AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #1 Skrevet 7. desember 2013 Jeg har pådratt meg masse gjeld! Både i kredittform og inkasso! De verste inkasso sakene har gått til Namsmannen. Alle sammen! Det er snakk om følgende beløper: 16600: må betales innen to uker 15572: tvangsstrekk i lønn, 7000 i måneden 22000: ikke bestemt ennå 10000: ikke bestemt ennå Min inntekt er kr 23400 Mine kredittkort (med terminbeløp per måned) 40000: (1000) 15000: (500) 10000: (400) 8000: (250) Husleie, strøm og forsikring er tilsaman cirka 10500 kr. Jeg vet at det på ingen måte er en god nok unnskyldning, men mest av min gjeld er min familie årsaken til! Søster, bror og mor! Mor vet ikke at jeg låner penger for å hjelpe henne. Men bror og søster vet godt men de bryr seg ikke! Derfor har jeg kuttet kontakt med dem! Jeg har et barn jeg er alene med. Hvordan løse dette? Hjelp folkens! Vær så snill!Anonymous poster hash: 0d787...c76
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #2 Skrevet 7. desember 2013 Jeg aner ikke hvilke muligheter du har for å få til en gjeldsordning, jeg vet heller ikke hvordan den fungerer, men du kan jo bla litt her: http://www.gjeldsordning.org Anonymous poster hash: 3a37b...3c0
Tante Bjarne Skrevet 7. desember 2013 #3 Skrevet 7. desember 2013 Den gjelden du har er ikke uoverkommelig.... Ta kontakt med namsmannen og legg frem et budsjett som viser at du går i minus, så justerer h*n trekket så du ikke går i minus i allefall... Så er det bare å kutte ned på alle "luksusvarer" ikke handle mer/låne mer. Så er den gjelda di gjort opp (det som har gått til namsmannen) i løpet av et drøyt år! 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #4 Skrevet 7. desember 2013 Takk jeg leste artikkelen og det var masse nyttig informasjon der.Anonymous poster hash: 0d787...c76
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #5 Skrevet 7. desember 2013 Den gjelden du har er ikke uoverkommelig.... Ta kontakt med namsmannen og legg frem et budsjett som viser at du går i minus, så justerer h*n trekket så du ikke går i minus i allefall... Så er det bare å kutte ned på alle "luksusvarer" ikke handle mer/låne mer. Så er den gjelda di gjort opp (det som har gått til namsmannen) i løpet av et drøyt år! Takk for svar! Jeg tar kontakt med dem, men bryr de seg om kredittutgiftene når de behandler saken? Tar ikke de utgangspunktet bare fra de nødvendige utgiftene som husleie og livsopphold?Anonymous poster hash: 0d787...c76
Violet Hill Skrevet 7. desember 2013 #6 Skrevet 7. desember 2013 Det aller viktigste du må gjøre nå er å ta kontakt med namsmannen og sørge for at lønnstrekket ditt blir redusert. Med de tallene du legger frem, og med aleneansvar for et barn, skal trekket være mye lavere. Det verste du kan gjøre er å øke den kortsiktige gjelden din for å få det til å gå opp hver måned, for da havner du i en ond sirkel det vil ta lang tid å komme ut av. Jeg er enig med Tante Bjarne om at gjelden din ikke er uoverkommelig, og jeg er litt usikker på om du tilfredsstiller vilkårene for gjeldsordning. Derfor er det så viktig at du gjør det du kan for at gjelden ikke øker ytterligere! 1
Violet Hill Skrevet 7. desember 2013 #7 Skrevet 7. desember 2013 Takk for svar! Jeg tar kontakt med dem, men bryr de seg om kredittutgiftene når de behandler saken? Tar ikke de utgangspunktet bare fra de nødvendige utgiftene som husleie og livsopphold?Anonymous poster hash: 0d787...c76 Tvangsloven fungerer slik at den kreditoren som først begjærer tvangsinndrivelse får prioritet foran alle de andre, så namsmannen tar derfor ikke hensyn til det dersom man betaler ned på annen frivillig gjeld. Det kan gjøres unntak der man kan dokumentere at man gjør hva man evner for å betale ned på alle kravene på en rettferdig måte, men det skal en del til å få dette godkjent. Du kan selvfølgelig kontakte de andre kreditorene og prøve å forklare situasjonen, men hvis de først har sendt saken til namsmannen vil de som regel avvente behandlingen der og se om de kan få lønnstrekk eller pant i noe annet du eier. Resultatet vil derfor antakelig bli at du får et nytt trekk når du er ferdig med det som løper nå, og så et nytt etter det igjen - helt til all gjelden er nedbetalt.
Tante Bjarne Skrevet 7. desember 2013 #8 Skrevet 7. desember 2013 Takk for svar! Jeg tar kontakt med dem, men bryr de seg om kredittutgiftene når de behandler saken? Tar ikke de utgangspunktet bare fra de nødvendige utgiftene som husleie og livsopphold?Anonymous poster hash: 0d787...c76 når jeg var i samme situasjon for et par år siden så tok de faktisk hensyn til et privatlån jeg hadde til min samboer.... Så treffer du rett person så løser det seg
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #9 Skrevet 7. desember 2013 Takk for svar! Jeg tar kontakt med dem, men bryr de seg om kredittutgiftene når de behandler saken? Tar ikke de utgangspunktet bare fra de nødvendige utgiftene som husleie og livsopphold?Anonymous poster hash: 0d787...c76 Du skal inn hit, ts. http://www.pengevett.com/gjeld/ Gå inn, ta en titt i trådene (du finner fullt oppsett til å starte dine egne forhandlinger) eller start din egen tråd og få nyttige råd. Ikke la deg skremme av at de kan virke som en noe snodig gjeng. Anonymous poster hash: dffa3...9eb
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #10 Skrevet 7. desember 2013 Å, Takk dere! Dere aner ikke hvor mye det hjelper å få litt tips her og litt råd der! Jeg sendte brev til Namsmann igår med klage på trekkstørrele. Jeg la ved husleie, pluss brev fra forliksrådet (det er dem som har bestemt at jeg må betale over 16 000 innen to uker) og lønnslipp sånn at de ser min faktiske inntekt og de nødvendige faste utgifter, sendte bare husleien da. Bør kanskje sende alle de andre regninger fra de andre kreditorene? Om jeg ikke kan betale de 16 000 kronene innen 2 uker som forliket har bestemt, går saken videre til namsmann, eller er forliksrådet "høyere" enn namsmannen? Jeg ønsker jo å betale all gjeld, dog etter min kapasitet, men om jeg er bare redd at jeg ikke kan kvitte meg med den på MANGE år, om jeg bare lar det gå til tvangstrekk etter tvangstrekk! Anonymous poster hash: 0d787...c76
Tante Bjarne Skrevet 7. desember 2013 #11 Skrevet 7. desember 2013 Dersom du ikke betaler blir det avholdt en utleggsforettning, og det vil da med all sannsynlighet ende med intet til utlegg (med mindre du har verdier å ta pant i, bil, fast eiendom osv) og så ender du med nytt lønnstrekk når de andre lønnstrekkene er over.... Ring kreditor på mandag og snakk med de, forklar Situasjonen og tilby de Evt 250kr mnd intil du er ferdig med lønnstrekk, når kreditor ser du er villig til å gjøre opp, så er det som regel enkelt å få til en avtale, og har du ikke 16000 nå, så vil de uansett ikke se noe penger på lenge, så de vil nok antagelig godta en nedbetaling fremfor å ikke få 50 øre på mange mndr/år!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå