Gå til innhold

Har "sunn" mat fått for stor plass i livene våre?

3 stemmer

1. 1. Har "sunn" mat fått for stor plass i livene våre?

• Har sunn mat stor plass i livet ditt?
    • Dominerer tanken på sunn livsførsel livet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Annechen Bugge, som er forsker i SIFO, spør om vi holder på å miste balansen i jakten på den perfekte dietten. Hun kritiserer matbloggere og ernæringsskribenter for å puste liv i usunne spisevaner og måter å tenke på/forholde seg til mat.

Så… har dere meninger rundt det Bugge skriver i kronikken?

http://www.nrk.no/ytring/spiser-vi-oss-fra-sans-og-samling_-1.11359954

http://www.nrk.no/ytring/nar-mat-blir-for-viktig-1.11395985

NB! Dette innlegget er helt bevisst opprettet i "Skråblikk og generaliseringer". Og bemerk at dette ikke er en tråd som kritiserer fotballfrue!

Anonymous poster hash: e2a63...9f5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror mange har et usunt/vanskelig forhold til det å spise, uansett i hvilken retning de spiser. Anonymous poster hash: ba80b...7eb

Skrevet

Jeg er av den formening om at det ikke finnes noen usunne matvarer, dersom matvaren blir inntatt i "riktig" mengde. Jeg er derfor enig i at "sunt" har fått en for stor plass i manges liv.

Mitt utgangspunkt er at sunt er godt for kroppen, usunt er skadelig for kroppen.

Sukker er aldri sunt, men det blir ikke usunt før det hyppig blir inntatt i stor mengde.

Laks er regnet for å være sunt i normal mengde, men ved for stor mengde blir også laks usunt.

Anonymous poster hash: f419c...191
  • Liker 3
Skrevet

Jeg syns alle burde ha sunn mat i bakhodet, igjen tror jeg det er for mye kroppspress og idealer i media idag.

Anonymous poster hash: 1873d...968
Skrevet

Personlig reagerer jeg veldig negativt på alle som helt ukritisk markedsfører eget kosthold, gjerne da med passe selvhøytidelig kritikk av andre "retninger" (uff).

Skjønner ikke folk at ikke én oppskrift for livsførsel og kosthold passer alle, og hva er egentlig greia med at PTer, fitnessutøvere og andre helt ukritisk og forbeholdsløst legger ut om rett og galt kosthold på blogger, hjemmesider, facebook og andre steder. De er i en posisjon der de for eksempel kunne brukt anledningen til å hjelpe tvangsnevrotiske unge jenter til å trene litt mindre, og ikke være så livredde for å spise noe feil. Satt på spissen.

Anonymous poster hash: 08657...f85
Skrevet

Ja, jeg tror samfunnet har dratt det hele litt vel langt. Har kjent det på meg selv, at jeg tidvis har fått et usunt forhold til mat og hvor sunn den må være. Jeg har også merket det på venner og familie.

Sunn mat er bra, og jeg er glad for at jeg kan mer om ernæring nå enn jeg kunne før, men samtidig savner jeg litt det å ikke tenke så fælt på hver eneste ting jeg putter i munnen. Mat er jo mer enn et regnestykke bestående av proteiner, fett og karbohydrater.

• Liker 1
Skrevet

Før jul så skriver alle blader og aviser om ribbe, pinnekjøtt, 7 slag kaker til jul og alt det man skal spise i julen. Så kommer januar og da skal alle slankes. Slank i en fei, slik spiser du deg ned i vekt, slik holder du vekten. SLANK SLANK SLANK.

De som er slanke spiser mindre enn de som legger fort på seg, og gjerne beveger seg mer. Skal man holde linjene så må man forbenne det man putter inn. Så har man de som trener og trener, teller kalorier og går i underskudd for å bevare sin tynne kropp; FF. Kom ikke her og si hun ikke jobber for å holde seg så slank.

Anonymous poster hash: f0942...de6
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg er av den formening om at det ikke finnes noen usunne matvarer, dersom matvaren blir inntatt i "riktig" mengde. Jeg er derfor enig i at "sunt" har fått en for stor plass i manges liv.

Mitt utgangspunkt er at sunt er godt for kroppen, usunt er skadelig for kroppen.

Sukker er aldri sunt, men det blir ikke usunt før det hyppig blir inntatt i stor mengde.

Laks er regnet for å være sunt i normal mengde, men ved for stor mengde blir også laks usunt.

Anonymous poster hash: f419c...191

Enig i dette.

Skrevet

Jeg vet ikke, men har inntrykk av at veldig mange jenter som blir tilsynelatende symptomfri fra spiseforstyrrelse, ender med ortoreksi eller ihvertfall noe som ligner veldig. Noen av disse jentene som blogger, gjør tilsynelatende ikke annet enn å perfeksjonere kroppen inkl. holde fettprosenten nede, og planlegge og tilberede måltider, evt også publisere bilder av maten og diverse oppskrifter (særlig godis med sukrin og stevia).

http://www.kk.no/921660/besatt-av-strong-is-the-new-skinny

Anonymous poster hash: 08657...f85

Skrevet

Det er bra å spise sunt, men jeg mener at en god del tar det alt for langt. Om man får kjempedårlig samvittighet fordi man spiste 10 gram sjokolade på lørdag så mener jeg at man ikke har ett særlig sunt forhold til mat.

Jeg mener og at det er uheldig at folk ukritisk legger ut i det vide og brede om sine sunne kosthold, når et sunt kosthold for de innebærer at man aldri kan spise noe usunt. Jeg har sett det blant noen bekjente i det siste at de ikke spiser noe annet enn magert kjøtt og grønnsaker. Noe som i seg selv er helt greit, men når det blir sånn at de aldri kan drikke litt alkohol en kveld eller spise et like kakestykke som det er meget tydelig at de har lyst på så synes jeg igrunn det er ganske usunt.

Jeg er enig med AB nr 3, om noe er sunt eller ikke har veldig mye med mengde å gjøre. Vann er sunt, men kan være dødelig om man inntar for mye.

Skrevet

Sunn mat får meg til å tenke på betasuppe. Det er sunt det! Men den "sunne" maten som går på å bruke pulvererstatninger her og der i lavkarbodietten, det er jeg skeptisk til. Hvis man på død og liv skal unngå sukker, hvorfor bruke sukkererstatninger feks? Kan man ikke da bare spise mat som er naturlig søtt?

Anonymous poster hash: d14ce...562
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...