bestemor med dette?:

Brukeravtalen / End User License Agreement (EULA)

Før du velger å bli medlem av Facebook er det viktig at du leser brukeravtalen.

Det er verdt å merke seg at du ved å bli medlem gir Facebook en verdensomspennende lisens til å bruke alt du publiserer på eller i forbindelse med nettsamfunnet.

Det betyr at Facebook kan bruke alt du legger ut til kommersiell eller ikke-kommersiell virksomhet.

Facebook kan selge innholdet (for eksempel tekst, bilder og video) til andre, og de kan videreformidle innholdet til andre. Denne lisensen opphører når du sletter innholdet eller brukeren, med mindre andre du har delt innholdet med ikke har slettet det.

http://www.nettvett.no/chat-og-sosiale-medier/facebook

Skrevet

Sammenligner du å sende bilder til bestemor med dette?:

Brukeravtalen / End User License Agreement (EULA)

Før du velger å bli medlem av Facebook er det viktig at du leser brukeravtalen.

Det er verdt å merke seg at du ved å bli medlem gir Facebook en verdensomspennende lisens til å bruke alt du publiserer på eller i forbindelse med nettsamfunnet.

Det betyr at Facebook kan bruke alt du legger ut til kommersiell eller ikke-kommersiell virksomhet.

Facebook kan selge innholdet (for eksempel tekst, bilder og video) til andre, og de kan videreformidle innholdet til andre. Denne lisensen opphører når du sletter innholdet eller brukeren, med mindre andre du har delt innholdet med ikke har slettet det.

http://www.nettvett.no/chat-og-sosiale-medier/facebook

Bestemødre er langt mer troende til å dele bilder i hytt og pine enn hva FB er.

• Liker 4
Skrevet

Bestemødre er langt mer troende til å dele bilder i hytt og pine enn hva FB er.

Som for eksempel å selge bilder av barnebarna videre til bruk i reklame? Nå vet ikke jeg hva slags mafia-bestemødre du er vant til, men de jeg har å forholde meg til har så langt holdt seg i skinnet. :wink:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...