AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #1 Skrevet 7. desember 2013 Klarer ikke gå forbi et speil engang, huden min ser mildt sagt jævlig ut. Er på Differin for tiden (ikke anbefal noen kvisekrem nå for man holder seg til en ting om gangen og gir det tid, man kan ikke switche mellom forskjellig kvisekrem hver fuckings uke). Har brukt dette i to måneder og ennå ikke sett noen spesiell forbedring. Huden er akkurat slik som da jeg startet. Jeg må gå i minst en måned til på dette her før jeg kan gi den opp og teste en ny kvisekrem, for det tar tid før den "funker", men helt ærlig så har jeg 0 håp om at det her kan bli bedre. Kinna mine er ru og fullt med nupper tett i tett, ingen sminke klarer å dekke over (ja,jeg vet hvilken sminke som kan gi kviser,jeg har sjekket ingrediensene og den er trygg) og uansett åssen fuktighetskrem jeg bruker så ser sminken tørr og flassete ut. Virker ikke som om det er noen fuktighetskremer som gir noen fukt eller hjelper. Disse nuppene bare ER der, de gjør ingenting enn å bare være der og eksistere og se jævlig ut. Ingenting kommer ut av de, de forsvinner ikke, de er der i flere MÅNEDER. Huden min ser ut som en jævla kjøttkake på kinna mine, or rundt nese/munn er huden glatt og plettfri. Forklar det den som kan (nei, får ikke håret i ansiktet da jeg konstant går med håret i hestehale). Har slitt med kvisedritten her i 10 år (er snart 30), prøvd hver eneste kvisekrem,antibiotikakur og p-pille som er. Ser bare hjelpeløst på hvordan huden min gradvis blir arrete og grovere for hver dag. Er ikke her for å få tips om kvisekremer, renser eller å skifte putetrekk/ikke røre ansiktet med fingrene og andre obvious råd som jeg, med 10 år med kvisehelvete, er fullstendig klar over. Dessuten er kviseproblemer så individuelt at bare fordi noe fungerer på deg så behøver ikke det å fungere for andre. Nesten så jeg vurderer Roaccutan kuren men med min flaks vil det slå ut 10 ganger verre, og når kvisekremer alene gjør huden min like tørr som Sahara ørkenen så tør jeg ikke engang tenke på hva den kuren hadde gjort. Den risken tar jeg ikke. Er bare her for å få ut frustrasjon, er nesten så jeg ønsker meg kreft enn denne dritten her, så ille er det blitt. Faen ta dritten her. Anonymous poster hash: 8602e...5c5
muffin26 Skrevet 7. desember 2013 #2 Skrevet 7. desember 2013 Hei ts. Jeg er en som kan forstå din smerte og helvete du går gjennom. Selv er heg 29 og sliter forsatt selv. Har slitet siden jeg var 17. Gikk på diane drn hajlp men nå har jeg slutta pga jævlige bivirkninger. Det er jævlig og jeg hater å vise trynet mitt uten sminke selv med sminke ser man det drittet klumper under huden. Jeg vil bare gi deg en klem og du skal vite du er ikke alene.
According To Skrevet 7. desember 2013 #4 Skrevet 7. desember 2013 Føler med deg... avlyste også julebord pågrunn av kviser :-(
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #5 Skrevet 7. desember 2013 Klarer ikke gå forbi et speil engang, huden min ser mildt sagt jævlig ut. Er på Differin for tiden (ikke anbefal noen kvisekrem nå for man holder seg til en ting om gangen og gir det tid, man kan ikke switche mellom forskjellig kvisekrem hver fuckings uke). Har brukt dette i to måneder og ennå ikke sett noen spesiell forbedring. Huden er akkurat slik som da jeg startet. Jeg må gå i minst en måned til på dette her før jeg kan gi den opp og teste en ny kvisekrem, for det tar tid før den "funker", men helt ærlig så har jeg 0 håp om at det her kan bli bedre. Kinna mine er ru og fullt med nupper tett i tett, ingen sminke klarer å dekke over (ja,jeg vet hvilken sminke som kan gi kviser,jeg har sjekket ingrediensene og den er trygg) og uansett åssen fuktighetskrem jeg bruker så ser sminken tørr og flassete ut. Virker ikke som om det er noen fuktighetskremer som gir noen fukt eller hjelper. Disse nuppene bare ER der, de gjør ingenting enn å bare være der og eksistere og se jævlig ut. Ingenting kommer ut av de, de forsvinner ikke, de er der i flere MÅNEDER. Huden min ser ut som en jævla kjøttkake på kinna mine, or rundt nese/munn er huden glatt og plettfri. Forklar det den som kan (nei, får ikke håret i ansiktet da jeg konstant går med håret i hestehale). Har slitt med kvisedritten her i 10 år (er snart 30), prøvd hver eneste kvisekrem,antibiotikakur og p-pille som er. Ser bare hjelpeløst på hvordan huden min gradvis blir arrete og grovere for hver dag. Er ikke her for å få tips om kvisekremer, renser eller å skifte putetrekk/ikke røre ansiktet med fingrene og andre obvious råd som jeg, med 10 år med kvisehelvete, er fullstendig klar over. Dessuten er kviseproblemer så individuelt at bare fordi noe fungerer på deg så behøver ikke det å fungere for andre. Nesten så jeg vurderer Roaccutan kuren men med min flaks vil det slå ut 10 ganger verre, og når kvisekremer alene gjør huden min like tørr som Sahara ørkenen så tør jeg ikke engang tenke på hva den kuren hadde gjort. Den risken tar jeg ikke. Er bare her for å få ut frustrasjon, er nesten så jeg ønsker meg kreft enn denne dritten her, så ille er det blitt. Faen ta dritten her. Anonymous poster hash: 8602e...5c5 Tren, spis mindre sukker og drikk masse vann? Anonymous poster hash: fbb8c...792
muffin26 Skrevet 7. desember 2013 #6 Skrevet 7. desember 2013 Tren, spis mindre sukker og drikk masse vann?Anonymous poster hash: fbb8c...792 om det hadde vært så lett. 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #7 Skrevet 7. desember 2013 Jeg vet ikke lenger hva det er. Det ligner iallefall på komedogen akne. Sjeldent at noe kommer ut. Jeg blir SJELEglad når jeg får en ordentlig kvise,for jeg vet at det som er i kvisen vil komme ut og kvisen kommer til å heles. Jeg får de klemt ut hos hudpleier en sjelden gang jeg får en litt større kvise, og den etterlater ingen merker eller arr og en uke etterpå kan man ikke engang se at jeg har hatt en kvise. Men dette her? Det forsvinner aldri. Vet at komedogen akne (sånne lukkede nupper) kommer av at huden tettes igjen, men jeg har brukt alt som er på markedet for å "åpne" opp og rense huden; fruktsyrebehandling blant annet hjelper litt, jeg tar jevnlige turer til hudpleier og det hjelper bare litt men de kommer hele tiden tilbake. Jeg bruker lett med sminke og ofte går jeg uten sminke, men det er ingen forskjell. De gangene jeg har hatt så godt som plettfri hud er når jeg har brukt en del sminke. Logisk? Nei. Men min hud har tydeligvis ingen logisk forklaring. Anonymous poster hash: 8602e...5c5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #8 Skrevet 7. desember 2013 Slet veldig før jeg også, men bare i pannen min. Pannen min var i grunn bare nupper, var ikke noe panne igjen, tett i tett med de teite nuppene som aldri ville vekk.. Gikk også på differin, men denne var alt for sterk for meg, etter et par dager begynte huden å bli helt rød og ble bare tørrere og tørrere og begynte å flasse av. Så da så jeg jo bare enda verre ut.... Basiron var min reddende engel, du har nok prøvd den allerede, men for meg funket dette veldig bra, sammen med jojoba og argan olje.. Skjønner hvordan du har det, det blir jo noe man tenker på konstant i alle sosiale settinger, alltid når jeg snakket med folk tenkte jeg bare på hvor ekkel pannen min så ut.. Anonymous poster hash: 49f9d...119
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #9 Skrevet 7. desember 2013 Klarer ikke gå forbi et speil engang, huden min ser mildt sagt jævlig ut. Er på Differin for tiden (ikke anbefal noen kvisekrem nå for man holder seg til en ting om gangen og gir det tid, man kan ikke switche mellom forskjellig kvisekrem hver fuckings uke). Har brukt dette i to måneder og ennå ikke sett noen spesiell forbedring. Huden er akkurat slik som da jeg startet. Jeg må gå i minst en måned til på dette her før jeg kan gi den opp og teste en ny kvisekrem, for det tar tid før den "funker", men helt ærlig så har jeg 0 håp om at det her kan bli bedre. Kinna mine er ru og fullt med nupper tett i tett, ingen sminke klarer å dekke over (ja,jeg vet hvilken sminke som kan gi kviser,jeg har sjekket ingrediensene og den er trygg) og uansett åssen fuktighetskrem jeg bruker så ser sminken tørr og flassete ut. Virker ikke som om det er noen fuktighetskremer som gir noen fukt eller hjelper. Disse nuppene bare ER der, de gjør ingenting enn å bare være der og eksistere og se jævlig ut. Ingenting kommer ut av de, de forsvinner ikke, de er der i flere MÅNEDER. Huden min ser ut som en jævla kjøttkake på kinna mine, or rundt nese/munn er huden glatt og plettfri. Forklar det den som kan (nei, får ikke håret i ansiktet da jeg konstant går med håret i hestehale). Har slitt med kvisedritten her i 10 år (er snart 30), prøvd hver eneste kvisekrem,antibiotikakur og p-pille som er. Ser bare hjelpeløst på hvordan huden min gradvis blir arrete og grovere for hver dag. Er ikke her for å få tips om kvisekremer, renser eller å skifte putetrekk/ikke røre ansiktet med fingrene og andre obvious råd som jeg, med 10 år med kvisehelvete, er fullstendig klar over. Dessuten er kviseproblemer så individuelt at bare fordi noe fungerer på deg så behøver ikke det å fungere for andre. Nesten så jeg vurderer Roaccutan kuren men med min flaks vil det slå ut 10 ganger verre, og når kvisekremer alene gjør huden min like tørr som Sahara ørkenen så tør jeg ikke engang tenke på hva den kuren hadde gjort. Den risken tar jeg ikke. Er bare her for å få ut frustrasjon, er nesten så jeg ønsker meg kreft enn denne dritten her, så ille er det blitt. Faen ta dritten her. Anonymous poster hash: 8602e...5c5 Dersom du ikke har gått på Roaccutan så har du jo ikke prøvd alt som er. Og de fleste blir verre av Roaccutan først, deretter blir de bedre. Du må gjennom en fase der du må få ut alt som allerede ligger latent i huden din. Det er ikke mer å tenke på, bestill time hos lege/hudlege på mandag. Roaccutan reddet meg og flere, det kan også redde deg: https://www.google.no/search?q=reddit+accutane&client=firefox-a&hs=Jb0&rls=org.mozilla:nb-NO:official&channel=fflb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gDyjUpCHC-SIyAPOmIDgCw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=578#channel=fflb&q=accutane+saved+my+life&rls=org.mozilla:nb-NO%3Aofficial&tbm=isch&imgdii=_ Anonymous poster hash: e2fdc...666
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #10 Skrevet 7. desember 2013 Sikker på at det er kviser du har og ikke rosacea..... Grønn base for å dekke over rødheten, og mineralsminke på topp. Mørkt lokale og mye alkohol. Anonymous poster hash: 71445...c77 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #11 Skrevet 7. desember 2013 Tren, spis mindre sukker og drikk masse vann? Anonymous poster hash: fbb8c...792 Kjære deg. Hvis vann, mindre sjokolade og det å løfte på ræva litt oftere hadde vært løsningen på et problem som holder på å gi meg depresjoner, tror du at jeg da hadde brukt flere tusener av kroner på medisiner? Du har lite peiling på hva akne og kviser er når du kommer med et så banalt svar Årsakene til kviser er ganske sammensatte og derfor gjør det vanskelig å finne årsaken. Det er funnet en sammenheng mellom kviser og melk f.eks, men jeg drikker sjeldent melk - enda får jeg kviselignende utsletet. Dessuten er det mange som spiser sjokolade og mye søtt, det betyr ikke at de får kviseutslett i ansikt som aldri ser ut til å gå vekk. Dessuten hadde man klart å se en sammenheng mellom inntak av søtt ---> kviser. Jeg har ikke sett noen sammenheng, da jeg spiser like variert som det jeg spiste da jeg hadde tilnærmet normal hud. Og til sist, til din informasjon drikker jeg masse vann hver bidige dag, spiser sjelden sjokolade eller annet søtt og går istedenfor å ta buss/bil dit jeg skal. Jeg sykler ofte ,har en jobb hvor jeg sitter sjeldent og jeg er langt ifra inaktiv. Anonymous poster hash: 8602e...5c5 6
Katten Skrevet 7. desember 2013 #12 Skrevet 7. desember 2013 Har du prøvd en Obagi-kur? Den går direkte på hudkvaliteten, så ikke sikkert det hjelper hvis dine problemer er hormonelt betinget, men verdt å lese litt om ihvertfall! Veldig dyr, men verdt pengene!
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #13 Skrevet 7. desember 2013 Sikker på at det er kviser du har og ikke rosacea..... Grønn base for å dekke over rødheten, og mineralsminke på topp. Mørkt lokale og mye alkohol. Anonymous poster hash: 71445...c77 Disse nuppene er kun lokalisert på kinn og panne. Altså sidene av ansiket. Nese og munn er så godt som normalt. Utifra symptomene på Rosacea så er Rosacea et kviselignende utslett som er lokalisert rundt nese/munn foran på kinnene, det de kaller "sommerfuglutslett". Hos meg er det altså omvendt. Anonymous poster hash: 8602e...5c5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #14 Skrevet 7. desember 2013 Huff, det høres vanskelig ut. Synes jo at du skal ta på deg en god porsjon selvtillit og gå på julebord likevel, men forstår at det er invalidiserende rett og slett. Det ble foreslått mer trening, mer vann og mindre sukker, men jeg tviler på at det er så enkelt. Derimot tror jeg at kosthold kan være en årsak uten at det behøver å være så enkelt som "sunnere livsstil". Mannen min har hatt store kviseproblemer, men har nå ved hjelp av en alternativterapeut (homøopat og kinesiolog) oppdaget at det er så enkelt som å kutte ut enkelte typer krydder og laktose. Huden hans er faktisk nesten kvisefri nå som han har holdt seg unna disse tingene i ett år. Tidligere prøvde han diverse legemidler, men det hadde virkelig begrenset nytte, og det var jo ikke rart ettersom årsakene til problemene fremdeles var der. Så det er mitt tips. Ønsker deg uansett lykke til. Ikke gi opp i hvert fall Anonymous poster hash: c8da5...9ea 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #15 Skrevet 7. desember 2013 Har du prøvd en Obagi-kur? Den går direkte på hudkvaliteten, så ikke sikkert det hjelper hvis dine problemer er hormonelt betinget, men verdt å lese litt om ihvertfall! Veldig dyr, men verdt pengene! Ja, den har jeg hørt om, men hvis dette er et problem knyttet til mat/hormoner så vil det ikke hjelpe. Det er også derfor jeg ikke vil ta Roaccutane kuren før jeg har fått utelukket 100% at det er hormoner eller pga mat. Nettopp fordi det ikke løser selve årsaken. De legene/hudlegene jeg har vært til har sagt at det ikke er mulig å finne ut om det er pga mat utifra f.eks blodprøver og andre prøver. Og vi lever i 2013?? Jeg får vel slutte å spise,da, og leve på vann og flatbrød. Anonymous poster hash: 8602e...5c5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #16 Skrevet 7. desember 2013 Kjære deg. Hvis vann, mindre sjokolade og det å løfte på ræva litt oftere hadde vært løsningen på et problem som holder på å gi meg depresjoner, tror du at jeg da hadde brukt flere tusener av kroner på medisiner? Du har lite peiling på hva akne og kviser er når du kommer med et så banalt svar Årsakene til kviser er ganske sammensatte og derfor gjør det vanskelig å finne årsaken. Det er funnet en sammenheng mellom kviser og melk f.eks, men jeg drikker sjeldent melk - enda får jeg kviselignende utsletet. Dessuten er det mange som spiser sjokolade og mye søtt, det betyr ikke at de får kviseutslett i ansikt som aldri ser ut til å gå vekk. Dessuten hadde man klart å se en sammenheng mellom inntak av søtt ---> kviser. Jeg har ikke sett noen sammenheng, da jeg spiser like variert som det jeg spiste da jeg hadde tilnærmet normal hud. Og til sist, til din informasjon drikker jeg masse vann hver bidige dag, spiser sjelden sjokolade eller annet søtt og går istedenfor å ta buss/bil dit jeg skal. Jeg sykler ofte ,har en jobb hvor jeg sitter sjeldent og jeg er langt ifra inaktiv. Anonymous poster hash: 8602e...5c5 Ja, den har jeg hørt om, men hvis dette er et problem knyttet til mat/hormoner så vil det ikke hjelpe. Det er også derfor jeg ikke vil ta Roaccutane kuren før jeg har fått utelukket 100% at det er hormoner eller pga mat. Nettopp fordi det ikke løser selve årsaken. De legene/hudlegene jeg har vært til har sagt at det ikke er mulig å finne ut om det er pga mat utifra f.eks blodprøver og andre prøver. Og vi lever i 2013?? Jeg får vel slutte å spise,da, og leve på vann og flatbrød. Anonymous poster hash: 8602e...5c5 Jeg ser at du allerede har tenkt gjennom kostholdet ditt. Ville bare legge til at hva man tåler og ikke tåler kan endre seg med alderen. Du er selvsagt nødt til å spise variert, så det er bra at du gjør. Likevel kan det være enkelte matvarer som forårsaker problemet. Det å teste dem ut systematisk er veldig tidkrevende og slitsomt. Jeg vet at mange synes at alternativbehandling er humbug, og jeg var veldig skeptisk selv, men jeg har nå i hvert fall sett gode resultater og synes det har vært verdt hver eneste krone. Etter at mannen min fikk hjelp, gikk jeg selv til behandling og fikk tips om at jeg måtte spise mer fet mat og sjokolade. Jommen er ikke huden glattere og vekten lavere. Anonymous poster hash: c8da5...9ea
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #17 Skrevet 7. desember 2013 Jeg ser at du allerede har tenkt gjennom kostholdet ditt. Ville bare legge til at hva man tåler og ikke tåler kan endre seg med alderen. Du er selvsagt nødt til å spise variert, så det er bra at du gjør. Likevel kan det være enkelte matvarer som forårsaker problemet. Det å teste dem ut systematisk er veldig tidkrevende og slitsomt. Jeg vet at mange synes at alternativbehandling er humbug, og jeg var veldig skeptisk selv, men jeg har nå i hvert fall sett gode resultater og synes det har vært verdt hver eneste krone. Etter at mannen min fikk hjelp, gikk jeg selv til behandling og fikk tips om at jeg måtte spise mer fet mat og sjokolade. Jommen er ikke huden glattere og vekten lavere. Anonymous poster hash: c8da5...9ea Det hva man tåler og ikke tåler av mat endrer seg ikke på 1 år. Jeg sammenligner ikke kostholdet mitt fra da jeg var 16 år og nå over 10 år etterpå. Jeg sammenligner det da huden min var finere og jevnere og det var i perioden 2011-2012. Høste/vinter 2012 begynte denne dritten og jeg har slitt med det helt siden da. DET er lang tid,det. Hadde jeg startet med ny makeup, rens,eller annet når jeg fikk dette utbruddet så hadde jeg jo sett sammenhengen. Men, nei, det bare kom plutselig ut av det blå, og jeg klarer ikke finne ut av hva det kom av. Det er bra at du klarte å finne løsningen på ditt problem, men din løsning er ikke nødvendigvis min løsning! Anonymous poster hash: 8602e...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #18 Skrevet 7. desember 2013 Det hva man tåler og ikke tåler av mat endrer seg ikke på 1 år. Jeg sammenligner ikke kostholdet mitt fra da jeg var 16 år og nå over 10 år etterpå. Jeg sammenligner det da huden min var finere og jevnere og det var i perioden 2011-2012. Høste/vinter 2012 begynte denne dritten og jeg har slitt med det helt siden da. DET er lang tid,det. Anonymous poster hash: 8602e...5c5 Jo, det kan det. Jeg skjønner ikke helt; dette begynte for et drøyt år siden, har du bare forsøkt medikamenter siden eller har du også forsøkt å finne ut om det er bestemte matvarer du ikke tåler? Anonymous poster hash: c8da5...9ea 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #19 Skrevet 7. desember 2013 Dersom du ikke har gått på Roaccutan så har du jo ikke prøvd alt som er. Og de fleste blir verre av Roaccutan først, deretter blir de bedre. Du må gjennom en fase der du må få ut alt som allerede ligger latent i huden din. Det er ikke mer å tenke på, bestill time hos lege/hudlege på mandag. Roaccutan reddet meg og flere, det kan også redde deg: https://www.google.no/search?q=reddit+accutane&client=firefox-a&hs=Jb0&rls=org.mozilla:nb-NO:official&channel=fflb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gDyjUpCHC-SIyAPOmIDgCw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1366&bih=578#channel=fflb&q=accutane+saved+my+life&rls=org.mozilla:nb-NO%3Aofficial&tbm=isch&imgdii=_ Anonymous poster hash: e2fdc...666 Hvorfor skal jeg starte på en kur som ikke fjerner årsaken til problemene mine? Som betyr at hvis mat/allergi/annet er årsaken så er denne kuren ingenting annet enn bortkastet og gir bivirkninger som ikke er verdt det. Det skjønner du vel? En kur som går på regulering av sebum gjør ingenting med matallergi (hvis det skulle vise seg å være årsaken). Og ja, jeg er klar over at den kuren er en mirakelkur for noen, det betyr ikke at det er løsningen for alle. Anonymous poster hash: 8602e...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #20 Skrevet 7. desember 2013 Jo, det kan det. Jeg skjønner ikke helt; dette begynte for et drøyt år siden, har du bare forsøkt medikamenter siden eller har du også forsøkt å finne ut om det er bestemte matvarer du ikke tåler? Anonymous poster hash: c8da5...9ea Nå må du huske på at jeg har hatt dette problemet i 10 hele år nå, med perioder hvor huden har blitt bedre og perioder hvor huden har blitt jævlig. Det er ingen forskjell i kosthold i de periodene huden er blitt fin og i perioder den har blitt ille. Det er ingen forskjell i kosmetikk heller,for jeg holder meg til de samme få typene. Det er ingen forskjell mellom perioder med sminke og uten sminke. Hadde det vært kosthold. som f.eks melk eller sukker,eller whatnot, så hadde jeg reagert på det mellom 2009-2012, da spiste jeg alt som er. Hadde det vært pga jeg plutselig NÅ reagerer på melk/sukker/osv så forklarer ikke det de årene før 2009-2012 da jeg slet med akkurat samme type akne. Siden utbruddet har jeg gått perioder uten å spise noe med melk i, redusert sukkerinntaket til minimum, osv. Ingen forskjell. Har også gått på glutenfri kosthold,som om gluten har noe med det å gjøre...det har det ikke. Jeg må nesten kutte ut alt av mat om jeg skal ha noe sjanse for å finne ut hva det er. Dessuten, de dagene nå i år hvor huden har sett ut til å klarne opp har også vært dager hvor jeg har spist alt mulig rart. Har man matallergi eller ikke tåler enkelte matvarer så vil ikke problemet forsvinne før man kutter ut den typen matvare. Det vil si, jeg har ikke sett noen direkte sammenheng mellom inntak av for eskempel melk i noen uker og så få et utbrudd. Som sagt, huden har vist noen få dager hvor den har vært ganske så fin, uten at jeg har endret eller kuttet ut noe. Men likevel så er det bare spørsmål om tid før det kommer tilbake for fullt. Det gjør det så innmari vanskelig å finne ut av. Anonymous poster hash: 8602e...5c5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå