AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #1 Skrevet 7. desember 2013 Hei. Jeg lurte egentlig bare på noen praktiske ting her. Jeg og kjæresten har nettopp vunnet budrunden på en leilighet (som er bindende) og vi har signert kontrakt med selger. På mandag skal vi til banken å signere lånepapirer. Vi overtar leiligheten på nyåret. Så begynner forholdet å hagle (det har gjort det en stund), men nå er det verre enn noen gang. Så jeg lurer på hva som skjer ved ett eventuelt brudd? Må vi selge boligen vår? Kan vi trekke oss? Jeg vil egentlig prøve å se hvordan det blir når vi flytter sammen men.. har egentlig en dårlig magefølelse! Vi har jo ikke overtatt enda! Noen andre som har gått igjennom dette her? Anonymous poster hash: f52ab...467
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #2 Skrevet 7. desember 2013 Dere kan muligens få gå fra kontrakten nå, men da må dere betale erstatning til selger. Erstatning tor tapt inntekt, dvs. at dere må tekke ny runde med megler, kjøpers kostnader fordi ny overtakelse vil dra ut i tid. Blir boligen solgt for mindre enn det dere ga så må dere dekke mellomlegget. Budet er bindende så den kommer dere ikke i fra. Dere får vurdere om dere vil ta den økonomiske støyten nå eller senere ved et ev. brudd. Anonymous poster hash: 5e735...30f 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #3 Skrevet 7. desember 2013 Hvorfor byr du på en leilighet mens du syns forholdet deres vakler? Anonymous poster hash: 08504...2d9 11
Gjest LadyGlaGla Skrevet 7. desember 2013 #4 Skrevet 7. desember 2013 Kontrakten kan dere ikke gå i fra uten økonomisk tap. Heller ikke selge det første året uten å gå på tap. Og med fall i boligprisene, huff da. Dette kan bli dyrt. Kanskje en av dere kan kjøpe den? Alene? 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #5 Skrevet 7. desember 2013 Hvis dere nettopp har vunnet budrunden og forholdet har begynt å hangle etterpå, så er det jo ikke lenge det har hanglet. Har dere gjort noe for å ordne opp og få ting til å fungere mellom dere? Dere kan ikke trekke dere fra kontrakten, men dere kan selvsagt la være å flytte sammen. Flytting er i seg selv en påkjenning, og det er greit å vite på forhånd at man virkelig vil leve sammen. Anonymous poster hash: 65d1d...7c6 2
Gjest Mary Quant Skrevet 7. desember 2013 #6 Skrevet 7. desember 2013 Kontrakten kan dere ikke gå i fra uten økonomisk tap. Heller ikke selge det første året uten å gå på tap. Og med fall i boligprisene, huff da. Dette kan bli dyrt. Kanskje en av dere kan kjøpe den? Alene?Nei, de kan ikke gå fra kontrakten, men jeg forstår ikke hva du sier etterpå?Selvsagt kan de selge når som helst, det er kun hvis de tjener penger på boligen at de må skatte av overskuddet dersom de ikke har bodd i huset i minst et år.
Gjest LadyGlaGla Skrevet 7. desember 2013 #7 Skrevet 7. desember 2013 Nei, de kan ikke gå fra kontrakten, men jeg forstår ikke hva du sier etterpå? Selvsagt kan de selge når som helst, det er kun hvis de tjener penger på boligen at de må skatte av overskuddet dersom de ikke har bodd i huset i minst et år. Ah! Takk for at du korigerte meg der
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #8 Skrevet 7. desember 2013 Nei, de kan ikke gå fra kontrakten, men jeg forstår ikke hva du sier etterpå? Selvsagt kan de selge når som helst, det er kun hvis de tjener penger på boligen at de må skatte av overskuddet dersom de ikke har bodd i huset i minst et år. Hæ?? Er det sant? Må vi skatte av overskuddet dersom vi går i pluss? Hva det er for noe tull?? Er det fordi at andre folk ikke skal kjøpe, pusse opp og så selge i pluss? ts Anonymous poster hash: f52ab...467
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #9 Skrevet 7. desember 2013 Skattereglene er at du må ha bodd i boligen i minste et år av de siste to årene for å kunne selge slik at en ev. gevinst blir skattefri. Faktisk så er det en fordel å selge før dere oppfyller botiden dersom dere regner med å selge med tap. Akkurat som at gevinsten blir skattepliktig så får du også trekke i fra et tap og det betyr mindre skatt. Anonymous poster hash: 5e735...30f 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #10 Skrevet 7. desember 2013 Skattereglene er at du må ha bodd i boligen i minste et år av de siste to årene for å kunne selge slik at en ev. gevinst blir skattefri. Faktisk så er det en fordel å selge før dere oppfyller botiden dersom dere regner med å selge med tap. Akkurat som at gevinsten blir skattepliktig så får du også trekke i fra et tap og det betyr mindre skatt. Anonymous poster hash: 5e735...30f Hva menes med '' å bo i boligen i minst ett år, av de to siste årene''? Av de to siste hvilke år? Hvor mye prosent må betales av gevinsten om vi selger før? Si at vi får 200 000 kr mer, enn hva vi betalte for den. ts Anonymous poster hash: f52ab...467
skrue Skrevet 7. desember 2013 #11 Skrevet 7. desember 2013 Det betales 28% av en gevinst. Altså 56000 kr om gevinsten er 200000 Her står det litt mer om reglene for skatt ved salg av bolig http://www.dinside.no/917824/dette-maa-du-skatte-av-naar-du-selger-bolig
skrue Skrevet 7. desember 2013 #12 Skrevet 7. desember 2013 Hæ?? Er det sant? Må vi skatte av overskuddet dersom vi går i pluss? Hva det er for noe tull?? Er det fordi at andre folk ikke skal kjøpe, pusse opp og så selge i pluss? ts Anonymous poster hash: f52ab...467 Du må nok se på det på en annen måte. Normalt betales det alltid skatt av finansinntekter. Men, det er gjort unntak for salg og eventuell inntekt ved salg av egen bolig. Et av kravene er imidlertid at man må ha bodd i boligen i ganske kort tid før den selges.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå