Gå til innhold

Afrikansk kjæreste til Norge, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er fortiden utveklsingsstudent i Afrika, og har forelsket meg i en afrikaner. Han er den smarteste, morsomteog snilleste mannen jeg noen gang har møtt. Vi er så utrolig bra sammen. Jeg kan nesten ikke tro at jeg har funnet en så god venn og kjæreste i en mann fra en helt annen kultur enn meg. Men det har altså skjedd :)

Plutselig er jeg den som bruker timer på å lese om "familiegjenforening" og lover om ekteskap med utledninger på UD sine nettsider. Ja, jeg vet det er tidlig å tenke i de baner, men jeg har blitt så glad i han, og har lyst til å vite om vi har mulighet for en fremtid sammen. Å flytte til afrika er uaktuelt. Jeg trives her, men livet mitt er Norge. Han har vært på ferie i Norge og har også søkt om Master der (helt uavhengig av meg). Dersom han får studentvisum, vil han måtte reise tilbake med engang dette utløper, eller er det mulighet for internasjonale studenter å skaffe seg jobb i Norge, få arbeidstillatelse, og kanskje senere oppholdstillatelse?

Vi er begge studenter, og med utdanning i samfunnsvitenskaplige fag er ikke økonomi-utsiktene de beste. Jeg er derfor redd det vil ta mange år før vi eventuelt er over en grense som gir oss lov til familiegjenforening. Har også lest at man må være gift i minst 7 år for å få lov til en slik familiegjenforening. Å være i et avstandsforhold i over 7 år er også en utrolig trist tanke....

Noen som har erfrainger med hvordan dette systemet fungerer, hvilke sjanser man har for å få kjæresten sin til Norge? Jeg leser og leser, men synes alt er veldig vagt. Har hørt så mange historier om par som flytter til sverige for å kunne leve sammen. Det er skremmende å knytte seg til en person som kanskje ikke får lov til å leve sammen med meg i Norge...

Anonymous poster hash: 8c3fc...8bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...