singstar Skrevet 7. desember 2013 #1 Skrevet 7. desember 2013 Er det opp til arbeidsgiver å bestemme om vi skal ha halv skatt i november eller desember? Vi får lønning hver 15. i mnd. I November fikk jeg plutselig halv skatt. Så det da jeg fikk lønnslippen min. Jeg ble litt overasket siden jeg hadde forventet halv skatt i desember. Har arbeidsgiver lov til dette? Hun hadde heller ikke informert meg om dette på forhand at halv skatt skal bli trukket i november.
Gjest hva som helst Skrevet 7. desember 2013 #2 Skrevet 7. desember 2013 Ja det er lov. Skattebetalingsloven §5-7, bokstav a annet punkt: Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul. Står ikke nærmere spesifisert hvilken av månedene det skal gjelde, så november bør være innenfor. Tror det er ganske så vanlig faktisk.
lykkelige.meg Skrevet 7. desember 2013 #3 Skrevet 7. desember 2013 Spiller det noen rolle om du fikk det i november da?
singstar Skrevet 7. desember 2013 Forfatter #4 Skrevet 7. desember 2013 Ja, for jeg tjener 2 ganger mere i novembermnd
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #5 Skrevet 7. desember 2013 Ja, for jeg tjener 2 ganger mere i novembermnd Da kan du vel spare de pengene, og så betale dem inn den 30. april, dersom du ligger an til baksmell. Anonymous poster hash: 3f1a4...0a7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #6 Skrevet 7. desember 2013 Det er ganske vanlig at de som har lønn sent i måneden får halv skatt i november. Dette er for at du skal rekke å handle julegaver for disse "ekstra pengene". Anonymous poster hash: a34b8...613
Gjest Gresshoppesang Skrevet 7. desember 2013 #7 Skrevet 7. desember 2013 Dersom du bekymrer deg for dette, kan du sende en mail til de som sitter på lønn og be dem trekke det noen ekstra tusenlapper på desemberlønnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå