AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Tenker å gi en kokkekniv i julepresang til gubben i år. Tips til hvilken og hvor man får? Anonymous poster hash: 819c8...16a
Erazor Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Om du skal kjøpe dette, anbefaler jeg å gå for god kvalitet. Det finnes en rekke forskjellige kniver til forskjellig bruk, men hvis dette er den første er det greit å gå for en allroundkniv. Ta turen innom en forretning nær deg og spør hva de kan anbefale, det varierer hva slags utvalg de forskjellige butikkene har. Anbefaler også å kjøpe en knivsliper om dere ikke har dette allerede, ettersom det er viktig å holde kniven skarp for å få mest utbytte av den.
missdior Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Jeg liker Global sine, ellers er Burgvogel Solingen også kjempekniver! Hvis du ikke vil ha så dyre kniver så er Fiskars sin "lille" kokkekniv kjempegod
fuksia Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Jeg liker viktorinox sine. De har kniver på kjøkken butikker, som kitcn og jernina. Og som erazor sier så bør du helt klart også kjøpe en knivsliper om de som får gaven ikke har det.
Poserose Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Jeg har en mellomstor kokkekniv fra Victorinox og jeg elsker den. Trenger nesten ikke flere kniver. Jeg jobber på restaurant og der har vi nesten utelukkende Victorinox kniver. De har kampanje på victorinox på kitchn så jeg. Har også hørt at MAC er et bra merke, men har ikke testet selv.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Vi har noen Mac kniver og er veldig fornøyd med de. Er viktig med skikkelig skjærefjøl også. Er ikke det samme å bruke plastfjølAnonymous poster hash: 6f730...6e6
Mrs.Fox Skrevet 7. desember 2013 #7 Skrevet 7. desember 2013 Her har de mange kvalitetskniver, og veldig bra kundeservice. Jeg har de fleste MASAHIRO knivene og er kjempefornøyd. Husk slipeutstyr
Bad Advice Skrevet 7. desember 2013 #8 Skrevet 7. desember 2013 Tenker å gi en kokkekniv i julepresang til gubben i år. Tips til hvilken og hvor man får? Anonymous poster hash: 819c8...16a Det finnes utallige forskjellige kokkekniver og merker, og svært mange er av god kvalitet. Nevner derfor bare noen av de mest vanlige, gode kokkeknivene på markedet. De er ikke på noen som helst måte rangert her, så det er ikke slik at den beste kommer på toppen. Gode alternativer: 1. Øyo kokkekniver, ble positivt overrasket over denne "nykomlingen" da jeg så den for et år siden. Det er de billigste knivene jeg personlig har oppfattet som gode. En kokkekniv i serien ligger vel på ca 300 kroner. 2. MAC kokkekniver, svært godt stål, vanlige solide håndtak, tynne blad. Med andre ord de er skarpe, holder seg lenge og har god kvalitet! Anbefaler den som heter MTH-80, vanlig kokkekniv med "Dimples" så den glir lettere igjennom feks kjøtt. Koster rundt 850 kroner. Men det finnes også en billigere en som ligger rundt 500-550 uten dimples. Begge er svært gode i forhold til pris. 3. Global G-2, det er denne jeg har selv. Svært god kniv, lett, velbalansert, tynt blad, svært skarp. Holder seg ikke skarp like lenge som MAC kniven. Det eneste du må være obs på med denne er at ikke alle liker måten håndtaket er formet på, men personlig elsker jeg det. Til slutt så har du veldig mange lekre kniver fra feks Kai Shun eller Tamahagane (av det som er lett tilgjengelig i norge). De er generelt sett litt hardere enn MAC sine, så holder enda lengre mellom hver sliping. Jeg ville allikevel ungått Kai Shun, til tross for god kvalitet liker jeg ikke formen på bladet på denne (alt for rundt) syntes Gyoto formen (litt flatere blad) på de overnevnte kokkeknivene er langt mer behagelig. Til slutt bare noen raske tips: 1. Slipesten er fint å ha, se etter noe som feks har 1000 og 2000 eller 1000 og 4000 grain. Og stryk kniven hardt over ett skinnbelte når du er ferdig å slipe. (Da holder den lengre og blir blankere) 2. Du trenger ikke alt slags forskjellige andre kniver, men hvis du bestemmer deg for å kjøpe flere så er dette kniver du bør vurdere (i prioritert rekkefølge). Kokkekniv -> Fruktkniv -> Brødkniv -> Skinkekniv -> Svensk filetkniv. 3. Unngå Victorinox som pesten.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #9 Skrevet 8. desember 2013 Pass på at mottageren gir deg en mynt. Man skal jo helst ikke gi bort kniver og sakser ettersom mange tror at vennskapet skjæres i stykker. Helt enig i at Viktorinox ikke er noe særlig. Anonymous poster hash: 00422...c12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå