Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med dyrene på nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier.

Er dyret ditt redd, kunne den ikke brydd seg mindre? Får ikke katten gå ut? Hvordan løser dere nyttårsaften og dyr?

Her så bryr ikke hunden seg så mye om rakettene, mer at han blir litt gira av at alle andre er oppstemt. ligger på plassen sin og glor på oss mens halen går og går. Vi dristet oss til å gå ut og se naboen skyte opp rakett på et jorde 100 meter unna tidlig nyttårsaften (små unger som skulle legge seg tidlig) og hunden kunne ikke brydd seg mindre. Vi går aldri i fra hunden på nyttårsaften da. Så i år skal foreldrene mine på selskap og jeg passer hund og har ringenes herre maraton.

Kattene har aldri vært inne på nyttårsaften rundt raketter. De har trygghetsplassen sin under terrassen. Samme når det tordner. da står de på døra og vil ned under terrassen. Den første gangen beholdt vi de inne, da skeit de ned huset og tisset mens vi holdt de på fanget så da prøvde vi å slippe ut og det gikk strålende. Når lydene gir seg så står de på døra og skal inn igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid vært hjemme med alle dyrene. Gjør minst mulig ut av det. En vanlig dag for dyrene sånn sett. Bortsett fra turer litt tidligere på dagen enn normalt pga tidlig rakettoppskyting.

Min erfaring er jo mer man styrer rundt dette, jo verre kan det bli. Hundene merker fort på oss om noe er i gjerde, og om vi oppfører oss smånervøst fordi man er redd for at hundene skal bli det - så ja , da er det akkurat det som skjer ;-). Selvoppfyllende profetier med andre ord. Så for alle som har hunder som ikke er redde, eller valper som ikke har opplevd det, vil det være min anbefaling.

Skrevet

Kattene mine får panikk. Lukker dem inne på rommet som slipper inn minst lyd og setter på musikk.

Anonymous poster hash: 37b2f...bf4
Skrevet

Katten griller vi ovnen, smaker fortreffelig med en god saus og grønnsaker til. Bikkja tar vi som regel til dessert med piska krem og vaniljesaus.

Åja, sorry, var ikke det du mente.

Anonymous poster hash: ad952...240
  • Liker 5
Skrevet

Tar med hundene, kattene og alle mine kjæredyr så drar jeg til hytta og feirer nyttår der sammen med kjæledyrene mine.

• Liker 2
Skrevet

Doper de ned på calvinet

Anonymous poster hash: 85a9f...f5e

Skrevet

Jeg er hjemme eller har hundene med på besøk på nyttårsaften. Majoriteten av dem har alltid vært med på turer og trening som på hvilken som helst dag, før de ble med i selskap og deretter ut for å se på rakettene. Tok aldri noen spesielle hensyn til dem før jeg fikk den som ikke taklet høye smell. De siste årene har jeg dermed tilbrakt nyttårsaften hjemme på vaskerommet med en veldig stresset hund og en annen hund som synes det er kjipern at den må fungere som støttekontakt i stede for å være med på moroa der ute.

• Liker 1
Skrevet

Gamlepus trives best under sofaen eller gjestesenga mens det verste står på, så mellom elleve- halv tolv og halv ett-ett, ser vi ikke snurten av henne.

Da kommer hun luskende ut fra gjemmestedet sitt og krever litt kos før hun legger seg på sofaen og snorker.

Minsten har ikke opplevd nyttår enda, så vi er ganske spente på om han blir en skremt pus eller en bryr seg ikke-pus.

Skrevet

Her er det ingen som bryr seg noe større

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Når jeg hadde hund, så reiste jeg alltid på hytteturer på nyttårsaften. Katta jeg hadde, likte å se på fyrverkeriet fra vindu. Men etter noen minutter ble hun lei og la seg for å sove.

Skrevet (endret)

Hunden min blir ikke livredd, men litt utrygg når det står på som verst. Jeg er enten hjemme eller hos foreldrene mine sammen med hunden. Ville aldri latt ham være alene etter klokka 22 på kvelden i alle fall. Et smell her og der bryr han seg ikke om, men mellom 23 og 02 kan det fort bli litt mye. Pleier å sette på TV eller musikk høyt og trekke ned alle persienner. Passer på å lufte ham godt rett etter middag.

Gjør lite ut av det og han blir ikke dullet med og jeg oppfører meg som jeg pleier, men er tilgjengelig om han vil være tett inntil.

Endret av Lea2
Skrevet (endret)

Hesten min er livredd, så jeg tilbringer nyttårsaften-kveldstimene i stallen. Hun får beroligende middel så hun ikke skal spinne rundt i boksen, alle vinduene blir blokkert med plater så ikke blinkene kommer igjennom, og jeg har på radio høyt for å overdøve.

Det er kaldt, men koselig. De siste årene har kjæresten vært med også. Nå har vi hund, og han har hørt noe fyrverkeri uten å reagere. Vi har også spilt fyrverkerilyder fra YouTube fra han var bitteliten. Regner vel med at han også blir med i stallen.

Veldig slitsomt med såpass redd hest, men er blitt vandt til det.

Edit: Glemte å si at hunden er ung, så han har ikke opplevd nyttårsaften ennå, dermed usikker på hvordan han egentlig reagerer.

Endret av Rainbow81
Skrevet

Vi er hjemme med hundene med mindre noen vi kjenner godt kan passe dem, men det har vel bare skjedd en eller to ganger de siste ti årene at vi har bedt noen i familien passe dem. En av hundene vi hadde tidligere ble veldig påvirket av fyrverkeri, så å forlate ham var aldri et alternativ. Vi prøvde calmivet ett år, men det hadde ingen annen effekt enn at han ble fysisk redusert og enda mer redd siden han ikke fikk sove slik som det var ment. En av to vi har nå bryr seg veldig lite, men den andre har ikke opplevd nyttårsaften før, så er spent hvordan det går, men så lenge vi er rolige vil jeg tro det løser seg greit. Vi pleier å gå en lang tur på dagtid før det verste begynner slik at de har litt bedre forutsetninger for å være avslappet når kvelden kommer.

Skrevet

Kattene får ikke gå ut på nyttårsaften. Ellers gjør jeg ikke noe spesielt annet enn å være hjemme med dem på kvelden. Hannkatten min syns rakettene er kjempespennende, han sitter som regel i vinduet og kikker ut hele kvelden. Frøkna, derimot, kan bli veldig stresset av rakettene, så jeg liker å være der i tilfelle hun trenger "trøst". I fjor gikk det heldigvis mye bedre enn for to år siden, så forhåpentligvis går det enda bedre i år :)

Skrevet

Hunden min kunne ikke brydd seg mindre om raketter når vi er ute, så har tatt han med ut noen ganger når det står på som værst. Han bryr seg egentlig ikke så veldig mye inne heller, men han blir av og til litt usikker og stresset tror jeg.

Skrevet

Må være inne med hunden stakkars! Hun blir helt fra seg og kunne sikkert ha fylt flere bøtter med sikkel. Må sitte med håndduk over meg. Sitter et sted hvor hun ikke ser rakettene og passer på. Men forsøker å ikke "trøste", bare kose vanlig og oppføre meg normalt :) Skjelver som et aspeløv. Er samme i tordenvær, starter en stund før uværet kommer, så er skikkelig "synsk" på sånt ;)

Skrevet

Er det noen her som har prøvd thundershirt?

Vurderer det til hunden min som er livredd både lyn, torden og raketter.

Hun begynner å skjelve, pese og blir urolig. Hun sutrer også, ikke noe gøy :(

Skrevet

Katten min er innekatt, og er ikke spesielt rett for rakettene (selv om hun kanskje svetter litt i begynnelsen).

Hun kommer nok til å gå og legge seg i klesskapet og prøve å sove. :)

Skrevet

Hundene bryr seg fint lite, og er mye mer opptatt av at det ringer på heletiden :fnise:

Pleier å ha barnegrind i toppen av trappen (slik at de er på stuen med oss, da kommer de seg ikke ned til inngangspartiet for å hilse på alle julebukkene. De er ganske interessert i begynnelsen, men legger seg ned etter en halvtime istedet for å vokte ved porten.

Rakettene har de aldri reagert noe særlig på.

Skrevet

Han bjeffer til den første raketten for å varsle om at det foregår noe mistenkelig og så bryr han seg ikke etter det. Vi foretar oss ingenting annet enn å sikre mat som står på bordet, fordi han to år på rad har jafset i seg waldorfsalat, rundstykker og annet godt fra bordet, mens vi andre var opptatt av å se på rakettene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...