Gå til innhold

lus på roser

Eventyrbrud

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har noen god råd for hvordan man skal bli kvitt lus på sine flotte hageroser??

Har prøvd grønnsåpevann, men det hjelper ikke.

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvitløk funker. har hvitløk hist og her i alle blomsterbedene. dusj bort lus med rent vann (hageslange på mykeste dusj), og sørg for at plantene er sunne og ikke har det for tørt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Du kan dusje planten med mildt såpevann (f.eks grønnsåpe), såpen gjør at lusen blir kvalt, og faller ned. Men dette må gjøres en del ganger, for såpa tar ikke knekken på eggene. Har forresten også hørt at det kan sprayes med rapsolje, men har ikke prøvd det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Fang en hel haug med marihøner og sett på busken!! Det pleide mamma å gjøre med sine rosebusker, vi ungene fikk i oppdrag å finne marihøner til henne som hun slapp løs på rosene. De elsker å spise lus!

Etter en ukes tid skulle problemet være ute av verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har hørt at man kan bruke grønnsåpe-vatn tilsatt noen t-skjeer bakepulver.Det skal visstnok hjelpe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var plaget med lus på rosene mine, og sprøytet med lusemiddel som het croneton det fikk jeg kjøpt på gartneriet.. det tok knekken på all lusen, og har ikke hatt noe siden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dynka mine i klorin og vann som jeg tok på en spray flaske. Det forsvant ganske fort! Men desverre kom de tilbake neste uke, det var vel egga som tålte klorina da :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...