AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Har egentlig hunder det bra på kennel? Hvis man skal til syden, kan jeg stole på at kennelen tar vare på hunden vår i 14 dager? Hva om den blir redd og piper/bjeffer om natta, vil noen komme å se til den da og roe den ned? Vår hund bruker ikke bur, men på kenneler er de vel i slike "båser" som jo i realiteten er et stort bur. Hva om den ikke takler det, og vi er på andre siden av kloden, hva gjør kennelfolket da? Anonymous poster hash: df35b...688
Portvinpiken Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Det kommer helt an på kennelen. Jeg har kun brukt kennel èn gang, og da hadde jeg så mange hunder (8 stk), at jeg fant den minste jeg kunne slik at jeg likegodt leide hele kennelen kun for mine hunder. Jeg råder deg til å personlig reise å besøke de ulike. Det er veldig variernede hvordan de drives og reglene er veldig åpne for "skjønn" og mer opptatt av hygiene (som selvfølgelig er viktig), enn atferd og stress. Min erfaring er at mange kenneler er store og flotte og har fine hjemmesider hvor det frmstår som rene spa-ferien for hundene, men dette stemmer ikke nødvendigvis i virkeligheten. Om du har mulighet så ville jeg aboslutt sjekket ut mulighet for privat pass. Mange passer andres hunder hjemme og tar veldig godt vare på de. Da slipper de bur, bråk og luftegårder. Men du skal selvfølgelig være like skeptisk. Hvor i landet bor du da?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #3 Skrevet 7. desember 2013 Bor i Finnmark. Det er kennel i Alta som skal være veldig bra. Det er ikke noe vi har planlagt med det første, men tenkte bare å begynne å undersøke, for det blir aktuelt før eller siden. Nå er hunden litt under 1 år, og midt i unghundperioden, så det er ikke den enkleste alderen å få folk til å passe en hund i 14 dager Men når det blir aktuelt er hun nok godt over året, og forhåpentligvis ferdig med første løpetid. Ellers enig i at det nok er det beste å få noen private hundeinteresserte å passe henne. Anonymous poster hash: df35b...688
Gjest Funky Punk Skrevet 7. desember 2013 #4 Skrevet 7. desember 2013 Store forskjeller på kenneler. En av hundene jeg har hatt var helt ødelagt ettee to dager på kennel Fant en annen kennel, spurte rundt i hundemiljøet om hvordan det var der osv, og den kennelen brukte jeg resten av årene jeg hadde hund. Der fikk de 3 turer om dagen, masse lek og moro, hunden min hadde spist i stykker halsbåndet sitt og da hadde kenneleieren reist rundt i hele fylket for å finne et eksakt likt halsbånd. Mine dyr ble helt i ekstase så fort vi nærmet oss kennelen, og de enset meg nesten ikke når jeg kom for å hente dem fordi de var så opptatt av å leke og ha det gøy. Så det finnes kenneler som er helt fantastiske, men dessverre finnes det de som ikke burde få holde åpent
Nephthys Skrevet 7. desember 2013 #5 Skrevet 7. desember 2013 Jeg ville virkelig ALDRI satt mine hunder på kennel! Har flere venner som ha fått tilbake hundene sine haltende og med sår på snute og ører. En fikk tilbake hunden sin veldig tynn (ikke sikkert det dreier seg om at de ikke har fått mat, men at hunden ikke har villet spise..). En hund som var avhengig av spesialfôr hadde bare fått vanlig fôr i perioden hun var der, og blitt ganske syk. Så har mange dårlige opplevelser av kennelene her i området i hvert fall. I tillegg var det nettopp en sak med en kennel på Østlandet som skulle være fantastisk, men som faktisk plaget dyrene ved å ikke lufte dem og la dem stå i egen avføring på et betonggulv. Der fikk ikke de som leverte hundene lov til å se på områdene der hundene skulle bo (for hvem ringer ikke varselslampene her liksom????), og de hadde en klausul i sin kontrakt om at hunder som eventuelt døde under oppholdet (dette skjedde visstnok et par ganger) gikk eierskapet automatisk over til kennelen, og den faktiske eieren hadde ingen innsyn i noe rundt dødsfallet. Herregud tenker jeg! Syns virkelig ikke folk at det er veldig mistenkelig å måtte skrive under på noe slikt??! Det finnes sikkert gode kenneler, men ingen (med mindre den er veldig liten) kommer i nærheten av et hjem, og to uker er veldig lenge. Veldig negativt innlegg, men har som sagt nesten utelukkende hørt dårlige erfaringer fra venner og ulike kenneler.
Missy1 Skrevet 7. desember 2013 #6 Skrevet 7. desember 2013 Mamma hadde hunden sin på kennel i 1uke og etter at hunden kom hjem igjen var hu totalt forandret atferdsmessig. Virket mer redd og usikker, rett og slett ikke en rolig hund lenger. Kennelen mora mi brukte så fantastisk ut og opplegget virket bra da vi var og besøkte kennelen, men det var tydelig at det ikke var bra for hunden. Syns det var så trist og vondt å se så jeg kommer ALDRI til å ha noen av mine dyr på kennel eller hos folk som passer veldig mange dyr fra forskjellige familier på en gang. Liker ikke tanken på at dyret skal sitte i bur hele dagen utenom en langtur om dagen, dyra mine er vant til å være i nærheten av oss, de er en del av familien. Om vi skal reise bort så prøver jeg heller å finne noen som kan bo hos oss eller som kan ha dyret hos seg og behandle det som en del av familien, ellers blir vi hjemme.
Lea2 Skrevet 7. desember 2013 #7 Skrevet 7. desember 2013 HUnder kan da ha det felt fint på kennel! Det er ditt ansvar som eier å sjekke kennelen på forhånd. Det finnes forskjellige typer.. store og små. For meg er kanskje forskjellen at jeg bor i "syden" og må ha kennel om jeg skal reise og ingen kan passe hunden min. Jeg var livredd da jeg ble tvunget til å sette min lille og bortskjemte krabat på kennel i litt over en uke. Han er vant med å ligge i møbler og er grenerelt litt bortskjemt med det meste. Er sammen med meg det beste av tiden o.l. På kennelen hadde de betongbåser med gitterdør. En seng med et teppe, mat og drikke og det ser i det hele tatt veldig trist ut. MEN.. hunden fant seg til rette med en gang. De som jobbet der lekte og koste med ham og han så ikke engang etter meg da jeg gikk. De går turer med hundene tilpasset hunden eller avtalt med eier flere ganger daglig. Alene eller i grupper der de ser an hundene. Der var også en enorm luftegård der hundene kunne leke og løpe. Fikk tilbake en hund som så veldig glad ut og knapt ville bli med meg hjem. De fortalte at han, som alle andre hunder, hadde vært utrolig første dagen og natten, men siden roet seg ned. Ingen skader, ingen adferdsendring, ingen redsel. Selvsagt ville jeg mye heller hatt hunden hos foreldrene mine, men jeg ser det som en stor fordel at jeg nå har en kennel der jeg vet han har det godt OM jeg skulle ha behov for å reise et sted og de ikke er tilgjengelige. God kommunikasjon på forhånd og et lite besøk før man setter igjen hunden er en stor fordel.
Portvinpiken Skrevet 7. desember 2013 #8 Skrevet 7. desember 2013 Det de færreste tenker på, er om hunden deres takler å være på kennel. Veldig mange hunder gjør ikke det, og det kan ikke personalet kladres for, men altfor mange som driver pensjonater er mer opptatt av inntekten enn trivsel utover pålagte restriksjoner av MT. Altfor mange hunde - og katteeiere setter dyret sitt på kennel når de egentlig ikke takler oppholdet spesielt godt. Og TS: med hjemmepass mener jeg de som gjør dette profesjonellt, altså ikke familie og venner nødvendigvis. Og gjør man det mot betaling og har vikrlieg peiling på hunder, så er ikke en unghund noen skrekk å pass i det hele tatt :-)
Skywise Skrevet 7. desember 2013 #9 Skrevet 7. desember 2013 Nå har jeg kun hatt en av hundene mine på kennel en gang for mange herrens år siden, men den taklet det helt fint den. Det viktigste er at du sjekker opp hvordan de driver, hvor hundene oppholder seg mesteparten av tiden, hva de får av stell og oppmerksomhet, og hvordan de luftes. På en seriøs kennel vil jo personalet gjøre det de kan for at hunden din skal ha det bra, selv om den mistrives og kanskje trenger litt ekstra oppmerksomhet. Men 14 dager på kennel er ganske mye. Du burde i alle fall sjekke den ut nøye først og be om referanser. Gjerne kanskje plassere hunden der en langhelg dere drar bort for å se om hunden takler oppholdet, og om kennelen tar godt vare på den. Privat pass vs. kennel ser jeg på som et fett, - det er veldig mye ymse der ute angående hundepass.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #10 Skrevet 7. desember 2013 Bor i Finnmark. Det er kennel i Alta som skal være veldig bra. Det er ikke noe vi har planlagt med det første, men tenkte bare å begynne å undersøke, for det blir aktuelt før eller siden. Nå er hunden litt under 1 år, og midt i unghundperioden, så det er ikke den enkleste alderen å få folk til å passe en hund i 14 dager Men når det blir aktuelt er hun nok godt over året, og forhåpentligvis ferdig med første løpetid. Ellers enig i at det nok er det beste å få noen private hundeinteresserte å passe henne. Anonymous poster hash: df35b...688 Jeg er også i Alta, Alta hundehotell har jo ganske mange som bruker de religiøst nesten. Den skal visst være veldig bra. Kunne godt stilt opp med hundepass jeg, men jeg har to hannhunder Anonymous poster hash: 0a354...eab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå