Gjest Fighter Skrevet 11. mai 2004 #1 Skrevet 11. mai 2004 Hva er forskjellen på en lovbryter og en kriminell?
Gjest Phair Skrevet 11. mai 2004 #2 Skrevet 11. mai 2004 Jeg mener at vi "alle" er lovbrytere fra tid til annen, går på rødt lys, snyter litt på skatten, parker på hanicap parkering osv. Kriminell blir man når det i mine øyne blir begått alvorlige lovbrudd, dvs drap, ran osv.
Gjest Phair Skrevet 11. mai 2004 #3 Skrevet 11. mai 2004 Jeg mener at vi "alle" er lovbrytere fra tid til annen, går på rødt lys, snyter litt på skatten, parker på hanicap parkering osv. Kriminell blir man når det i mine øyne blir begått alvorlige lovbrudd, dvs drap, ran osv. Trekker tilbake dette med drap, det kan skje uaktsomt og i affekt. Men drug-dealing, alvorlige vinningsforbrytelser osv.
Gjest Poirot Skrevet 12. mai 2004 #4 Skrevet 12. mai 2004 Hva er forskjellen på en lovbryter og en kriminell? Juridisk sett ingen forskjell, da dette ikke er begrep som benyttes noe særlig i juridisk terminologi. Der bruker man begreper som står i lovteksten: domfelt, tiltalt, vedtatt forelegg, osv
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #5 Skrevet 12. mai 2004 Definisjonen på "lovbryter" sier seg selv - man har brutt en lov. Det omfatter altså de fleste av oss fra tid til annen. "Kriminell" er en mer ullen betegnelse som ikke bør brukes i faglig sammenheng, men som er nyttig i dagligtale. De fleste mener vel en person som har en kriminell karriere, altså flere lovbrudd bak seg. EL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå