Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg husker veldig godt da jeg var liten at alt det gode pålegget, hjemmelaget og kjøpt, skulle gjemmes til julefrokosten.

Nå merker jeg at jeg nærmest "faster" hele desember frem til juleaften. Jeg spiser kanskje litt mindre (fråtser ikke), lager ikke den typiske gode helgemiddagen, spiser midre snop og spiser ikke det som jeg anser som julepålegg. Dette gjør at jeg gleder meg ekstra mye til all den gode maten og setter veldig stor pris på maten jeg spiser i julen som jeg ellers ikke spiser.

Flere som ubevisst eller bevisst gjør dette?

Edit: Vil bare legge til at dette er ikke noe jeg gjør pågrunn av dårlig samvittighet over fråtsing i julen! Dette handler ikke om vekt!

Endret av Salmonella
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ikke pga vekt, men for å spare penger til juleuken og fordi maten da blir litt ekstra god når den har vært så innmari kjip i noen uker. :) Gammel vane fra oppveksten.

Skrevet

Det hørtes egentlig ut som en flott idé. Jeg har merket at julemiddagen har mistet litt av sjarmen og festpreget når man nærmest er lei julemat før man kommer halvveis i desember.

Skrevet

Ja, jeg faster for å prøve å få råd til julegaver og julebakst og -mat...

Anonymous poster hash: 4e235...a99

Skrevet

Dere som faster, hvordan foregår dette? Jeg vil gjerne også faste, men vet ikke på hvilken måte jeg skal gjøre dette på. Er det nok å spise vitaminer og drikke vann? Eller spiser dere frukt og grønnsaker? Blir dere slapp, eller gjelder det bare de første dagene av fastingen?

Anonymous poster hash: e5327...61d
Skrevet

jeg gjør det:) av flere grunner! pga vekt og for å kunne nyte julematen ekstra godt!! synes det er en tradisjon som godt kan løftes opp litt;)

Skrevet

Dere som faster, hvordan foregår dette? Jeg vil gjerne også faste, men vet ikke på hvilken måte jeg skal gjøre dette på. Er det nok å spise vitaminer og drikke vann? Eller spiser dere frukt og grønnsaker? Blir dere slapp, eller gjelder det bare de første dagene av fastingen?

Anonymous poster hash: e5327...61d

Som sagt, jeg spiser meg mett men jeg fråtser ikke på samme måte som jeg ellers gjør når det er helg f.eks. Og jeg holder meg unna ekstra god mat, godt pålegg og snop for å gjøre julen litt ekstra spesiell sånn matmessig sett.

Skrevet

Ja, men mest fordi det er så gøy å sette ordentlig pris på all den gode maten og å få brukt opp diverse suppeposer, melsorter, pastarester og slikt vi har rester av i fryseren før vi fyller fryseren og skapene med godsaker.

Synes at det generelt er for mye fråtsing i hele desember.

Gjør det slik at vi har fryktelig hverdagslig mat, litt mindre pålegg i kjøleskapet, tærer på matlagrene vi allerede har og spiser lite godteri.

Skrevet

Jeg faster ikke, men sparer all julemat til julen. Det er ikke noe stas med pinnekjøtt på julaften (ikke julEaften!!!) når man har spist det før jul. Det gjelder også pålegg som lammerull, julesylte, edamerost osv.

Anonymous poster hash: c5b3f...3a0
Skrevet

Jeg faster ikke, men sparer all julemat til julen. Det er ikke noe stas med pinnekjøtt på julaften (ikke julEaften!!!) når man har spist det før jul. Det gjelder også pålegg som lammerull, julesylte, edamerost osv.

Anonymous poster hash: c5b3f...3a0

Jada masa :P

:nigo:

Gjest Snoken-
Skrevet

Spiser bare julemat på juleaften, og restene fra den helt til februar :laugh:

Skrevet

Spiser bare julemat på juleaften, og restene fra den helt til februar :laugh:

Ææææsja da..du bør revurdere mengden du lager tror jeg. Men ja, når man er på dag 3 med tørt kjøtt, blaut ribbesvor, dvaske medisterkaker og skrukkete julepølser så får man en følelse av at man har spist dette i 2 mnd :fnise:

Gjest Snoken-
Skrevet

Ææææsja da..du bør revurdere mengden du lager tror jeg. Men ja, når man er på dag 3 med tørt kjøtt, blaut ribbesvor, dvaske medisterkaker og skrukkete julepølser så får man en følelse av at man har spist dette i 2 mnd :fnise:

Det er bare 1 måned ca. fram til februar :) Det blir ofte litt ribbe igjen, men det er ofte det blir altfor mye av blant annet medisterkaker. Er bare å fryse det ned på juleaften av det som blir igjen, og så tine litt og litt utover helgene fram til februar. De er jo like gode da som da de var ferske omtrent.

Skrevet

Jeg gjør også det. Før har vi alltid hatt julepålegg og annen julemat i desember, men i år holder jeg meg unna. Prøver også å ikke bruke så mye penger på mat nå før jul, så vi heller kan rive i litt ekstra i juleuka :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Nei. Jeg fråtser hele desember og deler av november med god samvittighet.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Ja, jeg faster for å prøve å få råd til julegaver og julebakst og -mat...

Anonymous poster hash: 4e235...a99

Det blir feil prioritering. Da må man heller si i fra om at man desverre virkelig ikke har muligheten til å gi gaver til andre i år. Man kan ikke la gavekjøp gå på helsa løs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...