Gå til innhold

Venninner som er negative til at jeg studerer og ikke reiser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli litt irritert nå. De fleste venninnene mine bor for tiden i utlandet åga. studier eller de går på folkehøgskole hvor de reiser en del. Jeg har begynt å studere det jeg alltid har hatt lyst til her i Norge.

Borti mot alle gangene vi venninnene er sammen/snakker sammen, så får jeg negative tilbakmeldinger på at jeg har begynt å studere rett etter vgs. For eksempel: "da får du jo ikke opplevd noe", "du vet aldri når neste sjanse er å reise rundt i verden", "det er jo bra med friår og reising, da er man mer klar for skole neste år" osv.

Jeg svarer jo de tilbake at jeg studerer det jeg ønsker og at jeg vil dette. Jeg vil jo ogå reise, men jeg vil det etter studiene, også fordi jeg ikke vil ha noe lån hengende etter meg. Og i mitt yrke, er det også store muligheter for å reise når jeg er ferdigutdannet. Men da sier bare venninnene mine at jeg kommer til å angre når jeg er ferdig utdannet og at jeg da ikke kommer til å få tid. Jeg sier tilbake at det handler jo om prioriteringer.

Jeg er så lei av disse samtalene med de. Jeg kommer aldri inn på samtaleemnet selv, men de gjør. Gang på gang. Jeg prøver også å si at jeg er lei av å snakke om det, men til ingen nytte. Virker som de vil påvirke meg noe veldig i deres retning og ikke godtar hva jeg selv vil.

What to do?

Anonymous poster hash: d9900...143
Videoannonse
Annonse
Skrevet

de må jo bare pent godta det tenker jeg. er det deres problem at du heller vil bli ferdig utdannet?

jeg har ikke reist noe, å føler egentlig liten trang til det. man kan faktisk oppleve mye selv om man er student her i norge

Anonymous poster hash: dc6d6...8bd
Skrevet

Det var jo særdeles merkelig holdning å ha? :klo: Jeg begynte også på universitetet rett etter VGS, og jeg har faktisk reist utrolig mye som student :fnise: Planen min er å reise mer etter endt master, så får vi se om jeg får oppleve det :) Tvert imot synes jeg det er mye bedre å reise under studiene, fordi man har litt større frihet da. Men om du trives så bør du få lov til det. Jeg hadde sagt i fra, at du vet hva du vil og du trives med dine valg. Gi klar beskjed neste gang!

Anonymous poster hash: 4fff8...752
Gjest Anastasia
Skrevet

Det er dårlig gjort av venner å si sånt. Folk prioriterer forskjellig, og du har nok av tid til å reise senere :) Da jeg var student (i utlandet) reiste jeg stort sett til Norge og Sverige for å besøke venner/familie, gadd ikke bruke masse penger på å reise jorda rundt. Er man student så begrenser det seg økonomisk hva man har råd til.

Skrevet

Typisk for alderen. Når man går på skole har man venner fordi de bor i nærheten og fordi man går i samme klasse. En sjelden gang har man venner gjennom fritidsinteresser, men de bor jo også i nærheten.

Når man blir større og flytter hjemmefra, oppdager man også at det finnes andre mennesker der ute som man kan være venner med, og man blir helt opphengt i at vennene skal dele interesser og være enige med en selv i ett og alt. I denne fasen vokser man gjerne fra vennene, og det er som regel på grunn av ulike valg med tanke på utdanning, interesser og livsstil.

Det er først når man blir en god del eldre at man begynner å sette pris på å ha venner som er forskjellige og som kan gi en nye perspektiver på livet.

Jeg er forsåvidt litt enig med vennene dine i at det er mye du ikke får opplevd, samtidig som du høres veldig fornuftig ut som studerer. På den annen side er det greit å ha erfaring med utlandet før arbeidslivet tar til, i hvert fall hvis reising er en del av jobben. Det viktigste er at du gjør det du vil og det du synes er riktig for deg. Kanskje vennene dine er litt misunnelige fordi du vet hva du vil?

Den alderen du er i nå, er typisk for utskiftning av venner. Jeg hadde en venninne som var sur på meg og en annen fordi vi ikke var interessert i hennes utdanning som jordbruker på en skole langt, langt vekk og heller ikke delte hennes syn på veganisme. At vi i tillegg politisk var veldig forskjellige gjorde at det vennskapet tok slutt raskt til tross for at vi hadde vært veldig nære venner tidligere.

Anonymous poster hash: 2d62a...f25
  • Liker 1
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i dette! Jeg valgte å arbeide i fjor for å tjene opp penger (er ikke alle som får penger rett i fanget fra foreldrene), og har begynt å studere det jeg selv ønsker, som tilfeldigvis er i samme byen som jeg er ifra. "alle" andre er ute i større byer, eller reiser verden rundt, og håner meg for at jeg velger noe så "kjedelig" som å studere sykepleie i en liten by som jeg allerede er kjent i.

Har funnet ut at det er bare å drite i det, og har kutta ut de fleste av dem nå, fordi jeg ikke liker dem lengre, rett og slett. Har fått mange nye venner her :)

• Liker 1
Skrevet

Har de frie inntekter da eller reiser de på studielånet?

Skrevet

Det kan godt hende at de ønsker å reise fordi de ikke aner hva de skal, eller de er rastløse, gruer seg til voksenalder osv.. Men når du vet hva du vil bli, har lyst og motivasjon til å studere det med en gang, og ikke har lyst til å bruke masse penger på å forflytte deg rundt i verden i ung alder, da ser jeg ikke problemet deres.

Kos deg med ditt, hilsen en annen "kjedelig" student.

Anonymous poster hash: 060a9...ba5
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...