Gå til innhold

Kriminell/lovbryter.Definisjoner

Anbefalte innlegg

Gjest Fighter
Skrevet

Hva er forskjellen på en lovbryter og en kriminell?

Videoannonse
Annonse
Gjest Phair
Skrevet

Jeg mener at vi "alle" er lovbrytere fra tid til annen, går på rødt lys, snyter litt på skatten, parker på hanicap parkering osv.

Kriminell blir man når det i mine øyne blir begått alvorlige lovbrudd, dvs drap, ran osv.

Gjest Phair
Skrevet
Jeg mener at vi "alle" er lovbrytere fra tid til annen, går på rødt lys, snyter litt på skatten, parker på hanicap parkering osv.

Kriminell blir man når det i mine øyne blir begått alvorlige lovbrudd, dvs drap, ran osv.

Trekker tilbake dette med drap, det kan skje uaktsomt og i affekt. Men drug-dealing, alvorlige vinningsforbrytelser osv.

Gjest Poirot
Skrevet
Hva er forskjellen på en lovbryter og en kriminell?

Juridisk sett ingen forskjell, da dette ikke er begrep som benyttes noe særlig i juridisk terminologi. Der bruker man begreper som står i lovteksten: domfelt, tiltalt, vedtatt forelegg, osv

Gjest Anonymous
Skrevet

Definisjonen på "lovbryter" sier seg selv - man har brutt en lov. Det omfatter altså de fleste av oss fra tid til annen. "Kriminell" er en mer ullen betegnelse som ikke bør brukes i faglig sammenheng, men som er nyttig i dagligtale. De fleste mener vel en person som har en kriminell karriere, altså flere lovbrudd bak seg.

EL

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...