Gå til innhold

Parkering ved idrettsanlegg - hvorfor koster det penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra en typisk småby i Norge, ca 20 000 innbyggere.

Fant ut at det koster over 30 kroner pr. gang når man skal parkere på skistadion! Den ligger noen kilometer utenfor bysentrum, og det går ikke buss dit, så man er ganske avhengig av å kjøre bil hvis man skal ut på ski. Hvorfor koster det da penger å parkere der? Det er jo kommunal eiendom, og i motsetning til i sentrum så er det definitivt ikke noen rift om parkeringsplassene der oppe. Og som sagt, så må man kjøre dit, siden det er langt og mye oppover å gå med skisko og ski/staver i hendene, og det går som sagt ikke buss. Såvidt jeg vet er det kommunen som brøyter veien opp dit og preparerer løypene, og bidrar mye økonomisk til at området skal holdes i god stand. (Det er boligfelt i nærheten, så det skal ikke være så mye ekstra jobb for kommunen å brøyte seg opp til skistadion også når de først brøyter i boligområdet - men boligfeltet er av den typen hvor det ikke er muligheter til å parkere noen steder unntatt inne på gårdsplassene til folk, sånn at for oss som ikke bor der, så blir det et godt stykke å gå.)

Ville det ikke vært bedre om det var gratis parkering ved slike idrettsanlegg? Skjønner selvsagt at de kan ta betalt hvis det er et arrangement som pågår, skirenn eller noe sånt, men i et folkehelseperspektiv så hadde det vel vært bedre å tilrettelegge for at folk skal komme seg ut på ski?

Nei da, 35 kroner er ikke all verdens, men det øker jo dørstokkmila.

(Selv har jeg flyttet ut av byen, og er så heldig å bo like ved et fantastisk forseggjort og preparert skistadion/løypenett, hvor det attpåtil er gratis parkering såvidt jeg vet. Og jeg ville nok ikke latt en slik sum stoppe meg fra å gå på ski, men jeg er jo også litt over gjennomsnittet skiinteressert. Tenker mer på de som kunne tenke seg å ta en skitur i ny og ne.)

Anonymous poster hash: 1d1ab...74a
Videoannonse
Annonse
Gjest bustyvel
Skrevet

Du kan jo undersøke muligheten for sesongkort e.l.? Det er ofte veldig rimelig ifht å betale gang for gang. Jeg er ellers enig, utrolig dumt at det koster på slike steder.

• Liker 1
Skrevet

Kommunen hos meg innførte det samme. Ble et ramaskrik. Noen er jo ute i løypene hver dag i sesongen og det blir noen kroner. Husker ikke argumentene kommunen hadde, men synes det er forkastelig.

Anonymous poster hash: 6ae93...314
  • Liker 1
Skrevet

Er helt enig med deg i at man bør tilrettelegge for at folk kommer seg til de anleggene som finnes. Når en innfører avgifter er det med på å opprettholde de sosiale ulikhetene i helse. De som har minst risikerer å ikke få mulighet til å delta i et godt tiltak for fysisk aktivitet som er svært viktig for folkehelsa.

• Liker 1
Skrevet

Herregud, for en syting.

Tror du det er parkeringen som koster penger? Det er da for pokker meg ikke parkeringen, men bruken av skistadionet som er poenget. Det koster selvsagt penger å drifte et skistadion med tilhørende løyper osv, og at de som bruker anlegget (ja, som parkerer) betaler en LITEN egenandel burde ikke medført slik syting.

Anonymous poster hash: 10b93...917
  • Liker 1
Skrevet

Herregud, for en syting.

Tror du det er parkeringen som koster penger? Det er da for pokker meg ikke parkeringen, men bruken av skistadionet som er poenget. Det koster selvsagt penger å drifte et skistadion med tilhørende løyper osv, og at de som bruker anlegget (ja, som parkerer) betaler en LITEN egenandel burde ikke medført slik syting.

Anonymous poster hash: 10b93...917

Enig.

På vinteren kjører vi en times tid til et stort område med oppkjørte løyper. Tror det er privat vei den siste biten, og parkering koster 50 kr. Antar at dette beløpet går til både brøyting av vei, samt oppkjøring av skiløyper.

Selvsagt kjipt å betale 50 kr hver gang (vi gikk på ski der sikkert 15 ganger forrige jul, og 10 ganger i påsken), men sånn et det.

Anonymous poster hash: c6aac...e3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...