Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 20 årene og er ikke akkurat avholds, men er ikke så glad i alkohol fordi jeg blir lett dårlig av selv små mengder. Det er 2 år siden jeg sist drakk.

Tenker litt på dette med julebord. Har opplevd at det er veldig morsomt å prøve å få den som ikke drikker til å drikke.

Det er litt vanskelig å være i min alder og ikke drikke, fordi man ofte blir sett på som festbrems (hvis man ikke er helt hyper av natur) noe jeg ikke er.

Har dere opplevd at dere føler den som ikke drikker er en festbrems?

eller

har du selv vært edru på fest og opplevd press?

Ser ikke ned på folk som drikker, eller er sterk motstander av alkohol bare så det skal være sagt.

Anonymous poster hash: 75f65...72c

Anonymous poster hash: 75f65...72c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig aldri opplevd noe press om å drikke hvis jeg har valgt alkoholfritt. Jeg var nettopp ute med jobben uten å drikke, og det var ingen som reagerte selv om alle drakk øl og vin. Du må bare si nei og stå på ditt :)

Skrevet

Si at du går på antibiotika, så slipper du å være redd for eventuelt drikkepress. Min erfaring er at det ofte blir det, særlig når folk begynner å bli fulle.

Skrevet

Håper du ikke føler for mye press.

Jeg har selv vært edru på mange fester, men har alltid hatt bilen som unskyldning. Den er jo veldig leigtim. Har også venninner, som rett og slett ikke liker å drikke, og etter å ha spurt de, og de har forklart, så har jeg heller aldri pusha de. Men jeg ser jo at det innimellom kan bli noe drikkepress også.

Anonymous poster hash: 56166...f5d
Skrevet

Det hender at jeg ikke drikker på fest pga. formen. Har faktisk aldri opplevd noen form for drikkepress. Tror det handler mye om hvem man er med, samt hvordan man oppfører seg selv. Jeg gjør aldri noe nummer ut av at jeg ikke drikker, de gangene jeg ikke gjør det, og blir ikke lett fornærmet om noen spør om hvorfor. Sier det bare som det er, og da har jeg aldri opplevd at noen har begynt å tjase og mase.

Skrevet (endret)

Hvorfor skal man alltid ha en unnskyldning? Hvis du ikke vil drikke så gjør du ikke det!

Syns det er trist at man ikke skal få bestemme over seg selv... At man skal lyve for at det skal bli akseptert..

Endret av Lady Lovelylocks
  • Liker 7
Skrevet

Jeg er som regel alltid edru på sånne begivenheter. Ja, det er mye drikkepress men når jeg svarer at jeg kjører bil blir det fort stille som regel, ellers sier jeg bare at jeg er allergisk (selvom jeg ikke er det).

• Liker 1
Skrevet

De som har planer om å bruke fylla som unnskyldning for å oppføre seg uakseptabelt, vil alltid synes det er truende at noen på festen ikke drikker.

Anonymous poster hash: b8755...dda
  • Liker 2
Skrevet

Er somregel alltid avholds på julebord og andre fester, kjører heller.

Skrevet

Jeg er også forsiktig med alkohol og drikker sjelden mye... ellers kjører jeg gjerne også.

Det hender at de som allerede har fått i seg litt slenger litt med leppa, men det er ikke noe stort problem og jeg synes heller ikke at det kan kalles press. Mer for å rettferdiggjøre sin egen tilstand fra dems side tipper jeg.. Det største problemet for meg er at fulle folk (dvs de andre) ofte er fryktelig kjedelige i lengden. Morsomt en stund, men så blir det bare for mye av det gode... da drar jeg hjem.

Har nok kanskje litt å gjøre med typen julebord og alderen på deltagerene å gjøre også. I noen settinger (fin restaurant f.eks) passer det ikke helt inn med grøftefyll synes jeg.

Skrevet

Jeg er avholds og har alltid vært det. Er nå tidlig i 20-årene.

Har opplevd veldig mye drikkepress oppgjennom tenårene. Verste episoden var nok da jeg ble holdt fast og det ble prøvd å tvinge meg til å drikke.

Etter fylte 20 har det blitt litt bedre, men må liksom alltid forklare meg om hvorfor jeg ikke drikker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har valgt å være edru nå under prøveperioden, derav også edru på julebordene jeg skal på. Har vært på ett nå, og merket ikke et direkte press, men utrooolig mange som spurte om hvorfor jeg ikke drakk. Sikkert en ti personer som spurte om jeg var gravid, en som sa jeg var en smule kjedelig fordi jeg var edru, osv.

Synes du er tøff jeg, som velger å være edru. Med dagens press er jeg skikkelig imponert over dere som velger det! :)

Skrevet

Jeg har vært på flere fester og julebord uten å drikke - enten fordi jeg har eksamener luskende rundt hjørnet, eller fordi jeg har hatt andre konkrete planer dagen etterpå (trening etc.). Og når man først tar et par øl, så er det mye vanskeligere å stoppe dersom noen tilbyr deg mer drikke enn når man bare kan slå ned i bordet med at man ikke drikker den kvelden.

Har det gøy på fest uansett jeg. Det viktigste er jo å kose seg med god mat og venner. Er ikke som at det er unormalt å ikke drikke en kveld. Synes nesten alltid det er en eller annen som nyter alkoholdfritt i en gruppe jeg. Og tenker aldri særlig over det. Bedre å være den som er edru, enn å være den som kastes ut av utestedet pga. man er for full.

Tror mange konstruerer det såkalte "drikkepresset" oppi sitt eget hode. Det er absolutt ikke rart/teit å droppe å drikke alkohol.

Skrevet

Har vært edru mange ganger, men aldri følt på noe nevneverdig plagsomt press.

Men jeg tror egentlig ikke jeg er en person folk gidder å prøve å presse til ting heller, om du skjønner...?:klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...