Gå til innhold

Går ikke dette på garantien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

PCskjermen var svart for snart en mnd siden. Jeg tok den med til butikken jeg kjøpte den for litt over 6 mnd siden. Den ble sendt til service. Jeg var bortreist da den var klar til henting, så noen hentet den for meg. Ingenting skulle betales..

Det lå ikke ved en notis hvor det stod hva som var galt med pcen, hva som hadde blitt gjort med det eller noe.. Men den fungerte som vanlig, så jeg kontaktet ikke butikken igjen.

Skjermen var mørk da jeg slo den på. En pil kom frem, men det var ingenting å trykke på.. Ingenting skjedde. Så jeg tok den med til butikken igjen og snakket med en annen enn han jeg snakket med for noen uker siden.

Han sa at hvis det var noe galt med hardwaren, gikk det på garantien. Men om det var softwaren så måtte de ta recovery (og backup) det ville koste 800.

Det viste seg at det er noe galt med windows. Så de skal nå kjøre recovery...

Snakket med en som har mer peiling på pc enn meg, som sa han synes det høres feil ut at jeg skal betale noe for at den blir fiksa nå.

Så hva tror dere?

Jeg har ikke noe greie på sånt... Men vil jo ikke ut med nesten 1000kr, hvis det han sier stemmer. Windows er vel installert på pcen før man kjøper den....

PS: Det virker som at skjermen ble mørk begge gangene, etter å ha blitt brukt uten strømkabelen i. Altså at den var helt tom for batteri og slo seg av. Når jeg satte i strømkabelen igjen skjedde ingenting.

Kan det ha noe med saken å gjøre..?

Synes det er dårlig at det etter å ha hatt den hjemme i kun èn uke etter service, så oppstår lignende problem som før....

Anonymous poster hash: c781c...e76
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget er at hvis det ikke er fabrikasjonsfeil (altså en feil som skyldes noe produsenten har gjort/valg av materiale etc), så må du dekke kostnadene selv. Når problemet er softwaren er vel sannsynligheten større for at det ikke er fabrikasjonsfeil, men brukerfeil eller diverse.

Så det kan hende det er riktig at du må dekke det selv, ja. MEN - jeg er absolutt ikke sikker for jeg har ikke snøring på hva som kan være årsaken til dette. Så noen med bedre peiling svarer forhåpentligvis her. ;)

Skrevet

Hah, ja de kan prøve seg med at garantien ikke er gyldig i dette tilfellet, men saken er at de har solgt deg en gjenstand (inkludert windows) som ikke fungerer som forventet/annonsert. Les deg opp på reklamasjonsretten din. Reklamasjon og bruk av garanti er to forskjellige ting. Når man reklamerer er det selgeren/leverandøren som er ansvarlig og han er ansvarlig etter norsk lovverk. Garanti er en ekstraytelse produsenten kan velge å tilby.

Anonymous poster hash: e638f...3f1
Skrevet

...Som fortsettelse ang software- vs. hardwarediskusjonen - selger må kunne sannsynliggjøre at feilen skyldes brukerfeil hvis bruker skal belastes.

Anonymous poster hash: e638f...3f1
Skrevet

Funker den som normalt om strømkabel er plugget i, men gir svart skjerm om strømkabel ikke er plugget i?

Alle PC'er nå til dags leveres med recovery disc eller har en tastekombinasjon for å kjøre recovery, slik at kunden/brukeren enkelt kan gjøre dette selv, derfor tar man som regel ikke slikt på garanti/reklamasjon. Jeg har jobbet med saker som dette, og anbefaler alltid at kunden/brukeren forsøker å kjøre recovery selv først, før vi eventuelt fjernhjelper eller tar den inn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...