Gå til innhold

Ribbe - svor opp eller ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt frossen ribbe for et par dager siden, og har invitert til middag nå i ettermiddag. Har fått tak i julemathefte fra Kiwi og Gilde. I Gilde sitt står det at de første 45 minuttene skal svoren ligge ned, men i Kiwi sitt står det at svoren skal opp.

Så hva er riktig, hva pleier dere å gjøre? Etter 45 minutter skal den opp, uansett sant? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Opp.

Mn damp gjerne først, i folie

Skrevet

Ser nå at i Kiwi sitt hefte skal svorsiden opp, og dekkes med aluminiumsfolie. Dette skal dampe i 45 minutter. Etter 45 minutter skal ribben legges på en rist over langpannen. Er dette rett?
Skal alt være midt i ovnen? Står ikke nevnt noe sted.

Skrevet

Opp.

Mn damp gjerne først, i folie

Okei, svorsiden opp i 45 minutter, med folie på :)

Men skal jeg steke på 220 eller 250 grader de første 45 minuttene? Og resten av tiden, 180 eller 200?

Er forresten familieribbe jeg har, hvis det har noe å si :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Midt i ovnen ja. Litt forskjellige oppskrifter, kan også bruke steketermometer i. Jepp, rist...

Skrevet

Whee, kan noen lage step by step for meg?

Skrevet

Og det skal være 2 dl vann i langpannen de første 45 minuttene?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg salter og pepprer ribben 2-3 dager før steking og lar den ligge i kjøleskapet.

Så pakker jeg den inn i aluminiumsfolie med svoren ned, i 2-3 dl vann, for damping i rundt 30-40-45 minutter på 225 grader.

Tiden avhenger av størrelsen på ribben.

Tar den ut, snur den med svoren opp, skrur ned varmen til i underkant av 200 grader og steker ribben ferdig.

Øs den med stekeskyen mange ganger underveis.

Plassering er omtrent midt i ovnen ja.

Med en stor juleribbe så pleier jeg plassere den nedenfor midten av ovnen.

Når ribben er ferdig så flytter du den helt øverst i ovnen og bruker grillen for å få svoren sprø.

Dette er det punktet i prosessen hvor du ikke tar telefonen, ikke går på do... bare sitter foran stekovnen og følger nøye med til du er fornøyd og passelig mye av svoren har blåst seg opp.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Nå har ribben vært i ovnen i 45 minutter med svoren opp, under folie, på 250 grader (så tok jeg den ned til 230).

Nå har jeg tatt av folien, tatt ribben oppå en rist over langpannen, skrudd ned til 200 grader, og har den midt i ovnen. Sounds good? Har ikke steketermometer, skal den være den 2 timer, eller 3? :S

Skrevet

Er forresten i "nedre midten", da jeg ikke har riller i midten :)

Skrevet

Tar den ut, snur den med svoren opp, skrur ned varmen til i underkant av 200 grader og steker ribben ferdig.

Øs den med stekeskyen mange ganger underveis.

Plassering er omtrent midt i ovnen ja.

Med en stor juleribbe så pleier jeg plassere den nedenfor midten av ovnen.

Er ikke mye stekesky å øse av, skal jeg helle mer vann opp i langpannen? Hva er "mange ganger" underveis? Hver 10. min?

Skrevet

Henger meg med på denne, for har fått ulikt resultat om jeg har den opp eller ned. Hvorfor er det i så fall bedre å ha den med svoret ned en stund?

Skrevet

Henger meg med på denne, for har fått ulikt resultat om jeg har den opp eller ned. Hvorfor er det i så fall bedre å ha den med svoret ned en stund?

Hvilket resultat har du fått av å ha den opp, og av å ha den ned?

Skrevet

Hvilket resultat har du fått av å ha den opp, og av å ha den ned?

50/50 på begge. Jeg er tydeligvis dårlig på ribbesteking, og finner ikke ut av hvilken måte som gir best resultat.

Skrevet

Vi har sluttet å snu den. Nå ligger den med svoren opp fra starten av, bare at den første timen ca. har vi folie over den. Og så steker vi den uten folie resten av tiden. De siste minuttene flyttes den lenger opp i ovenen for å få sprø svor.

Anonymous poster hash: 5b063...203

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...