Pringle Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Ønsker innspill...! Jeg har registrert matinntak (og vekt) hos Grete Roede i litt over en måned, og jeg ser at jeg ikke følger GR-opplegget til punkt og prikke, akkurat... Mange flere gule og røde enn grønne prikker... Blant annet spiser jeg "altfor mye" frukt. Det blir lett over en halv kilo om dagen, men det skal ikke mye til når et eple veier 200 gram, jeg liker å spise frukt til de fleste måltidene, og det er ikke spesielt kaloririkt. Frukt er jo så godt og jeg føler meg sinnsykt frisk og opplagt av det! Hva skulle jeg ellers spist? For mye grønnsaker gir magevondt. Mer knekkebrød blir ensformig. Her er mal for en dag: Frokost: Bløtkokt egg, knekkebrød* med fiskepålegg, melk, frukt, grønt (350 kcal) Lunsj: Knekkebrød med leverpostei, melk, frukt, grønt (300 kcal) Mellom: Forskjellig, feks yoghurt* med müsli*, blandet salat, eller eple med peanøttsmør* (200 kcal) Middag: Ris/pasta/byggryn/potet*, kjøtt/fisk, grønnsaker, eller suppe, evt dessert (frukt, pudding* eller kakao*) (600 kcal) Kvelds: Knekkebrød med smøreost eller ost/frukt/nøtter (200 kcal) *) Helmelk, Wasa Husman/Sesam Deilkatess, yoghurt naturell, hjemmeblandet müsli, peanøttsmør med 99% peanøtter, 50 gram ris/gryn/spaghetti eller 200-250 gram potet/søtpotet evt -mos med melk og smør, pudding laget på melk, maizena og honning, kakao laget på melk, honning og kakaopulver.
sullå Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Hvorvidt du spiser for mye frukt eller ikke finnes det dessverre mange svar på. JEG synes du spiser altfor mye frukt, men nå spiser jeg lavkarbo da. Og frukt = sukker, så.. Er du fortsatt sulten etter hvert måltid, og føler at du "må" spise frukt for å bli mett?Dersom jeg skal gi deg tips til hvordan du kan spise mindre frukt, ville det vært å spise litt mer til hvert måltid. Ikke spis frukt "fordi det er godt", la det være erstatter for dessert/godteri.
Pringle Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 6. desember 2013 For meg er sukkeret i frukt helt annerledes enn sukkeret i snop og kaker - det trigger ikke sug og overspising, og sammen med annen mat gjør det meg mett på en behagelig måte. Men jeg MÅ ikke ha frukt for å bli mett! Minst to sorter frukt om dagen føler jeg at jeg bør ha for å få tilstrekkelige vitaminer/antioksydanter og for smakens skyld. Kanskje er ikke en halv kilo så mye egentlig, det bare høres mye ut? Lurer bare på om det "fortrenger" annen mat, men i såfall, hva da? Jeg synes jeg spiser masse sunn og variert mat og er innom alle matvaregruppene hver dag. (Kanskje jeg bare burde droppe å bekymre meg om dette - alt er bedre enn den forrrige "dietten" min... sjokolade og potetgull.)
Amphitrite Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Det er jo veldig individuelt. Jeg synes ikke du spiser for mye frukt, spiser omtrent den mengden frukt hver dag selv.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 (Kanskje jeg bare burde droppe å bekymre meg om dette - alt er bedre enn den forrrige "dietten" min... sjokolade og potetgull.) Dette! Anonymous poster hash: 2fd5e...872
Pringle Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2013 Takk for svar, da skal jeg bare KOSE meg med fruktdietten min!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Det er mye kalorier i frukt. Sett deg ned og sjekk selv. Spis heller mer bær og grønnsaker. Anonymous poster hash: aed09...42b
sullå Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Hvis du går ned i vekt (dersom det er målet) kan du vel fortsette som du gjør! Det å kutte ut frukt har jo ingen hensikt hvis du tror frukt er sunt, og hvis du har vektmedgang. Jeg trodde du ville spise mindre frukt, derfor svarte jeg som jeg gjorde Endret 6. desember 2013 av sullå
Pringle Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #9 Skrevet 6. desember 2013 Jeg bruker ofte mange ord, uten at det nødvendigvis gjør budskapet tydeligere - beklager det, sullå! Nei, jeg går ned i vekt, så det er ikke der "problemet" ligger - jeg lurte bare på om det er et problem i seg selv å spise mye frukt (eller om 1/2 kg frukt pr dag er mye). Men da er det nok ikke noe problem, så takk for hjelpen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå