Gå til innhold

Hundetips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer er på leting etter en ny hund. Jeg mistet hunden min for 2 år siden, som bodde med oss det siste året sitt, virkelig en helt fantastisk hund som jeg fremdeles tar meg i å gråte over, savner henne så fryktelig. Men jeg har lenge hatt lyst på en ny hund, og det har spesielt også samboeren min. Problemet er egentlig at jeg finner "feil" med alle hunder, ingen hunder er bra nok i forhold til min hun om dere skjønner. Og jeg vil absolutt ikke ha samme rase igjen heller.

Så jeg trenger egentlig tips til hunderaser, uten å se meg blind på min egen psyke. Kjæresten min har veldig lyst på slike store muskelhunder, men det er ikke jeg så glad i, men vi har noen kriterier:

-Mellomstor til stor hund

-Middels energinivå, vil få flere turer hver dag, men både jeg og samboer sliter med sykdom i perioder, så vil ikke ha en hund som krever mange timers løping hver dag om dere skjønner.

-Helst ikke alt for mye røyting, men noe går greit.

-Moderat pelsstell.

Også tenker vi å få barn om noen år, så også en hund som går fint rundt barn.

Har som sagt sett på mange hunderaser allerede, tror egentlig jeg har sett på så og si alle, men jeg klarer bare ikke å finne en jeg er tilfreds med :/ Sitter nok veldig psykisk og jeg regner med at alt blir mye bedre med en gang vi får hunden.

Anonymous poster hash: 5099b...e78
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kriteriene er temmelig vage, det er svært mange raser som kan passe inn under en slik beskrivelse.

Hva kan dere tilby hunden? Hvor lange vil turene være, og hva vil de inneholde? Hva vil dere kunne tilby en hund av mental aktivisering? Vil dere ha en hund som er førerorientert og fokusert på dere - som betyr at den er lettere å trene, holder seg nærmere dere og er mer fokusert på dere enn omgivelsene, men er også mer krevende i henhold til aktivisering.

Eller går det greit å ha en hund som er litt mer individualistisk og selvstendig, som ikke alltid ser på dere som det viktigste i livet og ikke nødvendigvis snur på en femmer når du roper på den, men som da heller ikke krever så mye.

Hva med skarphet? Vokt og varsling? Jaktinstinkt?

Skrevet

De kriteriene er temmelig vage, det er svært mange raser som kan passe inn under en slik beskrivelse.

Hva kan dere tilby hunden? Hvor lange vil turene være, og hva vil de inneholde? Hva vil dere kunne tilby en hund av mental aktivisering? Vil dere ha en hund som er førerorientert og fokusert på dere - som betyr at den er lettere å trene, holder seg nærmere dere og er mer fokusert på dere enn omgivelsene, men er også mer krevende i henhold til aktivisering.

Eller går det greit å ha en hund som er litt mer individualistisk og selvstendig, som ikke alltid ser på dere som det viktigste i livet og ikke nødvendigvis snur på en femmer når du roper på den, men som da heller ikke krever så mye.

Hva med skarphet? Vokt og varsling? Jaktinstinkt?

Vet de er ganske vage, egentlig fordi det meste er greit.

Når det kommer til tur vil en vanlig dag se slik ut:

Morgen/tissetur: !5 min

Lunsjtider: 15-60 min

Middag: 30-60 min

Kveld/tissetur: 15 min

Her vi bor nå er det dessverre lite muligheter for å slippe hunden løs, men både jeg og samboer er glad i å løpe, så en del av turene blir joggeturer, og gåturer vil også foregå i raskt tempo da jeg ikke takler å gå sakte :)

Skal helst få til 1 time aktivisering hver dag, men det er nok ikke alltid vi har tid til, samboeren min jobber lite en dag, så plutselig 12 timer neste etc. og veldig forskjellig, og selv jobber jeg i turnus. Så blir vanskelig å lage noen konkret dagsplan. Så ser nå også at vi trenger en hund som ikke er så alt for avhengig av rutiner.

Syntes det er litt vanskelig å svare på resten av spørsmålene dine, vil egentlig bare ha tilbake min gamle hund, men vet jo at det er litt vanskelig.

Vakthund er ikke noe kriterie, heller kanskje heller vekk, men helt grei med også. Har heller ikke noe behov for varsling.

Jaktinnstink skal den helst ikke ha alt for mye av, men normale instinkter er helt greit.

Skarphet skjønner jeg ikke helt hva du mener med?

Vil nok heller ha en hund som heller mot føreorientert og fokusert mot oss, men en mellomting er også greit. Men ønsker ikke en hund som er alt for selvstendig og full av jaktinstinkt.

Tusen takk for svar forresten :)

Skrevet

Labrador.

Står egentlig for tiden å vipper litt mellom labrador og en belgisk malonis. To veldig forskjellige hunder men.

Skrevet

Eurasieren er mellomstor, krever ikke kjempemye mosjon men orker hvis du vil, kan børstes sjeldnere enn en gang i uka og ser fortsatt bra ut, røyter all underulla to ganger i året men ikke så mye ellers. De har ikke veldig mye gjeter-, jakt- eller vokterinstinkter og er veldig førerorienterte. De lærer fort, men går fort lei. Du ber ikke eurasieren gjøre det samme ti ganger på rad. Siden de er veldig opptatt av eier er de greie f.eks. å ha med på tur i skogen, for de holder seg i nærheten og forsvinner sjelden (men aldri si aldri). Men siden de er veldig opptatt av eier kan de ha problemer med separasjonsangst. De er skeptisk til fremmede, men ikke aggressive. De går ikke bort til alle og vil ha kos, med mindre folk setter seg ned og vil prate. De bjeffer veldig lite.

En malinois ville jeg absolutt frarådet deg, med mindre du skal ha en brukshund til f.eks. lydighet og du har erfarne hundefolk rundt deg som du kan spørre om råd.

Anonymous poster hash: 38c1a...6e5
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Står egentlig for tiden å vipper litt mellom labrador og en belgisk malonis. To veldig forskjellige hunder men.

Maller er skarpe. Det er en grunn for at veldig ofte er politi/vekterhunder.

• Liker 3
Skrevet

Eurasieren er mellomstor, krever ikke kjempemye mosjon men orker hvis du vil, kan børstes sjeldnere enn en gang i uka og ser fortsatt bra ut, røyter all underulla to ganger i året men ikke så mye ellers. De har ikke veldig mye gjeter-, jakt- eller vokterinstinkter og er veldig førerorienterte. De lærer fort, men går fort lei. Du ber ikke eurasieren gjøre det samme ti ganger på rad. Siden de er veldig opptatt av eier er de greie f.eks. å ha med på tur i skogen, for de holder seg i nærheten og forsvinner sjelden (men aldri si aldri). Men siden de er veldig opptatt av eier kan de ha problemer med separasjonsangst. De er skeptisk til fremmede, men ikke aggressive. De går ikke bort til alle og vil ha kos, med mindre folk setter seg ned og vil prate. De bjeffer veldig lite.

En malinois ville jeg absolutt frarådet deg, med mindre du skal ha en brukshund til f.eks. lydighet og du har erfarne hundefolk rundt deg som du kan spørre om råd.

Anonymous poster hash: 38c1a...6e5

Eurasier hørtes ut som et veldig godt alternativ, den skal jeg lese nærmere på :)

Er egentlig klar over at en malinois er veldig mye arbeid, men "svigefaren" min har to stk. og de er herlige hunder, og samboeren min ønsker seg veldig en slik en. Men den er kanskje ikke akkurat helt optimal for oss for å si det slik.

Skal helt klart se nærmere inn på eurasieren. Takk for svar :)

Skrevet

Maller er skarpe. Det er en grunn for at veldig ofte er politi/vekterhunder.

Ja, det er jeg klar over, og vi skaffer oss ikke hund uten å sette oss ordentlig inn i rasen og hunden vi kjøper :)

Skrevet

Eurasier er en herlig rase, er veldig glad for å ha valgt det selv! :-)

Skrevet

Eurasier er en herlig rase, er veldig glad for å ha valgt det selv! :-)

Sitter å leser om den nå og jeg er allerede blitt litt smålig forelsket i den :) Det er første gang det har skjedd siden jeg mistet hunden min, selv om jeg egentlig elsker alle hunder og har veldig godt hundetekke.

Så var det bare å overbevise kjæresten min da. Han har veldig lyst på en litt.. barskere hund. Aller helst vil han ha en Rottweiler eller engelsk staff.

Skrevet

Eneste som er litt dumt med Eurasieren er at jeg liker løse logre haler :fnise: Men det skal jeg nok overleve.

Ser forresten at jeg har glemt å skrive at jeg er TS i alle innleggene, men det har dere sikkert fått med dere.. hehe

• Liker 1
Skrevet

Eurasier er godkjent av samboer :) skal så klart lese mer og undersøke mer og slikt, men var ganske sikker på at han skulle være negativ. Han har som sagt veldig lyst på en kraftig, barsk muskelhund. Men eurasieren er jo ganske kraftig og muskuløs i det minste da.

Er det noen flere som har tips om andre raser, eller egne erfaringer rundt Eurasier de vil dele?

Skrevet (endret)

Så bra at du vil ha eurasier!! :) Min erfaring er veldig positiv. Glad og fornøyd hund. Smart, og responderer veldig godt på positiv trening. Mye pels, så han vil gjerne ha det kaldt og trekkfullt, så å bruke masse penger på hundeseng er ikke noe poeng.

Har problemer med å være alene, så man må være veldig flink til å øve masse på det fra tidlig av. Da går det.

Bør sosialiseres MYE. Det er en reservert rase som ikke har lyst til å hilse på alt og alle, men om man tar hunden med så den får møte alle slags folk i alle aldre tidlig blir dette bedre. Vår liker ikke om folk prøver å bøye seg over ham og klappe ham på hodet, men setter de seg ned og lar han komme til dem er han venn med de fleste uten å vike unna.

Ikke agressiv og lite bjeffing.

Veldig knytta til eierene, opptatt av dem, liker best å ha dem der og å være med på alt. Men om eierne er med kan eurasieren være med over alt og roer seg hvor enn det skal være, for de viktigste menneskene i verden er til stede! :rodmer:

PS-min er ennå veldig ung, men er veldig fornøyd med de månedene jeg har hatt ham, og det er nå treningen og den første erfaringen har skjedd. Vel inni unghund og pubertetestida nå, hehe!

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
Skrevet

Dansk svensk gårdshund oppfyller alle kriteriene dine. Fantastisk rase!

Anonymous poster hash: 80f86...c66
Skrevet

Hehe jeg er plutselig blitt gravid jeg, sluttet på p-piller for 7 måneder siden, men har ikke aktivt blitt prøvene enda, mer sånn om jeg blir gravid så blir jeg det, og vi ble så klart veldig glade :)

Men må nok sette tankene på hund litt tilbake hvert fall :( til vi i det minste er forbi graviditet og spedbarnsperioden. Men jeg skal helt klart se nærmere inn på Eurasier! Den fanget meg virkelig!!

• Liker 1
Skrevet

Hva med boxer? Den er både en muskelhund, har logrende hale, krever lite pelstell, går godt med barn og er samtidig en god selskapshund/familiehund. Jeg er veldig fornøyd med den rasen, den har utrolig trivelig gemytt. Den krever heller ikke all verdens mosjon, de turene du skisserer holder i massevis. Den liker mental stimulering også, å gjøre øvelser, leke osv.

Man å bare passe på å velge en god kennel, for å unngå HD, spondylose og allergiplager (men dette gjelder like mye labradorer bl.a).

Anonymous poster hash: 45c48...d3e

Skrevet

Hehe jeg er plutselig blitt gravid jeg, sluttet på p-piller for 7 måneder siden, men har ikke aktivt blitt prøvene enda, mer sånn om jeg blir gravid så blir jeg det, og vi ble så klart veldig glade :)

Men må nok sette tankene på hund litt tilbake hvert fall :( til vi i det minste er forbi graviditet og spedbarnsperioden. Men jeg skal helt klart se nærmere inn på Eurasier! Den fanget meg virkelig!!Anonymous poster hash: 5099b...e78

Så denne rett etter at jeg hadde skrevet :) Gratulerer! Da er det sikkert lurt å vente litt. :)

Anonymous poster hash: 45c48...d3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...