Gjest anonym i dag Skrevet 11. mai 2004 #1 Skrevet 11. mai 2004 Jeg har ei jente på 20 mnd! Jeg har ei "venninne" som var med på fødselen, eller, dvs.. deler av den, det ble nemlig hastesnitt! hun kom å besøkte meg de to påfølgende dagene.... Iløpet av de neste 2-3 mnd var hun der en gang, i tilegg til at hun var på dåpen, da var hun gudmor. Hun så vel henne 1-2 ganger til før hun ble 1 år, da var det jeg som besøkte henne! Så langt er det greit nok.. ( hun var i bursdagen) i julegave fikk hun noe for 20-30 kr. neste gang hun så henne var hun 15-16 mnd, denne gangen var det også jeg som besøkte henne! den samme dagen lånte hun penger av meg, 350 kr. de skulle jeg få igjenn om en uke når hun fikk penger, men det fikk jeg ikke... Rundt juletider kom hun med julegave til henne, men det var etter leggetid! det var en 20 kronersgave. i begynnelsen av januar avtalte vi at hun skulle komme på besøk og være sammen med oss hele dagen! Jeg hørte ingenting fra henne så i 1 tiden begynte jeg å ringe, fikk ikke kontakt! Har prøvd å ringe henne med jevne mellomrom frem til for 1,5 mnd siden ca... har ikke fått svar, ellers så er mobilen avslått! Jeg har også sendt noen meldinger, har begynt å bli ganske irritert! jeg har skrevet bl annet at når hun føler for det så får hun ta kontakt, spurt om det er noe galt osv..... har ikke fått svar! Hvordan ville dere reagert på dette? hun er jo tross alt min datters gudmor! Jeg angrer sånn på at jeg ikke valgte min andre gode venninne som gudmor!
ehu Skrevet 11. mai 2004 #2 Skrevet 11. mai 2004 ooops ! Du valgte nok feil person som din datters gudmor....... Er vel egentlig ikke så mye å gjøre med en slik situasjon, du kan jo ikke forlange at hun møter opp...... Har datteren din faddere som følger bedre opp så får du heller konsentrere deg om dem.....
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2004 #3 Skrevet 11. mai 2004 hun har heldigvis andre gudforeldre også! Men kan jeg få henne slettet som gudmor?
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2004 #4 Skrevet 11. mai 2004 Det ble vel mye sutring i dag? Om hun er singel og fri, så kan det tenkes hun synes det er slitsomt med barn? Det var da du som valgte henne?
Cilla Skrevet 11. mai 2004 #5 Skrevet 11. mai 2004 hun har heldigvis andre gudforeldre også! Men kan jeg få henne slettet som gudmor? Ja det går an å slette noen som fadder, ta kontakt med menighetskontoret og snakk med dem. Det er trist for barnet sin del at hun ikke skal ha noen kontakt med fadderen sin.
Varja Skrevet 12. mai 2004 #6 Skrevet 12. mai 2004 Kan det være at hun har noen problemer av noe slag for tiden? Jeg mener at hun kan være deprimert eller noe og derfor trekker seg bort fra andre mennesker, eller er det bare fra deg? Jeg har opplevd noe slikt med en barndomsveninne. Følte meg ganske sviktet en stund, men i ettertid da jeg forstod hvorfor er jeg veldig glad for at jeg holdt ut. Det er hun glad for også. Forteller at hun ikke var seg selv på flere måneder. Etterhvert ble ting lysere for henne og hun begynte å ta kontakt igjen.
Gjest Danielle 73 Skrevet 12. mai 2004 #7 Skrevet 12. mai 2004 Hei Nei det går ikke an å få slettet en fadder. Jeg var også oppi en lignende situasjon og prøvde det samme. Men nei....... desverre! Du må nok leve med at du valgte feil. Du får heller konsentrere deg om dem andre.
Gjest Tex Skrevet 12. mai 2004 #8 Skrevet 12. mai 2004 Det går ikke an å slette noen som fadder nei, for å være fadder betyr også å være vitne, og det kan man ikke gjøre noe med. Jeg hadde også et vennepar som faddere for min sønn, ingen av dem har jeg hverken snakket med eller hørt noe fra på seks år..... Festlig..... Jeg har prøvd å få de slettet men det går nok ikke dessverre.
la Flaca Skrevet 12. mai 2004 #9 Skrevet 12. mai 2004 Er det vanlig å ha så mye med fadderne sine å gjøre altså? Jeg er ikke døpt og skal ikke døpe mine, så jeg har ikke peiling - trodde bare ikke det var noen Big Deal. Men har man tatt med ei venninne på noe så stort som en fødsel skjønner jeg at man forventer interesse fra henne i etterkant, selvfølgelig! Tror forøvrig Tex har rett mht. sletting. Man kan da ikke slette forloverne sine heller... :-?
Gjest Tex Skrevet 12. mai 2004 #10 Skrevet 12. mai 2004 Som fadder står en jo der og lover at man skal være med på å hjelpe foreldrene til å oppdra barnet i den kristne tro. Litt vanskelig kanskje, dersom en ikke har kontakt med barnet....
la Flaca Skrevet 12. mai 2004 #11 Skrevet 12. mai 2004 Som fadder står en jo der og lover at man skal være med på å hjelpe foreldrene til å oppdra barnet i den kristne tro. Litt vanskelig kanskje, dersom en ikke har kontakt med barnet.... Joa, man så er jo det mest en levning fra den gangen normenn faktisk praktiserte kristendom... Har inntrykk av at faddere nå om dagen er noen ungene får bursdagsgaver fra, og ikke så mye mer. Men det kommer vel mye an på hvem man velger, og hva man selv legger i det.
Tvilling76 Skrevet 12. mai 2004 #12 Skrevet 12. mai 2004 Det er opp til deg som forelder og fortelle fadderne hva du forventer. (Dette skulle dere blitt enige om FØR barndåpen). Noen forventer jevnlig oppfølging, en hilsen på dåpsdagen, gave til jul og bursdag. Andre bruker fadderne som en avlastning og regner med at de skal sitte endel barnevakt. Noen velger faddere utifra hvem de ser på som best egnet til å ta seg av deres barn dersom noe tragisk skulle skje med foreldrene. Mens andre rett og slett ikke bryr seg. Alle har vi ulike forventninger. Det jeg derimot reagerer litt på er at du virker så fiksert på PRISEN på gavene ditt barn har fått. Spiller egentlig det noen rolle? Er det ikke tanken som teller? Jeg syns faktisk det er direkte frekt å forvente at man skal gi gaver over et visst beløp.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 12. mai 2004 #13 Skrevet 12. mai 2004 Jeg trodde jeg hadde hørt om noen som hadde fått bytte faddere, men jeg husker kanskje feil da! Hver gang jeg snakket med henne før så lovte hun dyrt og hellig at hun skulle komme å besøke oss den og den dagen.. men det gjorde hun jo aldri... Jo snakket jo alltid så mye om datteren min, hvor god hun var osv.. at hun skulle begynne å være sammen med henne mer, at jeg måtte si ifra om jeg trengte barnevakt.... Jeg vet hun er mye ute på byen å fester, har venner som kan bekrefte det! Tror nok det er kun meg hun ikke tar kontakt med...
Gjest hovedinnlegger Skrevet 12. mai 2004 #14 Skrevet 12. mai 2004 Jeg er ikke fiksert på prisen på gavene... jeg bare nevnte det jeg...
Gjest gumor Skrevet 12. mai 2004 #15 Skrevet 12. mai 2004 Hadde lyst å svare på dette da jeg selv er gumor og føler meg litt truffet. Er som sagt gumor til ei skjønn jente i skolealder. Saken er den at vi og foreldrene til jenta hadde god kontakt før. De siste årene har det blitt mindre og mindre kontakt. Hvorfor? Når vi har vært på besøk har mora kommet med kommentarer som feks: Koselig at dere kom. xxxxx hadde nesten glemt hvordan dere ser ut. Synes ikke at det er artig å få slike "stikkere" hele tiden. Blir ofte fortalt om hvor mye kontakt de har med de andre guforeldrene, og alt de gjør sammen. Grensen ble nådd da guongen sa til oss: Dere er noen dårlige guforeldre. Ble litt paff da. Disse ordene har ikke barnet selv funnet på. Vet at vi blir snakket om og sammenlignet med det andre guforeldreparet. Synes synd i jenta, det er jo henne det går utover. Vi har av og til ringet og spurt om vi kan ha henne med på Sirkus, eller henta henne i barnehagen m.m Angrer veldig av vi sa ja til å bli guforeldre. Før var vi mye på besøk hos hverandre. Etter at vi ble guforeldre føler jeg at det er vårt ansvar å ta kontakt og komme på besøk. Det er ikke bare vårt ansvar å ta kontakt, har ikke foreldrene også dette ansvaret? Måtte bare lufte dette da jeg er ganske frustrert for tiden. Kan nevne at vi bestandig stiller opp hvis det er noe.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #16 Skrevet 12. mai 2004 Jeg hr byttet fadder , men nå er ikke datteren min døpt i kirken heller da, så det blir jo ikke det samme.
mari Skrevet 12. mai 2004 #17 Skrevet 12. mai 2004 Vi har ikke døpt, men hadde vitner til navnefest. Det er mine søstre og mannen min sin bror. Har aldri tenkt at de har noe ekstra ansvar overfor mine barn. Forventer bare at de er de samme som de var før, og evt. de som de forandrer seg til å være med tiden. Jeg syns det er litt merkelig at folk forventer at andre skal forholde seg mer til dem bare fordi de blir spurt om å være fadere. Jeg gir ikke noe mer til de jeg er fadere for en jeg gjør til deres søsken og det kommer jeg heller aldri til å gjøre.
Lullu Skrevet 12. mai 2004 #18 Skrevet 12. mai 2004 Jeg hadde ærlig talt fulgt opp fadderbarn litt bedre enn de andre. Ikke nødvendigvis dyrere gaver, men oftere besøk og oppfølging på annen måte. Er jo en stor oppgave å bli spurt om å være fadder syntes jeg. Er jo ikke bare å skyve fra seg ansvaret. Hadde nok også kjøpt en ekstra gave hvert år på dåpsdag. Når det gjelder videreføring av Kristendom og lærdom av dette, hadde jeg nok ikke pushet på for mye dersom foreldrene ikke hadde gjort det. Men en barnebibel, syntes jeg er en fin gave for en fadder å gi når barnet blir litt større. Tale på evnt. konfirmasjonsdag, syntes jeg også følger med. Fadderen til min datter, følger opp som bare av det. Er ofte på besøk, for å få med seg alle forandringene som skjer med Vesla. Hun kjøper alltid med gaver når hun er ute og reiser også.
Anglofil Skrevet 12. mai 2004 #19 Skrevet 12. mai 2004 Hei hei! Jeg kjente meg kjempe godt igjen i dette innlegget! Min ene tante var nemlig min gudmor, men har i grunn vært helt elendig. Av de fem onklene og tantene(på pappas side) er hun den gjerrigste og den dårligste til å følge opp! Mamma ville at hun skulle være gudmor i håp om å skape sterkere bånd med henne, men det har ikke skjedd. Hun har omtrent ikke vært på bursdager eller andre tilsetninger. Min tante er stinn av penger(kjøpte bilen sin cash!min onkel(hennes mann) og henne sparte alle sine penger i en safe). Jeg er glad i henne, men å få krus fra Rema(bokstavelig talt) hver jul og bursdag oser ikke akkurat omsorg. De siste årene har hun derimot blitt bedre. Men jeg synes det har vært forkastelig, noe mamma og pappa er enig i. Mvh Yvonne
la Flaca Skrevet 12. mai 2004 #20 Skrevet 12. mai 2004 Hei hei! Jeg kjente meg kjempe godt igjen i dette innlegget! Min ene tante var nemlig min gudmor, men har i grunn vært helt elendig. Av de fem onklene og tantene(på pappas side) er hun den gjerrigste og den dårligste til å følge opp! Mamma ville at hun skulle være gudmor i håp om å skape sterkere bånd med henne, men det har ikke skjedd. Hun har omtrent ikke vært på bursdager eller andre tilsetninger. Min tante er stinn av penger(kjøpte bilen sin cash!min onkel(hennes mann) og henne sparte alle sine penger i en safe). Jeg er glad i henne, men å få krus fra Rema(bokstavelig talt) hver jul og bursdag oser ikke akkurat omsorg. De siste årene har hun derimot blitt bedre. Men jeg synes det har vært forkastelig, noe mamma og pappa er enig i. Mvh Yvonne Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men man kan da ikke forvente at tanter og onkler, eller faddere for den saks skyld, skal kjøpe julegaver+++ til voksne fadder- eller tantebarn?! I min familie kjøper man gaver til barna er konfirmert eller over 15! Ihvertfall handler ikke omsorg om antall kroner man bruker på presenter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå