AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Hei. Jeg er en 21 år gammel student som føler for å sutre litt../trenger noen å snakke med. Flyttet til Tromsø for å studere, de første ukene måtte jeg bo i telt da jeg ikke fikk noe sted å bo eller ikke hadde råd til de hyblene som var tilgjengelig. Nå bor jeg i en liten kjellerhybel på 10kvm inkludert toalettet/dusj, så det er bare akkurat plass til en enkeltseng... her betaler jeg 5000kr i måneden (i nærheten av sentrum). Jeg har helt siden jeg flyttet hit vært aktiv å søke etter jobb, men enten så kreves det at søkeren har førerkort klasse B og i noen tilfeller disponerer egen bil, eller så søker de noen med erfaring innen samme felt, så jeg blir aldri valgt blant alle som søker. Jeg har hverken bil eller sertifikat fordi jeg ikke har hatt råd til å ta det. Jeg hverken røyker eller drikker alkohol heller, så siden de fleste studentene her virker som de blir kjent ute på byen på fest, kjenner jeg ikke noen særlig her i Tromsø. Når jeg begynte på universitetet ble jeg kjent med noen studenter, men endte opp med å miste kontakt med de, da de hele tiden inviterte meg med på turer, kino, ut å spise middag, dansekurs osv, men jeg måtte hele tiden si at jeg var opptatt de datoene fordi jeg egentlig ikke hadde noe penger til å være med på noe. Når jeg handler mat vil jeg kjøppe de billigste tingene med mest kvantitet, sik at det varer lenge, så jeg har ofte bare kjøpt et kneipbrød på rema 1000 til 7kr, så en boks av det billigste syltetøyet som holder seg lenge, så spist 2 brødskiver av det for dag... I fjor fikk jeg påvist Diabetes type 2, så det kostholdet jeg har er absolutt ikke bra for blodsukkeret. Siden jeg har diabetes går det mye avgifter til medisin, nåler og strips til blodsukkermåling og victoza injeksjoner også. ofte hvis jeg hadde noe penger som var mulig å ta ut fra kontoen, tok jeg det ut før det ble trekt til forsikring eller TV eller telefon osv, så fikk jeg bare vente på inkassobrevene fra selskapene som krever penger, så fikk jeg bare deale med det når de kom.. men i går så jeg at jeg hadde 1080kr på kontoen etter husleia var betalt og dro på butikken i dag for å kjøpe salat til kyllingsalat, jeg følte meg super glad fordi jeg elsker sunn og frisk mat, men har ikke hatt råd til å kjøpe det, så i dag skulle jeg unne meg kyllingsalat, siden jeg har vært så deprimert over min situasjon og midt i eksamensperioden med 6 eksamener har hatt dårlig konsentrasjon fordi jeg har vært sulten og lei meg for at jeg ikke har noe penger, er sulten, ikke finner jobb, sliter med vanskelig matematikkpensum og fant ut for 2 dager siden at kjæresten hadde vært utro med to damer, den ene over 50 og den andre over 60! så vi er ikke sammen lengre. ...Uansett..... gikk til butikken (da jeg ikke har penger til busskort) og fylte opp handlekurven med salat, kyllingfilet, div grønnsaker og gikk for å betale, stilte meg i en lang kø og når jeg endelig kom fram ble kortet mitt avvist.. jeg prøvde flere ganger og det var ekstremt flaut. Det sto mange i kø og ventet og så på meg, jeg begynte nesten å grine. jeg måtte skamfullt gå å legge tilbake alle varene og gå hjem. Jeg har ikke spist noe i dag og er kjempesulten... skal egentlig lese til en eksamen jeg har på mandag, men klarer ikke annet enn å sitte her å grine. det eneste jeg har i hybelen er syltetøy, te, ketchup og krydder. Kortet ble avvist fordi telefonregninga og noe annet tydeligvis hadde blitt trukket, så jeg nå istedet har minus... Anonymous poster hash: e8720...2b0
Amphitrite Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Har du ikke foreldre eller familie som kan bidra med noe? 12
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Er du i Tromsø over jula, eller skal du hjem snart? Har du foreldre som kan hjelpe? Anonymous poster hash: 9eb40...048
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Jeg har ikke noe kontakt med min far. han sluttet å ha noe med meg å gjøre da han giftet seg med en annen dame og fikk barn med henne, han refererer ikke til meg som sin datter. Min mor er uføretrygdet (heter det det?) hun har fibromyalgi, leddgikt og var i en bilulykke i 1997 der hun fikk en hodeskade så hun er plaget med kronisk migrene og cluster hodepine. Hun har dårlig med penger, men er gift med en gjerrig mann som har en del penger, men han vil ikke hjelpe meg for han liker ikke at jeg er hos dem eller har mye kontakt med min mor. jeg sa til dem at det jeg ønsket meg i julegave i år var bussbillet tur/retur så jeg kunne få være sammen med mamma i jula, men da fikk jeg beskjed om at de sluttet å gi julegaver til "voksne" og bare skulle gi til små-barna, som barna til min bror, han har 5 unger, men han har selv lite penger da han har en dame som ikke jobber og bare lever av han og han har en dårlig betalt jobb. Trist jul som vanlig. Blir lei meg av å se statuser av folk som koser seg med familie i jula og folk som har råd å dra på ferie osv. Skulle ønske jeg var konfirmert, da hadde jeg kanskje fått noen gaver jeg kunne pantsette eller selge nå... fikk ikke lov å ha konfirmasjon fordi jeg fikk beskjed om at det kostet mye penger og var bortkastet.... Hadde en vinterjakke som jeg arvet fra min tante som jeg fikk solgt på facebook for 200kr og et par joggesko fikk jeg solgt for 70kr. Tenker på om jeg må selge datamaskinen min som jeg bruker til skolearbeid, men det går simpelthen ikke, da får jeg jo ikke studert engang! Anonymous poster hash: e8720...2b0
Amphitrite Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Men hva er det så mye penger går bort på? Er selv student og betaler husleie, internett, bilforsikring, bensin m.m men har fortsatt råd til mat og har fortsatt litt til overs. Hvis du sender meg en PM kan jeg sikkert overføre noen hundrelapper til deg så du får litt mat, næring er viktig i eksamensperiode spesielt. 24
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Venner? Anonymous poster hash: 9ec49...013 1
miaw Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Stoooor klem til deg! Utifra det du skriver så virker det som du er i en håpløs situasjon. Synd du ikke bor i Oslo, da skulle jeg ha invitert deg på middag! Du kan jo sjekke ut frelsesarmen eller noen andre alternativer når det gjelder matsituasjonen. Der er det muligheter for et gratis måltid. Også skriver du "trist jul som vanlig". Kanskje du kunne vurdert andre alternativer til julefeiringer? Det var et år hvor jeg ikke hadde mulighet til å reise hjem for å feire jul med familien, da jobbet jeg frivillig på freselsarmeen på julaften. En av de fineste julefeiringene jeg har hatt. Endret 6. desember 2013 av miaw 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Gå rundt å let etter flasker. Alt hjelper. Anonymous poster hash: bd6a3...d89 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 Jobb på sykehjem eller lignende? Anonymous poster hash: 9eb40...048 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Kan jeg spørre hva du bruker penger på og hvor mye? Du får vel studielån, og da burde det ikke være så ille som det er for deg i dag? Fører du regnskap over pengene du bruker? Det kunne kanskje være en idé? Anonymous poster hash: ed9e1...ec5 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Er vel ikke så mye igjen av studielånet etter en husleie på 5000. Det er ofte lett å få jobb på sykehjem eller lignende. Søk selv om det ikke er utlyst stilling. Det trengs sikkert ekstra folk i julen.Anonymous poster hash: 9eb40...048 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Nei nei, kunne aldri fått penger fra noen andre fremmede, ialefall ikke noen som trenger dem selv! men takk for tilbudet, du er veldig snill! Som du kan lese over har jeg diabetes, så det går veldig mye penger til medisin, kontroller, diabeteskurs osv. de eneste pengene jeg har er lånet på 7000kr fra lånekasesen, så betaler jeg husleie på 5000kr så da er det 2000kr igjen som er fordelt på 400 på strøm, internettpenn til 299kr i måneden, telefonregning på 649kr i måneden (som er fastabonnement som er med telefonen som også telefonen blir nedbetalt), metformin, atacand, victoza, contour next nåler og strimler, forsikring som jeg blir trekt hver måned i stedet for en gang i året for det hadde aldri gått, ting som såpe, tannkrem, mat, TV lisens blir jeg trukket hver 2. måned. Anonymous poster hash: e8720...2b0
strawberry Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 " kjæresten hadde vært utro med to damer, den ene over 50 og den andre over 60!" Seems legit. Virker som du er gira på å tigge på KG om penger. 17
Amphitrite Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Jeg er veldig mye syk selv, så vet hvordan det der er, men dekkes ikke medisiner for diabetes av frikort? Høres rart ut. Gjør ingenting for min del om det er noen hundrelapper mer eller mindre her, har alltid vært flink med økonomien og har mange folk rundt meg til å hjelpe om jeg skulle havne i knipe, har dessuten 110k på sparekonto, så jeg lider ingen nød. Send PM om du ombestemmer deg. 11
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Telefonutgiften din er jo hinsides, du er sikkert bundet til abonnementet, men her har du absolutt tatt deg vann over hodet. Kvitt deg med TV, har du internett og PC er det helt unødvendig. Anonymous poster hash: fd891...33b 15
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Ta kontakt med Hjelp oss å hjelpe Tromsø, søk det opp på Facebook. Kate Eines sørger for julemat og andre nødvendige ting til mange husholdninger, kanskje du også kan få? Kanskje du kan bidra med tid til gjengjeld? Er du ferdig med eksamener for i år? Anonymous poster hash: 9eb40...048 12
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 Selg TVen. Da tjener du penger der, samt at du slipper å betale lisens. Anonymous poster hash: d997d...6b9 18
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Telefonutgiften din er jo hinsides, du er sikkert bundet til abonnementet, men her har du absolutt tatt deg vann over hodet. Kvitt deg med TV, har du internett og PC er det helt unødvendig. Anonymous poster hash: fd891...33b Internett og pc MÅ du ha for skolearbeid. Anonymous poster hash: 73cc9...42e 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 Det er litt rart at du vurderer å selge pc'n selv om du ikke får studert, mens selge tv'n har du ikke tenkt på......? Anonymous poster hash: f72cc...056 11
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #20 Skrevet 6. desember 2013 Dropp tv-lisens, forresten. Anonymous poster hash: 9eb40...048 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå