Gå til innhold

Hvilken hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det en hund som oppfyller disse kriteriene?

- bjeffer lite

- røyter lite

- god familiehund

- kan kreve litt pelsstell, men ikke ekstremt

- ikke den som trenger mest trim, skal selvfølgelig få turer hver dag, men det blir i en tre- og femårings tempo:)

- Størrelse og utseende er ikke så viktig, men ikke kjempestor.

- god helse (altså ikke en som er kjent for mye helseplager

- ikke viktig om den er en "skikkelig" rase eller en blanding (vær så snill å ikke diskutere dette om du er uenig, kan ta det på en egen tråd i så fall)

Takker for alle tips! :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nope.

Alle hunder trenger stimulanse og mosjon, og så korte turer, som en treåring orker, er ikke nok. Man MÅ ikke trimme hundne i timesvis, men sjangsen for å få en bjeffehund, som gnager på ting, er da ganske stor.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke virke spydig, men en IKEA hund passer nok ypperlig. Ihvertfall inntil videre. Helt enig med over i at en ikke kan forvente at en hund skal gå i en "tre og femårings tempo". Og har du tid til hund med to små, krevende barn?

Anonymous poster hash: b7f54...e2d
  • Liker 1
Skrevet

Herregud! Tror ikke du bør ha noen hund jeg..du aner neppe hva det innebærer

Anonymous poster hash: ad374...3b2
Skrevet

Tja. Hvis tur hver dag betyr minst en times tur, og hunden ellers er inkludert i familiens aktiviteter. Whippet, kanskje? Men disse krever å få løpe løs litt, iallefall de fleste dagene. Ellers er det ofte sånn at du må enten ta røyting, eller pelsstell. Enkelte av de små selskapshundene, som malteser, kan oppfylle mange av kravene dine dersom man leser seg opp på hundespråk og sørger for å respektere hundens grenser (små hunder kan ellers føle seg truet og tråkket på av ivrige barn) , samt oppdrar den riktig, men ettersom den ikke røyter, må den klippes. Forutsetter at hunden får mye kos og selskap og blir en del av familien, og ikke må være alene størsteparten av dagen eller bli stuet unna i bur.

Anonymous poster hash: bcb1c...2a9

Skrevet

Finnes det en hund som oppfyller disse kriteriene?

- bjeffer lite

- røyter lite

- god familiehund

- kan kreve litt pelsstell, men ikke ekstremt

- ikke den som trenger mest trim, skal selvfølgelig få turer hver dag, men det blir i en tre- og femårings tempo:)

- Størrelse og utseende er ikke så viktig, men ikke kjempestor.

- god helse (altså ikke en som er kjent for mye helseplager

- ikke viktig om den er en "skikkelig" rase eller en blanding (vær så snill å ikke diskutere dette om du er uenig, kan ta det på en egen tråd i så fall)

Takker for alle tips! :-)

Staffordshire bull terrier! <3

Skrevet

Chinese crestedene som jeg har møtt har vært veldig glade i barn, spesielt om de får leke med lekene deres :P

Ingen pelsstell om du velger naken versjonen, men krever skikkelig vinterklær for å kunne være med ut.

Bjeffing må man nesten jobbe med med alle raser.

Trim trenger de alle sammen, men man kan godt trimme en liten hund i huset med å leke, lære den å søke, iq leker osv.

Men husk at valper biter, og det kan godt hende det ikke er helt ideelt med barn på 3 og 5, risikerer fort at ungen smekker til hunden når den lekebiter, da skaper du en redd hund som kan gå over til aggresjonsbiting.

Anonymous poster hash: c2168...18b
Skrevet

Takk for alle svar! (også de litt spydige, er jo bra å bli advart så en vet hva en går til)

Glemte å nevne at jeg bor rett ved en skog og tenkte å lære hunden opp til å kunne gå uten bånd i skogen, så kan den springe rundt mens ungene tusler eller klatrer:)

Tar heller pelsstell enn røyting:-)

Jobber bare 50% for å få mer tid med ungene, og den tiden blir selvsagt hunden inkludert i. Så skal nok få tid til hunden. :-)

Skrevet

Staffordshire Bull terrier er en flott hund, men på grunn av popularitet de siste årene har helsa blitt dårligere (svært mye HD, blant annet), så jeg ville ikke valgt den. Det er en flott familiehund som har gode forutsetninger for å trives med barn, men den er ganske aktiv, og trenger mer enn en times rusletur om dagen, så man bør ha som mål å trene noe, spor eller lydighet for eksempel, om man skal ha staff.

Whippet er en flott og lite krevende hund (bare vær obs på mentalitet, men barn i hus kan du IKKE ha en nervøs hund), men du kan ikke regne med at den kan løpe løs i skogen om sommeren, da den har utpreget jaktinstinkt og man må ta hensyn til viltet, særlig i båndtvangsperioden. Om du også har tilgang på f.eks. en grusbane der hunden kan løpe løs, så kan det likevel være et alternativ. De fleste jeg kjenner kan ha whipsene sine løs i skogen på vinteren og på fotballbaner/andre mer urbane strøk om sommeren, etter grundig trening.

En mellomstor hund kan være tryggere enn de minste selskapshundene med små barn i hus, da de tåler mer, se bl.a. på lagotto romagnolo og wheaten terrier (her aner jeg ingenting om bjeffetendens).

Beregn å gå valpekurs og hverdagslydighetskurs uansett hvilken hund det blir. Skaff boken "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm og les litt, så vet du litt mer om hva du har i vente.

Skrevet

*"MED barn i hus" skulle det stå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...