Gå til innhold

En fremmed fyr har delt mitt profilbilde på facebook på siden sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er ganske ekkelt. Det dreier seg om en utenlandsk fyr fra samme by som meg.. Jeg klikket på "report" på bildet men fikk ikke noen mulighet til å si noe om hvorfor jeg ville fjerne det, at det er mitt bilde,

Man kan imidlertid sende inn et eget skjema der man sier hvorfor man vil fjerne dette innholdet, men da må man også krysse av for at dette innholdet violates the privacy terms i mitt land eller noe.. Jeg vet jo ikke om mitt bilde lagt ut på face av meg juridisk sett er offentlig og dermed ikke violated? noen som vet?

Anonymous poster hash: 01874...39b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er derfor det er viktig med den nye funksjonen å endre profilbildet til at det kun deles med venner med en gang du legger det ut. Hvis det står en jordklode ved siden av bildet, kan hvem som helst forsyne seg med det bare de søker på navnet ditt, og da er det jo din feil at du har gjort det offentlig.

Anonymous poster hash: c750c...ecf

• Liker 1
Skrevet

Det er derfor det er viktig med den nye funksjonen å endre profilbildet til at det kun deles med venner med en gang du legger det ut. Hvis det står en jordklode ved siden av bildet, kan hvem som helst forsyne seg med det bare de søker på navnet ditt, og da er det jo din feil at du har gjort det offentlig.

Anonymous poster hash: c750c...ecf

Akkurat, så dette er med andre ord regnet for å være offentlig materiale da, og det hjelper ikke å rapportere da eller? Jeg var ikke klar over at dette var en ny funksjon- bruker facebook lite og bildet har ligget der lenge. har endret det nå, men nå har nå allerede denne fyren bildet mitt på veggen sin. Ikke nok med det, han har jammen kommentert bildet også, på sin vegg OG likt sin egen kommentar... weirdo

Skrevet

Kjenner du han fra før da eller?

Anonymous poster hash: 45043...75f
Skrevet

Jeg synes det er ganske ekkelt. Det dreier seg om en utenlandsk fyr fra samme by som meg.. Jeg klikket på "report" på bildet men fikk ikke noen mulighet til å si noe om hvorfor jeg ville fjerne det, at det er mitt bilde,

Man kan imidlertid sende inn et eget skjema der man sier hvorfor man vil fjerne dette innholdet, men da må man også krysse av for at dette innholdet violates the privacy terms i mitt land eller noe.. Jeg vet jo ikke om mitt bilde lagt ut på face av meg juridisk sett er offentlig og dermed ikke violated? noen som vet?

http://www.aftenposten.no/digital/nyheter/--Forsiktig-med-Facebook-bilder-6671066.html

- Man bør ikke legge ut bilder av andre på internett. De samme regler gjelder for deg som for pressefotografene. Man skal innhente samtykke av den avbildede først, sier Bing.

Han fyren der har brutt ihvertfall norsk lov så det suser etter, så jeg ville ikke nølt med å rapportere. Og ja, sannsynligvis er bildet han legger ut å regne som offentlig domene også, så kjør på! :opplyser:

• Liker 1
Skrevet

Kjenner du han fra før da eller?

Anonymous poster hash: 45043...75f

Nei, aldri hørt om vedkommende! Aner ikke hvordan han har funnet frem til min side..

http://www.aftenposten.no/digital/nyheter/--Forsiktig-med-Facebook-bilder-6671066.html

Han fyren der har brutt ihvertfall norsk lov så det suser etter, så jeg ville ikke nølt med å rapportere. Og ja, sannsynligvis er bildet han legger ut å regne som offentlig domene også, så kjør på! :opplyser:

Oi, i følge linken så står det jo klart at man ikke skal legge ut bilder av andre..! Og det betyr vel også at jeg kan rapportere. Og i følge siste linken din så er han strafferettslig tilregnelig for det han selv legger ut på siden sin- selv om det ikke akkurat er "støtende materiale" el.l han har lagt ut her.

Skrevet

Har han brukt Facebook sin delefunksjon? I så fall kan han nok ikke bli straffet da det ikke er straffbart å dele ting du har tillatt (aktsom eller uaktsom) å dele. Men å få det fjernet kan du nok.

Skrevet

Jeg har vært utsatt for dette flere ganger som fotograf, men heldigvis har jeg en god advokat som tar seg av deg og truer dem med erstatningskrav. Kanskje du kunne si til han at hvis han ikke fjerner dette bildet, går du til erstatninskrav (du trenger ikke å gjøre det, som regel holder det å skremme dem med dette). Ta å skriv copyright tvers over bildet med navnet/nicket ditt, så når andre ser det, vet de at han har stjålet det. Lurer du på hvordan du gjør dette, kan du sende meg en pm, så skal jeg beskrive fremgangsmåten

Anonymous poster hash: c70ac...9ca

• Liker 1
Skrevet

Har han brukt Facebook sin delefunksjon? I så fall kan han nok ikke bli straffet da det ikke er straffbart å dele ting du har tillatt (aktsom eller uaktsom) å dele. Men å få det fjernet kan du nok.

Det er faktisk straffbart å bruke andre sine bilder uten tillatelse fra eieren. Dette kalles Åndsverksloven.

Skrevet

Det er faktisk straffbart å bruke andre sine bilder uten tillatelse fra eieren. Dette kalles Åndsverksloven.

Det er vel en gråsone der når man bruker delefunksjonen. Om delefunksjonen har blitt brukt av denne fyren, så skal jo bilde forsvinne fra veggen hans også om TS sletter det fra sin side.

Anonymous poster hash: adb57...2eb

Skrevet

Det er vel en gråsone der når man bruker delefunksjonen. Om delefunksjonen har blitt brukt av denne fyren, så skal jo bilde forsvinne fra veggen hans også om TS sletter det fra sin side.

Anonymous poster hash: adb57...2eb

TS igjen: jeg gikk inn på facebook igjen nå, og ser at varselet om at denne fyren har delt bildet mitt (ja, han brukte bare facebooks share-knapp) er borte. Jeg prøvde å søke på navnet hans (slik jeg hsuket det) men fikk ikke noe treff... Mulig jeg skrev det litt feil, for det var et fremmedartet navn, og når jeg ikke lenger har varselet om bildedelingen å klikke på finner jeg ikke igjen profilen hans. Det betyr sikkert at bildet forsvant fra hans side i det jeg selv gjorde det tilgjengelig bare for mine venner! Evt har facebook tatt grep, siden jeg også trykket "report" på bildet på siden hans, men sannsynligvis ikke så raskt, i løpet av noen få timer..

Bra jeg fikk skjult det i alle fall. Ellers tusen takk for mange gode og informative innspill!! :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvis du henter et bilde tatt av meg fra min nettside og bruker på din uten å spørre, så ja. Hvis du deler et bilde på Facebook via Facebooks dele-funksjon så er det ikke ulovlig da bildeeier har samtykket til at andre brukere har lov til å dele bildet.I praksis betyr det at alle brukere som ser share-knappen på et bilde har lov til å share dette videre på Facebook.

Endret av pressplay
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du henter et bilde tatt av meg fra min nettside og bruker på din uten å spørre, så ja. Hvis du deler et bilde på Facebook via Facebooks dele-funksjon så er det ikke ulovlig da bildeeier har samtykket til at andre brukere har lov til å dele bildet.I praksis betyr det at alle brukere som ser share-knappen på et bilde har lov til å share dette videre på Facebook.

Det har du antakelig rett i... jeg ser at hvis jeg søker på profilen til en jeg ikke er venn med, og jeg kan se bildet deres, så står det kun mulighet for å "share" ved siden av bildet, ikke like eller comment, så det virker som om man ved å gjøre bildet offentlig aksepterer at andre deler det. Heldigvis var det en grei løsning å gjøre bildet privat.

Skrevet (endret)

Det har du antakelig rett i... jeg ser at hvis jeg søker på profilen til en jeg ikke er venn med, og jeg kan se bildet deres, så står det kun mulighet for å "share" ved siden av bildet, ikke like eller comment, så det virker som om man ved å gjøre bildet offentlig aksepterer at andre deler det. Heldigvis var det en grei løsning å gjøre bildet privat.

Share kan man vel sammenligne med en link? Hvis du bryter linken ved å gjøre bildet privat er saken biff.

Godt du fikk ordning på det. :tommel:

Endret av Lutetium 71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...