Gå til innhold

Canada Goose - hvis man allerede har en jakke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Registrerer at det er mange er som er veldig anti Canada Goose, kanskje med rette, det skal jeg ikke ta stilling til.

Nå har jo denne jakken vært på markedet en stund, og mange kjøpte sin jakke før det ble stort fokus på uetisk produksjon osv. Mener dere da at disse bør slutte å bruke jakken sin? Hvorfor?

Anonymous poster hash: d8b67...9d3
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg også tenkt på. Selv kjøpte jeg en for noen år siden. Da var jeg yngre, og verken hadde hørt eller tenkt noe spesielt over hvordan den blir laget. Jeg hadde aldri valgt den hvis jeg skulle kjøpe en ny i dag, men jeg kan jo liksom ikke kaste en jakke jeg allerede har og som koster 6000 kr :( I tillegg er det jo ikke til å komme bort fra at det en fantastisk god og varm jakke.

Så ja, mener folk faktisk at jeg burde kaste den, og kjøpe en ny?

Skrevet

Registrerer at det er mange er som er veldig anti Canada Goose, kanskje med rette, det skal jeg ikke ta stilling til.

Nå har jo denne jakken vært på markedet en stund, og mange kjøpte sin jakke før det ble stort fokus på uetisk produksjon osv. Mener dere da at disse bør slutte å bruke jakken sin? Hvorfor?

Anonymous poster hash: d8b67...9d3

Om man skal stå for at man er imot dyremishandling går man ikke med en jakke med pels det man vet at dyrene lider. Punktum.

Jeg hadde solgt jakken videre. Ja mange vil nok si det er feil, men hvorfor skal du ikke tjene penger på den istedenfor å gå med den om du er imot dyremishandling?

Anonymous poster hash: 6b6b3...902

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg for eksempel arvet en pels, så hadde den blitt hengende. Det kan muligens sammenlignes. Jeg hadde ikke solgt den, fordi det ville blitt feil å tjene penger på den.

• Liker 2
Skrevet

Hadde nok ikke greid å brukt jakken etter at jeg fikk vite hvordan den blir laget. Har aldri eid hverken pelsjakker eller noe med ekte pels på, så aner ikke hvordan det er å ha på engang.

Har sett noen i disse jakkene, bare synet av dem får magen min til å knyte seg, jakkene byr meg imot.

Så jeg hadde nok kasta min, uansett hva den hadde kosta.

• Liker 3
Skrevet

Dette er en vanskelig problemstilling ... nå har du jo allerede jakken, så du må jo bare bruke den. Det er ikke bare bare å kjøpe en ny ...

Dessuten er det ikke alle som vet om dette. Jeg fikk nylig vite om dette angående Canada Goose ...

Anonymous poster hash: bd378...4f5
Gjest Blomst83
Skrevet

Hadde nok ikke greid å brukt jakken etter at jeg fikk vite hvordan den blir laget. Har aldri eid hverken pelsjakker eller noe med ekte pels på, så aner ikke hvordan det er å ha på engang.

Har sett noen i disse jakkene, bare synet av dem får magen min til å knyte seg, jakkene byr meg imot.

Så jeg hadde nok kasta min, uansett hva den hadde kosta.

Støtter denne!
Skrevet

Å bare kaste 7000 kroner rett ut av vinduet er nå helt horribelt, da. Greit man skal tenke dyrevern, men å kaste 7000 kroner og jakka dyret har lidd for å bli, det er mildt sagt meningsløst, spør du meg. Jakka er kjøpt, industrien har fått pengene sine. For et hån mot folk med mindre ressurser det er å bare kaste den fordi man tar et for sent standpunkt.

Jeg for min del bruker jakka mi, og jeg er glad i den. Pelsen på hetta er fin å se på (og var garantert enda vakrere på dyret som hadde den før meg), og jakken holder meg god og varm og har et fint snitt. Jeg ville kanskje ikke kjøpt den om igjen, men jeg for min del vil fortsette å bruke den helt til jeg trenger ny jakke.

• Liker 16
Skrevet

Hva er det med disse jakkene folk hater? At Coyote blir fanget med feller? :klo:

Bare spør, ikke drep meg.

Anonymous poster hash: 72713...707
  • Liker 2
Skrevet

Bruk jakkene deres, det er deres jakke og deres liv. Drit i KG folk, de er noe for seg selv.

Anonymous poster hash: aa58b...7db

• Liker 2
Skrevet

Hva er det med disse jakkene folk hater? At Coyote blir fanget med feller? :klo:

Bare spør, ikke drep meg.

Anonymous poster hash: 72713...707

Jeg stiller meg bak dette spørsmålet. Seriøst - jeg synes det er bedre med fellefangst enn diverse fjols av noen mennesker stapper minihunder oppi veskene sine. Heller noen timer i en felle, enn hele livet i unaturlige omgivelser. Se DER snakker du dyreplageri!

• Liker 2
Skrevet

Canada Goose-jakker innehoder pels fra Coyote-ulver som blir fanget med fotsaks. Dette er en svært smertefull måte å bli fanget på, og så vidt jeg vet kan det ta lang tid fra de blir fanget til de blir drept. Jakkene er fylt med gåsedun som mest sannsynlig er ribbet levende etter et liv i fangenskap.

Jeg kjenner flere som har disse jakkene fra før, og jeg mener at når man først har betalt for denne jakken så hjelper det ikke dyra å selge den videre, selskapet er allerede betalt. Personlig synes jeg at man bør fjerne pelskragen for å symbolisere at man er imot pels og at pels ikke er trendy, begynne å engasjere seg mer rundt dyrs velferd, og ta klokere valg når det kommer til kjøp i fremtiden!

• Liker 12
Skrevet

Jeg stiller meg bak dette spørsmålet. Seriøst - jeg synes det er bedre med fellefangst enn diverse fjols av noen mennesker stapper minihunder oppi veskene sine. Heller noen timer i en felle, enn hele livet i unaturlige omgivelser. Se DER snakker du dyreplageri!

Fyttigrisen så dum du er. OG ignorant, ikke glem det

Anonymous poster hash: 50211...637

• Liker 9
Skrevet

Morsomt forsøk på å provosere, men du er dessverre gjennomskuet.

• Liker 4
Skrevet

Canada Goose-jakker innehoder pels fra Coyote-ulver som blir fanget med fotsaks. Dette er en svært smertefull måte å bli fanget på, og så vidt jeg vet kan det ta lang tid fra de blir fanget til de blir drept. Jakkene er fylt med gåsedun som mest sannsynlig er ribbet levende etter et liv i fangenskap.

Jeg kjenner flere som har disse jakkene fra før, og jeg mener at når man først har betalt for denne jakken så hjelper det ikke dyra å selge den videre, selskapet er allerede betalt. Personlig synes jeg at man bør fjerne pelskragen for å symbolisere at man er imot pels og at pels ikke er trendy, begynne å engasjere seg mer rundt dyrs velferd, og ta klokere valg når det kommer til kjøp i fremtiden!

Trodde ikke det var lovlig å ribbe levende gås lengre?

Skrevet

Fyttigrisen så dum du er. OG ignorant, ikke glem det

Anonymous poster hash: 50211...637

Haha. Kult å slenge dritt uten å komme med noen begrunnelse. Særlig som AB. ;)

• Liker 6
Skrevet

Haha. Kult å slenge dritt uten å komme med noen begrunnelse. Særlig som AB. ;)

Begrunnelsen er vel innlegget ditt...?

Trodde ikke det var lovlig å ribbe levende gås lengre?

Hvor har du dette fra?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville fjernet pelskragen (brukt den som hundeleke, kanskje) og Canada Goose-merket. Har man allerede betalt for den og brukt den, så kan den jo ikke leveres tilbake, så selskapet har allerede fått pengene sine. Men jeg ville ikke gått rundt som en levende reklame for merket.

Grunnen til at man blir provosert av Canada Goose, er at de både fanger coyote på svært inhumant vis (fotsaks/fotfelle, de er muligens sluttet med sakser, men de nye fellene klapper også smertefullt sammen over dyrets fot, og dyret har maaaange timer på å stå der i smerter og full panikk før det omsider blir avlivet), og bruker gåsedun fra gjess som er levende ribbet. Det er verre å bli ribbet levende enn det er for deg om noen skulle røske ut alt håret på hodet ditt.

Men jeg tror knapt det finnes pels som er fanget/oppdrettet på humant vis (iallefall ikke på noe masseprodusert), så sjekk nå for guds skyld at det neste dere kjøper enten ikke har pelskrage i det hele tatt, eller at den er fake (polyester).

Anonymous poster hash: b56ef...8a3
  • Liker 2
Skrevet

Begrunnelsen er vel innlegget ditt...?

Hvor har du dette fra?

Innlegget mitt? Da må man jo argumentere for at man er uenig med sin egen synsvinkel.

Nå er jeg sikkert ute på tynn is, men jeg er verken imot jakt eller fangst. Og det må være utgangspunktet for debatten tenker jeg. Jeg vet at fangstmetodene i Canada er noe omstridt, men det er laaangt bedre enn pelsoppdretten man ser - ikke nødvendingvis den man ser i Norge, men i Kina.

Jeg synes uansett det er merkelig at folk henger seg så veldig opp i pels, når man ser hvordan for eksempel kylling har det i fjøsene her i Norge.

Greit at dyrene lider noen timer - men de har faktisk hatt et godt liv. Mange lider før de dør, sånn er livet. Også for mennesker.

At dyret ikke går til mat er nå så, men mennesker har siden tidenes morgen vært avhengig av å drepe dyr (mer eller mindre humant) for å skaffe seg varme klær og mat.

Hadde dyrene skulle blitt drept med rifle eller whatever, så hadde jakkene EKSPLODERT i pris.

Helt ærlig så skjønner jeg ikke hysteriet. Og jeg er glad i dyr, og jeg synes synd på dyrene som blir fanget på den måten. Men samtidig så klarer jeg å være såpass rasjonell at jeg ser forklaringen bak slike fangstmetoder - og at det faktisk er en god sjebne sammenlignet med andre metoder innenfor pelsnæringen.

Grunnen til at jeg har en slik jakke, er at jeg har bodd flere år i nord. Man får en god jakke sett i forhold til prisen! Noen sier at de er dyre, men de er ikke det. Ikke med tanke på produktet. Og skulle de vært billigere, så hadde de neppe kunnet bruke ville dyr til pelsen, men dyr fra oppdrett osv.

Forby pels sier noen... men det er lite som varmer bedre. Og både pels og dun er langt bedre for miljøet enn kunstige greier som masseproduseres til tusen.

Jeg blir egentlig litt oppgitt.

Circle of life, sier bare jeg....

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er helt idiotisk om en haug mennesker nå skal kaste dyre og gode jakker til mange tusen kroner, fordi de har oppdaget at jakken ikke er blitt produsert på en dyrevennlig måte.

Jeg er glad i dyr og er helt enig i at vi bør gjøre det vi kan for at både produksjonsdyr og dyr som fanges fra naturen holdes og avlives på en human måte, men samtidig er jeg også opptatt av miljøvern, og det er virkelig ikke miljøvennlig å kaste en svær dunjakke som verken er ødelagt eller utgammel.

Det er heller ikke særlig økonomisk. 6 000 kr er mye penger for de fleste av oss. Hadde jeg plutsleig oppdaget at Bergans-dunparkasen min ikke var produsert på en etisk riktig måte hadde det ikke falt meg inn å bare kaste den, og den kostet «bare» 2 500 kr.

Hadde jeg hatt en Canada Goose-jakke, og jeg ikke følte meg vel med å bruke den, hadde jeg heller solgt den på Finn. Det hadde vært bedre for meg selv rent økonomisk, samt at det tross alt er bedre at noen får brukt jakken enn at den havner på søppeldynga. Det eneste problematiske her er at jakken sannsynligvis blir lenger i motebilde så lenge folk fortsetter å bruke den, men likevel mener jeg at argumentene mot å kaste jakken veier tyngre enn argumentene for.

Sånn for å dra det hele hakket lenger, hvis vi skulle kastet alt som ikke hadde blitt produsert på en etisk riktig måte, tror jeg vi hadde måttet kaste mer enn vi tror. Dyrevelferd er én ting, og så er det dette med hvordan ansatte behandles, om alt foregår lovlig, om produksjonen er miljøvennlig, om materialene som brukes er potensielt skadelige for naturen, osv. osv. Selv ved å kjøpe lørdagsgodt kan du risikere å indirekte støtte kjøp og salg av barneslaver i Afrika (kakaoindustrien har visst mange svin på skogen).

Jeg mener ikke at vi derfor bare skal gi opp og slutte å bry oss, på ingen måte! Men Canada Goose-jakkene er bare en dråpe i havet av alle tingene vi kjøper og eier som ikke er bra. Derfor er det kanskje greit å ikke bli alt for skinnhellige å rope høyt om at alt bare skal kastes — for plutselig oppdager vi kanskje noe feil ved en av favorittingene deres som kostet dere en halv månedslønn... :P

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...