Gå til innhold

Tenker du på at du kan bli gjenkent?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Ettersom jeg har flere brukere fra kg inne på facebook, så har jeg gjenkjent andre via disse. Så sjansen for at noen også har gjenkjent meg er stor. Jeg skriver ikke fryktelig mye hemmelig her inne, så om noen jeg kjenner skulle ha gjenkjent meg hadde ikke det vært krise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt greit hvis det er folk som kjenner meg fra før, men det hadde vært verre dersom vilt fremmede mennesker kjente meg igjen på gata. Derfor legger jeg heller ikke ut bilder.

Det er tydeligvis mange som kjenner en Cathrine født i 88, for jeg bli 'gjenkjent' stadig vekk, men de tar alltid feil.

Skrevet

Tenker ikke noe over det. Jeg kan stå for alt jeg sier.

Ting endrer seg hele tiden forsåvidt. Så utsagn som kommer i dag trenger ikke være en fullverdig representasjon av "meg" i fremtiden.

Har vært ganske åpen og ærlig om det aller meste. Er ting jeg velger å ikke dele, men mye annet anser jeg ikke som noe spesielt sensitivt selv om det for mange hadde vært totalt uaktuelt å dele så mye.

• Liker 1
Skrevet

Siden jeg har ganske mange spesielle og lett gjenkjennelige faktorer i livet så kan jeg ikke si stort om meg selv og mitt før jeg er veldig lett å kjenne igjen. Men siden jeg ikke skriver noe her som jeg ikke kunne sagt til hvem som helst så bekymrer det meg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Er bare tragiske folk som bruker fritiden som på å finne ut hvem en person er.

(ops, ble visst anonymt på meg nå også gitt)

Anonymous poster hash: bbbd8...19f

Samme her. Og jeg bryr meg virkelig ikke. Det er et forum og hvis noen virkelig tar seg bryderiet med å finne ut hvem andre er, så er det vel kanskje på tide og finne seg en annen hobby. Just sayin'

Hvorfor er det tragisk? Ikke at jeg prøver å finne ut hvem KG-brukere er, men i mange andre sammenhenger syns jeg det er spennende å se hvor mye man kan finne ut om personer vha internett. Litt som å leke detektiv.

Samtidig er jeg fascinert over hvor mange som ikke har noen barrierer på hvor mye informasjon de etterlater seg på nettet, - kanskje mest av alt med åpne Facebook-profiler, men også andre kilder.

Anonymous poster hash: b377e...f1c

Skrevet

Jammen fant jeg crushen min her inne. Dette kan bli moro.

Anonymous poster hash: bbbd8...19f

Hvem var det da?

Anonymous poster hash: f9ea4...8f8

Skrevet

Jeg har tenkt tanken ja, men om det er noe som jeg absolutt ikke vil at folk skal vite skriver jeg det som AnonymBruker.

Jeg er generelt sett en ganske åpen person, og er ikke så veldig redd for at folk skal få vite diverse ting om meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett noen fine damer her på KG, og ville ikke hatt noe i mot dersom de gjenkjente meg. :)

Skrevet

Ja visst. Derfor skriver jeg aldri noe her inne som ikke "alle" som kjenner meg IRL vet allerede, eller som såpass mange vet likevel at det ikke er krise om en eller fem til skulle få vite det.

Det jeg prøver å sørge for er at det ikke finnes noen direkte link mellom brukernavnet mitt her og mitt virkelige navn.

Skrevet

Er generelt bevisst på hva jeg legger igjen på nett, det være seg her eller andre steder. Benytter regelen om at dersom det er noe jeg ikke vil at andre skal kunne finne, så lar jeg være å legge det ut eller skrive om det. Da er det også uviktig om noen skulle kjenne meg igjen.

Skrevet

Har også som hovedregel at jeg skriver ikke mer fortrolig enn at jeg kan stå for det, uansett hvem som måtte gjenkjenne meg. Noen ganger tenker jeg litt over detaljer som kanskje kan knyttes direkte opp mot meg.

Men hvor mange i dette landet ønsker seg hus og liker lappetepper for eksempel ? Sikkert bare meg. :ler:

Visse ting tar jeg under AB, men selv der endrer jeg på fakta og skriver for eksempel at jeg har tre søstre i stedet for to brødre og vice versa. Spørs om det har betydning for sammenhengen.

Tror neppe noen noen gang vil storme mot meg og si: " hvorfor blottla du meg på internett, livet mitt er ødelagt på grunn av deg".

Skrevet

Jeg skriver nesten alltid som anonym og endrer på alder, familie- og jobbsituasjon og andre detaljer alt ettersom. Jeg tviler på at mange av de jeg kjenner er her, men noen kan kanskje kjenne igjen skrivestilen selv om jeg aldri skriver om det samme her som jeg gjør på fb. Har til og med måttet la være å dele noe på fb som jeg har nevnt her, bare fordi jeg ikke vil at noen skal koble.

Samboeren min ville lett kjent meg igjen selv som AB, men jeg vet at han ikke er her inne, så det bekymrer meg lite. Dessuten sier jeg ingenting som jeg ikke hadde kunnet sagt til ham direkte.

Så ja, dette er noe jeg tenker over. Men ingen kan vite at det er meg, da.

Anonymous poster hash: ada96...12a
  • Liker 2
Skrevet

Er generelt bevisst på hva jeg legger igjen på nett, det være seg her eller andre steder. Benytter regelen om at dersom det er noe jeg ikke vil at andre skal kunne finne, så lar jeg være å legge det ut eller skrive om det. Da er det også uviktig om noen skulle kjenne meg igjen.

Mhm *nikker i enighet*

Det synes jeg er en svært fornuftig filosofi.

Altså ikke legge igjen noe som viser til IRL navn eller facebook side. For hvis det skulle komme til en krangel eller uenighet så er det ikke grenser for hva folk uten skrupler kan finne på å gjøre. Ser for meg uthenginger med svært personlige detaljer på irl facebook sider, kanskje bilder og annet kluss om ting man har skrevet i den tro at ingen har giddet å grave det opp for dagen.

Nå sier jeg ikke at Norge er et stort land, vi lever i en relativ nøytral og normal kultur. Finnes andre steder på kloden hvor du risikerer å bli arrestert eller steinet til døde for dine utsagn og meninger, og heldigvis lever vi ganske beskyttet på den måten. Men man kan aldri være for forsiktig.

Ofte har jeg hørt om folk som tar selvmord etter en krangel på internett, og er folk villig til å gå så langt for noe så banalt, skal det jammen meg ikke gå lange veien før de kan finne på noe annet sprell.

Naturligvis er jeg ganske outspoken av meg. Frykter ingenting og er aldri redd for å si det jeg mener. Men grunnen til det er at navnet mitt i det minste ikke ligger offentlig tilgjengelig i noe av foraets sider. Dette er noe jeg lærte i et "nettvett" seminar, og det er noe jeg har holdt meg til helt siden.

:)

Skrevet

Har blitt gjenkjent, og har også kjent igjen andre flere ganger. Ønsker å være anonym her på forumet, og bytter derfor av og til bruker, og er forsiktig med hva jeg legger ut av informasjon som kan være gjenkjennende, evt benytter AB-funksjonen. Har ofte diskutert personlige ting og følelser her inne, ting jeg ikke nødvendigvis ønsker at random bekjente behøver å vite om meg.

Skrevet (endret)

Nei, men da jeg registrerte meg hendte det at jeg lurte på hva som kunne skje hvis jeg hadde blitt gjenkjent av noen, for jeg har jo utlevert noen private hendelser. Men historien min er neppe så unik at ikke grossevis av andre KG-brukere kan ha opplevd noe lignende, og jeg er heller ikke den som stikker meg mest ut her.

Bruke bilde av seg selv som avatar. You fail internet safety 101.

Endret av AmandaVI
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har helt sikkert blitt gjenkjent av noen, men det spiller ingen rolle.

Anonymous poster hash: f9ea4...8f8
Skrevet

Jeg er lett gjenkjennelig. Men er ikke mye annerledes her enn i virkeligheten, så ser ikke problemet.

Jeg holder det ikke skjult fra verden at jeg er her inne.

Når jeg blir gjenkjent fra "anonyme" steder på nett, synes jeg egentlig det bare er morsomt.

12 points for you.

Jeg synes det er verre med de som har et "bilde" av seg selv på facebook el. som er skikkelig ulikt fra det de faktisk er.

Skrevet

Har aldri gjennkjent noen. Og for at noen skal gjennkjenne meg så må de være meg ganske nær. Det er ikke sånn at alle jeg kjenner vet alt om meg så de kan gjennkjenne meg. Og jeg vet heller ikke så mye om folkene rundt meg. Jeg får ikke med meg en gang når det er slutt mellom "Lisa og Per", og hvorfor får jeg aldri vite om ikke Lisa var bestevenninna mi. Og andre ting som folk skriver om her.

Dere som gjennkjenner folk, sier dere i fra til de om det?

Hadde jeg bodd på en øy med 200 innbyggere og nevnt det så hadde jeg sikkert blitt gjennkjent.

Skrevet

Jeg vet godt at jeg fort kan bli gjenkjent hvis folk kjenner meg godt nok.

Skrevet

Oppdaget hvem en bruker var her etter at hun hadde skrevet et alt for utleverende innlegg, og jeg tilfeldig oppdaget at noe av den samme infoen var lagt ut offentlig. Hadde lyst til å fortelle henne det, pga hvis jeg så det helt tilfeldig, så vil andre kunne oppdage det lett også. Jeg kjenner henne ikke. Vi bor bare i samme by, så jeg turte aldri å si noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...