Tit Skrevet 6. desember 2013 #1 Skrevet 6. desember 2013 Datteren min er stadig utsatt for plaging og ondsinnede kommentarer fra en gutt i klassen. Hun er en forsiktig jente, som antagelig er et lett offer. Men det er flere offer. Idag da jeg leverte datteren min på skolen, sto denne gutten i gangen og gjentok ordene "Alle vet at Anneli er støgg, alle vet at Anneli er støgg".Anneli er en av jentene i klassen (ikke min jente). Jeg VET at dette hans sa kom uten noen som helst foranledning, for jenta han snakket om kom inn døra samtidig som meg. Dvs. at de ikke hadde kranglet eller hatt noen disk. i forkant.Hadde mest av alt lyst å trykke guttungen oppetter veggen! Jenta ble tydelig lei seg... tårene sto i øynene på henne. Tenkt at ungene våre skal oppleve sånne ting på skolen!!!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #2 Skrevet 6. desember 2013 Vær en ansvarlig voksen og få slutt på dette. Ta kontakt med lærer og snakk med denne gutten i fellesskap. Anonymous poster hash: ad961...2ba
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #3 Skrevet 6. desember 2013 Har dere meldt i fra til skolen? Dere krever et 9.3.a vedtak i forhold til psykososialt miljø på skoen, da er skole lovforpliltet til å gjøre noe med det.Anonymous poster hash: 6841c...0fd 2
Gjest Evans Skrevet 6. desember 2013 #4 Skrevet 6. desember 2013 Jeg syns du absolutt må melde fra til skolen. Både om ditt barn og hva du observerte i gangen. Det er ikke grei oppførsel og det må unga forstå. Også sysn jeg det må være lov å snakke hardt til unger når man opplever slike ting som du nå gjorde i gangen. Da må det være helt lov å gå bort til gutten å si at sånt sier man ikke, det sårer andre. Eller noe i den duren der. Også melde i fra etterpå så klart. Når det kommer til mobbing er det helt lov å være en sladrehank. Det er lov å sladre til læreren når noen mobbes.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Og du gikk ikke bort til ham og irettesatte ham? Nei, det ville kanskje ikke gjort så mye på sikt, men for den arme jenta kan det utgjøre en stor forskjell at noen ser det og forstår hvor vondt det er. Si ifra til noen voksne, gi klar og tydelig beskjed om hvilket faenskap som foregår. Anonymous poster hash: e09a4...39f 2
Tit Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2013 Nei, jeg sa ingenting. Av den enkle grunn at jeg har fått beskjed om at jeg, som forelder, ikke har lov til å irettesette andres unger på skolens område. Spurte om dette på et foreldremøte. Da var læreren veldig bestemt på det.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Jeg var Anneli i 10 år, og fikk høre at jeg var stygg daglig, helt fra jeg var 6 år gammel- og ingen voksne brød seg. Hadde jeg som voksen overhørt noe lignende nå, hadde jeg ALDRI hatt samvittighet til å ikke blande meg inn, samme hvor mye jeg hadde fått høre fra skolen at jeg ikke skulle gjøre dette. Anonymous poster hash: c7410...fc1 7
Tit Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #8 Skrevet 6. desember 2013 TS igjen her. Etter at jeg fikk denne beskjeden fra læreren, har jeg gjort noe læreren ikke kan nekte meg. Nemlig å informere foreldrene til gutten om de tingene jeg hører og ser. Det har jeg gjort idag også - og jeg kommer til å fortsette med det. De skal vite hvordan gullungen deres er mot andre barn. 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 Datteren min er stadig utsatt for plaging og ondsinnede kommentarer fra en gutt i klassen. Hun er en forsiktig jente, som antagelig er et lett offer. Men det er flere offer. Idag da jeg leverte datteren min på skolen, sto denne gutten i gangen og gjentok ordene "Alle vet at Anneli er støgg, alle vet at Anneli er støgg". Anneli er en av jentene i klassen (ikke min jente). Jeg VET at dette hans sa kom uten noen som helst foranledning, for jenta han snakket om kom inn døra samtidig som meg. Dvs. at de ikke hadde kranglet eller hatt noen disk. i forkant. Hadde mest av alt lyst å trykke guttungen oppetter veggen! Jenta ble tydelig lei seg... tårene sto i øynene på henne. Tenkt at ungene våre skal oppleve sånne ting på skolen!!! Herlighet, jeg tror jeg hadde gitt den jenta en klem og sagt at hun var nydelig, og gått rett bort til den gutten å sagt; du er ikke så fin å se på du heller.. vet du hva? ja han er et barn og blir sikkert ikke værende en tulling, og han forstår ikke like mye som et voksent menneske, men syns nå likevel så pass synd i jenta at jeg ikke hadde klart å dy meg.. skal ikke være stygg med gutten så klart, men noen burde jo skremme han litt til å oppføre seg, hjelper aldri med tilsnakk til små mobbere. Anonymous poster hash: 14f26...158
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 TS igjen her. Etter at jeg fikk denne beskjeden fra læreren, har jeg gjort noe læreren ikke kan nekte meg. Nemlig å informere foreldrene til gutten om de tingene jeg hører og ser. Det har jeg gjort idag også - og jeg kommer til å fortsette med det. De skal vite hvordan gullungen deres er mot andre barn. Si det til skoleledelsen også. Altfor mange foreldre tar det ikke seriøst når ungen deres driver og trakasserer andre. "Gutter er gutter," liksom. Når det er sagt er det ikke mange skoler som tar slikt på alvor, heller. Kanskje får ungen en samtale, kanskje tas mobbing opp i klassen, kanskje presser de noen elever til å henge med den utstøtte. Ingenting er særlig konstruktivt. Anonymous poster hash: e09a4...39f
Tit Skrevet 6. desember 2013 Forfatter #11 Skrevet 6. desember 2013 Nei... og enden på visa er at OFFERET til slutt kan bli nødt til å skifte skole. OFFERET! 1
Nordvesta Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Jeg sier fra når jeg ser eller hører at unger blir ertet og plaget. Bryr meg katta om en lærer eller andre voksne sier at det ikke er lov. Tull og tøys! Ser man et barn i knipe så hjelper man til 6
Sunshine Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Aldri i livet om jeg hadde brydd meg om det læreren sa. Den gutten hadde blitt satt på plass foran alle som hørte på, og skolen hadde blitt varslet med en gang. Jeg bryr meg katta om foreldrene ikke liker at jeg snakker til sønnen deres, og forventer at andre voksne snakker til mine barn om de opphører seg ufint. Det er vårt ansvar som voksne å ta tak i slike ting vi ser, for lærere har ikke mulighet til å få med seg alt som skjer. 12
Gjest Magdalene Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Aldri i livet om jeg hadde brydd meg om det læreren sa. Den gutten hadde blitt satt på plass foran alle som hørte på, og skolen hadde blitt varslet med en gang. Jeg bryr meg katta om foreldrene ikke liker at jeg snakker til sønnen deres, og forventer at andre voksne snakker til mine barn om de opphører seg ufint. Det er vårt ansvar som voksne å ta tak i slike ting vi ser, for lærere har ikke mulighet til å få med seg alt som skjer. Signerer!
Teriyaki Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Vær en ansvarlig voksen og få slutt på dette. Ta kontakt med lærer og snakk med denne gutten i fellesskap.Anonymous poster hash: ad961...2ba Enig, men dessverre ikke alltid så lett. Ble selv mye mobbet som barn da jeg var ei stille og sjenert jente. Lett offer. Til tross for flere møter med skolen, ble det aldri gjort noe, bortsett fra at de passet på å ikke sette meg på gruppe med mobberne. Men dette er jo noen år siden nå, så får håpe skoler er blitt flinkere til å håndtere slikt..
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Enig, men dessverre ikke alltid så lett. Ble selv mye mobbet som barn da jeg var ei stille og sjenert jente. Lett offer. Til tross for flere møter med skolen, ble det aldri gjort noe, bortsett fra at de passet på å ikke sette meg på gruppe med mobberne. Men dette er jo noen år siden nå, så får håpe skoler er blitt flinkere til å håndtere slikt.. Antageligvis ikke.. Til TS; å irettesette et barn er noe helt annet, enn å overhørte mobbing og ikke si noe. Jeg hadde nok tatt det med humor, på den måten at jeg hadde snakket til jenta om at det var da kun tøys, hun var da nydelig og spurt gutten hvorfor han da sånne tøysete ting da det ikke er sant. Høres kanskje teit ut, men å kjefte på er barn man ikke kjenner kan ha fullstendig motvirkende effekt. Og særlig ettersom de da kan ta barnet ditt pga den teite mamma'n. Anonymous poster hash: bd5d6...82f 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 Du bidrar til mobbekulturen ved å ikke irettesette. Skam deg!Anonymous poster hash: fedaa...a50 1
Nusseli Skrevet 7. desember 2013 #18 Skrevet 7. desember 2013 (endret) Du bidrar til mobbekulturen ved å ikke irettesette. Skam deg!Anonymous poster hash: fedaa...a50 Ja, HELT ENIG!!! Fy fader, det VERSTE for et barn er at VITE at voksne ser og hør men ikke gjør noe. Da rettferdiger de voksne også slikt beteende. Man trenger ikke å attackere mobberen, alt man trenger å gjøre hver gang man hører noe slikt høyt er å si: "Nei, vet du hva. Slik sier du ikke, her oppfører vi oss fint mot hverendre og er snille". Hvis du gjør dette med en rolig og bestemt men vennlig (dvs ikke sinna) tone, kommer det effektiv tilslut vare at mobbaren skemmes og kanskje slutter. http://www.youtube.com/watch?v=EisZTB4ZQxY Endret 7. desember 2013 av Nusseli
Nusseli Skrevet 7. desember 2013 #19 Skrevet 7. desember 2013 Nei, jeg sa ingenting. Av den enkle grunn at jeg har fått beskjed om at jeg, som forelder, ikke har lov til å irettesette andres unger på skolens område. Spurte om dette på et foreldremøte. Da var læreren veldig bestemt på det. Sorry men det er ikke rart at du har en slik dotter siterer fra deg selv: "Hun er en forsiktig jente, som antagelig er et lett offer." Når du selv gjør deg till offer og selv er forsiktig. Vis litt ryggrad, gjør det rette og det du kan være stolt over. Hva er verst? En tilsigelse fra en voksen til en annen (din dotters lærer til deg), enn et stakkars barneliv som blir preget av den skammen som setter seg når ALLE ser men INGEN gjør noe? Jeg ble selv "mobbet", men det var på en måte selvvalgt. Jeg ble bare mobbet fordi jeg sto opp for meg selv, og forsvarte alle hele tiden. Trots det så var det mange ganger jeg ønsker at noen hjalp meg, at noen stod der ved min side å sa ifra: "Nei, dette er ikke rett. Dette må slutte NÅ". Helt siden jeg var liten jente så har jeg hatet urettferdighet, og for meg er det en gåte hvordan voksne kan klare av å la slikt skje. Det du gjør i løpet av helgen er å går ut å kjøper deg en ryggrad slik at du kan forsvare de "stackars små". Foregå med gott exempel og vis din dotter at hon selv velger om hon vill være "offer", eller "hjelte". Det er ikke altid like lett å vare noen av delene, men man kan velge helt selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå