Gå til innhold

Hvilket tilbehør til ribbe? Hvordan tilberede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker dere som tilbehør til ribbe?

Nå pleier ikke jeg å spise ribbe, bare pinnekjøtt, men holder på å lage ribbemiddag. Har kjøpt inn frossen rosenkål, poteter, gulrøtter, surkål, rødkål, medisterkaker og julepølser. Ingen saus (folk bruker sjy?).

Den frosne rosenkålen, kan jeg legge den oppi langpanne med ribben de siste 20 minuttene, eller må de kokes?

Skal surkålen og rødkålen (pose) tilberedes på noen måte, eller bare serveres som det er? Medisterkakene og julepølsene skal bare varmes opp, så regner med de kan legges i langpannen med ribben de siste 20 minuttene :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Surkål og rødkål serveres bare som den er. Legg posene på toppen av potetkjelen, så gjør de seg selv.

Husk tyttebærsyltetøy, sennep og lefse.

Anonymous poster hash: a4932...c1b
  • Liker 1
Skrevet

Surkål og rødkål serveres bare som den er. Legg posene på toppen av potetkjelen, så gjør de seg selv.

Husk tyttebærsyltetøy, sennep og lefse.

Anonymous poster hash: a4932...c1b

Skal surkålen/rødkålen bli varm?

Skrevet

Ja, surkål og rødkål spisese varmt og er forøvrig eneste "grønnsak" jeg bruker til ribbe.

Jeg liker ikke ribbefett/sjy og pleier å ta bryet med å lage en skikkelig saus til ribba, men det er sikkert like mange meninger som mennesker rundt akkurat dette.

:heks:

Skrevet

Grov sennep må man ha. Gjerne også gode sylteagurker. Noen liker tyttebær til. Sjysausen fra Toro passer fint som base for saus. Rosenkålen må du koke i litt saltet vann (de friske er dog mye bedre, blir ikke så vannete). Ville laget rødkålen selv om det skal serveres julaften, men sånn i førjulstiden funker den kjøpte greit. Ville stekt pølsene i panne, men kakene kan du varme i ovnen.

Skrevet

Rødkål og surkål egner seg ypperlig til å varme i microen.

Stemmer også for Toro sin sjysaus i tillegg til ribbefettet. <

Rosenkål må kokes.

Jeg foretrekker julepølse som har trukket i vann og ikke stekt. Greit med litt variasjon siden både ribbe og medisterkaker er stekt.

Jeg kan fint stå over gulerøttene, men jeg må ha tyttebær til. Ikke som i tyttebærsyltetøy, men som i rørte. Det finner du i frysedisken.

Jeg er en av de som liker stekeskorpe på alle sidene på ribbestykket. Derfor lager jeg alltid ribba senest en dag i forveien. På selve dagen tar jeg ribbestykker og medisterkaker og legger i langpanna. Da gjør det seg selv og det blir mindre stress på meg.

Anonymous poster hash: 5f917...df8
Skrevet

Ribbestykker som å dele den opp i serveringsbiter.

Anonymous poster hash: 5f917...df8
Skrevet

Vi bruker gulrøtter, poteter, brokkoli og rosenkål.

Anonymous poster hash: 0ec83...ba7
Skrevet

Fersk rosenkål er mye bedre enn frossen, men uansett blir den mye mer spennende om du serverer den med kastanjer (hvis du får tak i) og litt lønnesirup og salt.

Rosenkålen smaker kjempegodt med revet eple. Ha gjerne litt rødvin og gløggkrydder i blandingen.

Istedenfor gulrøtter kan du kanskje lage en rotmos av gulrøtter, sellerirot og pastinakk? Da får du større variasjon i konsistensene.

Tyttebærsyltetøy ble også nevnt.

Ellers synes jeg ribbemiddagen din høres god ut :)

Anonymous poster hash: fe6bf...035
  • Liker 1
Skrevet

Fersk rosenkål er mye bedre enn frossen, men uansett blir den mye mer spennende om du serverer den med kastanjer (hvis du får tak i) og litt lønnesirup og salt.

Rosenkålen smaker kjempegodt med revet eple. Ha gjerne litt rødvin og gløggkrydder i blandingen.

Istedenfor gulrøtter kan du kanskje lage en rotmos av gulrøtter, sellerirot og pastinakk? Da får du større variasjon i konsistensene.

Tyttebærsyltetøy ble også nevnt.

Ellers synes jeg ribbemiddagen din høres god ut :)

Jeg regner med at du mener rødkålen her?

Ellers lurer jeg på om du blander rosenkål og kastanjer? Det hørtes veldig spennede ut!

Tyttebær, rørte eller syltetøy, blandet med creme fraiche blir veldig godt ved siden av ribba, forresten. Litt annerledes og veldig godt.

Skrevet

Jeg regner med at du mener rødkålen her?

Ellers lurer jeg på om du blander rosenkål og kastanjer? Det hørtes veldig spennede ut!

Tyttebær, rørte eller syltetøy, blandet med creme fraiche blir veldig godt ved siden av ribba, forresten. Litt annerledes og veldig godt.

Ja, selvsagt mente jeg rødkålen :)

Jo, jeg blander rosenkål og kastanjer og lønnesirup. Har lært det av Nigella. Det er utrolig godt. Rosenkål blir fort kjedelig alene.

Skrevet

Ja, selvsagt mente jeg rødkålen :)

Jo, jeg blander rosenkål og kastanjer og lønnesirup. Har lært det av Nigella. Det er utrolig godt. Rosenkål blir fort kjedelig alene.

Det skal jeg prøve, takk for tips! :)

Skrevet

Anbefaler å lage rødkål selv neste gang :) Det er veldig enkelt og utrolig godt!

Styr unna Toro.. Bruk istedet ribbekrafta og blant i litt fløte og soyasaus og jevn med litt mel.

Skrevet

Jeg koker dem i vann. Legger hele posen nedi noen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...