nickless Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Vi er en fam på 4 , med barn i småskolen. Er ikke veldig aktive , så hunden må ikke kreve mer en ca 45 min mosjon i tilegg til små lufteturer. Men gjerne leken , da vi har stor hage hvor vi gjerne vil leke og stimulere hunden . (Dette er jo også mosjon , men fjellturer blir det lite av) Vi er sosiale , så rasen må helst ikke være nervøs , da vi helst vil ha den med oss dit hvor hunder er velkommen,og barn og voksne ofte er innom oss. Pelstell er ok , om det gjelder vanlig børsting , vask,føn,klipp o.l ønsker vi ikke mer en nødvendig. (Har bare hatt korthåret tidligere) Ikke større en at barna kan få håndtere den på luftrturer i hage og nabolag- altså ingen grand danois som lufter barna mine ;-) Har du tips?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Staffe. Morsomme sprettballer, som liker å sprette rundt med barna.
nickless Skrevet 7. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2013 Den ser så skummel ut! Har bare gode erfaringer med de jeg har møtt på min vei , men de ser jo ut som den kamphunden den sikkert i utgangspunktet er. Og mulig den blir for sterk...? Men takk for tips , skal lese meg opp :-)
Favole Skrevet 7. desember 2013 #5 Skrevet 7. desember 2013 Jeg har staff og ville ikke anbefalt deg den ut fra det du beskriver. Ja, de er "morsomme sprettballer som liker å sprette rundt med barna", men synes de krever og fortjener mer enn 45 min mosjon for dag. Lek kan læres, så jeg ville heller gått for en rase som i utgangspunktet er mye mindre krevende enn hva en staffordshire bull terrier er. Det er alt for mange eksemplarer av rasen som skaffes av småbarnsfamilier fordi de er "perfekte nannydogs", men som omplasseres fordi de var for krevende enn forventet, spesielt det første året er veldig krevende selv om det ikke slutter der. Det er også mye rar og dårlig avl ute og går blant staffene dessverre, så om man ikke er nøye med hvilken oppdretter man kjøper fra og hvilke linjer hunden er etter, og i tillegg ikke har anledning til å legge en del tid og arbeid i miljøtrening og sosialisering kan man veldig lett få en nervøs hund som ikke er noe kos å ha med seg hvor som helst. De kan bli helt fantastiske familiehunder, men det forutsetter at man gir dem det de trenger Siden dere ikke er veldig aktive og virker til å ønske en mindre krevende rase ville jeg kanskje sett på selskapshunder som f.eks bichonrasene og spanielrasene. Det første året er krevende uansett rase, så ville planlagt å delta på valpekurs som familie siden dere er flere som skal håndtere hunden. Flere av disse små rasene kan jo kanskje være mer krevende i forhold til pelsstell, men dette er tjenester som lett kan kjøpes og det kan læres. Skal dere ikke drive med utstilling må de ikke klippes for å se "fancy og fine" ut, men mer "bruksvennlig" (men selvfølgelig ikke skamklipt!). 2
nickless Skrevet 7. desember 2013 Forfatter #6 Skrevet 7. desember 2013 Ja, har hatt hund tidligere og vet hva som kreves av sosialisering , hverdagslydighet o.s.v. Men dressurkurs med andre hunder og dyktige fagfolk er alltid godt å få med seg! Hunder vi har erfaring med fra tidligere er ikke aktuelle for oss nå av ulike årsaker , så nå prøver vi å få øynene opp for nye raser :-) Noen som har erfaring med puddel-raser? Det har ikke vi! Eller cocer spaniel...er de typisk en manns hund? Mops? Fransk bulldog? Pomeranian? Mix? Tar i mot alle råd med takk , jeg! Har heldigvis god tid å tenke på , men først finne rase , så seriøs oppdretter , så ventelister , så vi starter tankeprosessen nå , så får vi se når det kommer en valp i hus :-)
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #7 Skrevet 7. desember 2013 Ville glatt ha anbefalt en puddelrase. Anonymous poster hash: 72897...2df
LeoxBarca Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 Jeg vil personlig anbefale Mops også kalt Pug på det aller sterkeste. De er hengivne, lett trente, krever ikke så mye mosjon og ikke minst utrolig morsomme å se på/ utrolig søte, alt ettersom. Den lille størrelsen er også noe jeg personlig liker selv om jeg også liker store hunder (har vokst opp med det). Da samboer spurte om jeg ville være med å skaffe en Mops var jeg tvilende først men nå er jeg overbevist om at de er mester-rasen over alle hunderaser.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #9 Skrevet 10. desember 2013 Jeg vil personlig anbefale Mops også kalt Pug på det aller sterkeste. De er hengivne, lett trente, krever ikke så mye mosjon og ikke minst utrolig morsomme å se på/ utrolig søte, alt ettersom. Den lille størrelsen er også noe jeg personlig liker selv om jeg også liker store hunder (har vokst opp med det). Da samboer spurte om jeg ville være med å skaffe en Mops var jeg tvilende først men nå er jeg overbevist om at de er mester-rasen over alle hunderaser. Jeg har personlig dårlig erfaring med mops. Veldig dårlig kondis, mye skader på øynene og altfor stressa.Anonymous poster hash: 30237...e40 3
LeoxBarca Skrevet 11. desember 2013 #10 Skrevet 11. desember 2013 Jeg har personlig dårlig erfaring med mops. Veldig dårlig kondis, mye skader på øynene og altfor stressa.Anonymous poster hash: 30237...e40 Ja det stemmer i flere tilfeller ved nevnte rase. Den dårlige kondisen har jo grunnlag i dårlig pustemekanisme ettersom de er så flat i trynet. Det er likevel min erfaring at dette er et problem som er langt større enn det burde være ettersom de fleste mops jeg ser inkludert min oppdretters mops er overvektige. Mopsen vår er aktiv og sunn, går en del fjellturer osv med henne pluss at hun har et meget godt kosthold noe som resulterer i det motsatte av din innvending: nemlig knallgod kondis. Du skulle kanskje ha sett henne i aksjon selv når hun leker med kompisen sin, en puddel i ca samme størrelse hvor hun holder tritt i flere timer uten problemer. Skader på øynene stemmer dog og er vel noe en bør passe litt ekstra på. Det med at de er stressa kan etter min mening forklares ved dårlig bruk ettersom dette ikke er noe vi selv erfarer med vår mops, men jeg er sikker på at det enkelt kan forekomme og jeg har sett flere mops som er slik. Mops er uansett utadvendte og glade samt enkle å trene fordi de gir deg utrolig mye oppmerksomhet og følger skikkelig godt med på eier. Men det er min personlige mening. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #11 Skrevet 11. desember 2013 Jeg vil også anbefale mops. Vår er 7 år og aldri vært syk annet enn UVI og kennelhoste (smittet på utstilling) og han tar Stolzekleiven fortere enn meg (og jeg er relativt sprek). Man må velge nøye hvor man kjøper fra og ikke overfore (feite den opp), men klarer man det kan man få en super mops. Herligste hundene som finnes! Og så lettrente og enkle å ha med å gjøre. :-) Anonymous poster hash: 190f3...834
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #12 Skrevet 14. desember 2013 Vil også anbefale bichon frise, utrolig fin og flott hund, har en som fyller 15 på nyåret Den trenger ikke så mye pelsstell dersom du ikke går for utstillingsklipp, men heller en "puppy cut" på pelsen. Allergivennlig er den også! Anonymous poster hash: 0b9b0...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #13 Skrevet 14. desember 2013 Ikke kjøp mops. Rasen er så syk at det er uetisk å fortsette avl på disse. Anonymous poster hash: b8cbf...bac 5
Eolin Skrevet 14. desember 2013 #14 Skrevet 14. desember 2013 kaanskje krever den mer i mosjon enn ønsket, men en finsk lapphun er utrolig fin! fra wiki: Finsk lapphund er en energisk og meget modig hund, men også en rolig, avbalansert og trivelig hund. Den er ingen vokterhund da den er veldig sosial og glad i mennesker. Den trenger mye mosjon og aktivisering, trives best når den kan være mye ute, der den kan få utløp for all energien sin. Rasen er veldig lærenem og aktiv. Den er snill overfor barn og dyr. + minimal pelsstell, sunn rase, fin størrelse osv osv. http://no.wikipedia.org/wiki/Finsk_lapphund
Gjest Wilhelmine Skrevet 14. desember 2013 #15 Skrevet 14. desember 2013 Spaniel eller Welsh Corgi? Sistnevnte har jeg erfaring med som utrolig kule, glade hunder som både er med på lek og løpetur, og som gjerne ligger å sover i sofaen ved siden av deg også Lærenemme og snille, det er min erfaring
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #16 Skrevet 14. desember 2013 Vi er en fam på 4 , med barn i småskolen. Er ikke veldig aktive , så hunden må ikke kreve mer en ca 45 min mosjon i tilegg til små lufteturer. Men gjerne leken , da vi har stor hage hvor vi gjerne vil leke og stimulere hunden . (Dette er jo også mosjon , men fjellturer blir det lite av) Vi er sosiale , så rasen må helst ikke være nervøs , da vi helst vil ha den med oss dit hvor hunder er velkommen,og barn og voksne ofte er innom oss. Pelstell er ok , om det gjelder vanlig børsting , vask,føn,klipp o.l ønsker vi ikke mer en nødvendig. (Har bare hatt korthåret tidligere) Ikke større en at barna kan få håndtere den på luftrturer i hage og nabolag- altså ingen grand danois som lufter barna mine ;-) Har du tips? En Engelsk Springer Spaniel vil passe perfekt, krever litt pelsstell men røyter ikke så du sparer jo den jobben. Anonymous poster hash: f01bd...569
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #17 Skrevet 14. desember 2013 Spaniel eller Welsh Corgi? Sistnevnte har jeg erfaring med som utrolig kule, glade hunder som både er med på lek og løpetur, og som gjerne ligger å sover i sofaen ved siden av deg også Lærenemme og snille, det er min erfaring Welsh corgi er jo fantastiske familie hunder. Anonymous poster hash: 948a2...c1e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #18 Skrevet 14. desember 2013 Engelsk Springe Spaniel har jo et enormt aktivitetsbehov, så jeg fatter ikke hvordan noen kan foreslå den til noen som helst ikke vil mosjonere hunden mer enn ca tre kvarter daglig. Mops? Nei! Stakkars, stakkrs, lille hund, som er avlet fram med så kort snute at den nesten ikke greier å trekke pusten. Jeg trodde naboens mops knurret på oss hver gang vi gikk forbi, også viste det seg at den bare forsøkte å puste, stakkar. Jeg vil foreslå Tibetansk Spaniel! Anonymous poster hash: cdd1c...764 2
Twisted_me Skrevet 14. desember 2013 #19 Skrevet 14. desember 2013 Cavalier King Charles Spaniel. Trenger ikke veldig mye mosjon og bedre familiehund skal du lete lenge etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå