AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Hei! Jeg trenger inspirasjon til varierte måltider. Hva gir du dine barn til frokost, lunch og kvelds? Brødskiver er utelukket, det spiser vi mer en nok av... Barna er 6 mnd (kan jeg bruke smør i matlaging?) og 3 år Anonymous poster hash: 38692...277
Tøytigern Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Frokost: Grøt av forskjellig slag. Semulegrynsgrøt (Til de litt større), maisgrøt, hirsegrøt, havregrøt. (Ikke risgrøt. Det er middag, med rød saft.) Yoghurt og kornmokjeks, smør og syltetøy/ost. (Ikke yoghurt før de er blitt 12 mnd.) Yoghurt med 1 ss minihavrefras på siden (så man kan ta en og en og mumse på..)og 1/4 banan eller eplebåt. Melonbiter, ostebiter og skinkebiter servert med 1/2 rundstykke med smør. Oppkuttete grønnsaker, rømme til å dyppe i og Wasa Husman knekkebrød. (Små barn må få grønnsaker som puré fra stavmikser.) Babyer liker å ha en grønnsakbit å holde i når de spiser moste grønnsaker. Ikke spør meg hvorfor men de vil lettere spise det da... Kelloggs Spesial K cornflakes med melk og eplebåt på siden. (De minste får jo ikke dette) Rugkjeks med smør og ost og valgfritt drikke (IKKE brus) Linsekarri av røde hurtiglinser med blomkålblanding på siden. (Puré til de minste.) Lunsj: Her praktiseres det varm lunsj til de små som er hjemme. Stekt egg med små sossiser til. (Tild de litt større.) Fiskepinner med potetterninger. (Moses til de minste. Ikke panerte fiskepinner, men filet av feks sei.) Pastaskruer med bechamelsaus og små biter av kyllingkjøtt/annet kjøtt (Potetmos i stedenfor pasta med saus til de minste og kjøttet most i stavmikser.). Tunfisk varmet i kokende vann, rent av og servert med cous-cous eller en bit seifilet/lettsaltet torsk på samme måten. Persilledusk på siden. De minste får fisken og ris most i stavmikser. Tomatsuppe med en 1/2 skive kjøttpudding på en tallerk ved siden av eller spinatsuppe med 1/2 hardkokt egg. Betasuppe.(Soppsuppe til små.) Blomkålsuppe med små blomkålbuketter på siden. Ertesuppe med små biter av 1/2 sammenrullet pannekake på siden. (Ikke til miniene) Barn som går på skolen har jeg ikke erfaring med. Vi har alltid en frukt/grønnsak-pause. Kommer an på hva barna har spist før. 1/4 frukt eller rotfruktbiter og drikke. Vann eller saft. Feks er det ikke frukt hvis de fikk melonbiter til frokosten. Da får de gulrotstaver. De minste får fruktpuré eller finrevet gulrot. Siden det er varm lunsj er det middag før barneTV. Vi dytter ikke i barna noe etterpå, men det er tilbud om rugkjeks, kornomkjeks eller et knekkebrød før man skal sove. De får aldri noe saft eller melk etter barneTV. Kun vann å drikke. Miniene får grøt eller avokado. De er såpass små at de skal spise litt. De liker avokado. Vet jeg har fått pepper for det med yoghurt fordi jeg ga sviskeyoghurt til et litet knøtt en gang... Det er greit med kumelkprodukter i matlaging, men kjøp usaltet smør.
Tøytigern Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Tunfisk varmet i kokende vann, rent av og servert med cous-cous eller en bit seifilet/lettsaltet torsk på samme måten. Persilledusk på siden. De minste får fisken og ris most i stavmikser. Her glemte jeg å putte inn en ting og det er at det ikke er bra med lettsaltet fisk til miniene. De har små nyrer eller noe. De tåler iallefal ikke salt mat. Så da velger man såklart ikke noe som er saltet. Men de liker gjerne fisk og man kan mose det helt fint. Fiskegrateng kan også moses, men pass på det med saltet.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Grøt, kornblanding, youghurt med evt litt havregryn. Frukt eller grønnsaker ved siden av. Det vi spiser til frokost om det ikke er brød eller knekkebrød. Lunsj varierer mer, tar det litt etter hva som er i kjøleskapet. Eggerøre eller kokt egg er kjekt, med litt skinke og agurk/paprika i staver, og små cherrytomater. Mat som er grei å ta med på tur også. Tortillalefser med barnevennlig fyll som ost, skinke og salat? Baby på 6 mnd holder det vel med grøt, mosa avokado og smaksprøver av maten de andre spiser når det passer? og bruk olje/smør i maten, de små trenger fett for å bygge hjernen sin (som består for det meste av fett) Anonymous poster hash: 5c16b...2f4
Anciol Skrevet 8. desember 2013 #5 Skrevet 8. desember 2013 Frokost: Havregrøt med rosiner,eller muesli med frisk frukt eller sukkerfritt syltetøy og fet fin Yoghurt naturell, og et stort glass melk til jenta og juice til gutten da han ikke liker eller tåler melk:) I helgene ofte ostesmørbrød Lunch: Skiver med skinke , ost og agurk, og leverpostei til gutten. Jenta får lunch i bhg og varm lunch 2 ggr uken:) I helgene blir det ofte varm god havregrøt med rosiner eller ostesmørbrød:) Middag: Varierte fiske eller kjøttretter med rikelig grønnsaker eller salat (alt hjemmelaget). Kvelds : skiver med leverpostei og kaviar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå