Gå til innhold

Gravid venninne som ikke burde være gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt råd...

Jeg har en barndomsvenninne som sliter med litt forskjellig psykisk. Blant annet har hun ganske alvorlige spiseforstyrrelser og hun er kjæreste med en fyr som virkelig ikke er bra for henne. Han er en drittsekk rett og slett, og er med på å opprettholde spiseforstyrrelsen hennes ved å snakke masse dritt til henne. Han er også notorisk utro og gjør ingenting for å skjule det.

Men nå har altså venninnen min klart å bli gravid, og hun vet ikke hvor langt hun er på vei. Det var jeg som fikk henne til å ta en test fordi jeg mistenke symptomene hennes for å være tegn på graviditet. Hun har ikke hatt noen regelmessig mens, sannsynligvis pga spiseforstyrrelsene. Hun vil ikke ringe eller gå til legen, fordi (sitat) "hun kommer sikkert til å spontanabortere likevel". Jeg har prøvd å forklare henne at hun uansett bør gå til legen for å finne ut hvor langt hun er på vei, men hun sier det ikke er noen vits. Jeg synes jeg kan se at hun har fått litt mage, men det er bare fordi til vanlig går magen hennes nærmest innover, og nå går den så vidt litt utover. Hun virker helt likegyldig til at hun er gravid, men jeg tror kjæresten hennes har en del å si på det. I følge henne nekter han for at hun er gravid, og at hvis hun er det får hun bare se å fjerne det. Jeg spurte henne om hun ville beholde, men hun bare trekker på skuldrene og sier hun bare vil se an hva som skjer. At hun sannsynligvis mister det uansett, siden hun ikke lever sunt. Jeg blir så sint på henne, for man kan jo ikke være helt passiv når man er gravid!!

Jeg er helt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har nok mast en del på venninnen min, men jeg klarer ikke å la være og blande meg. Tenker at hun burde kommet tidlig til oppfølging siden hun har så mye hun sliter med, hvis hun skal beholde barnet. Hun har heller ikke sluttet å røyke, men jeg vet ikke om hun drikker eller tar andre ting (hun har røyka en del hasj).

Nå har jeg fått en nærmest truende melding fra denne sjarmerende kjæresten hennes om at jeg skal holde meg unna henne, og slutte å blande meg opp i saker som ikke angår meg. Jeg skrev bare tilbake at det kom jeg ikke til å gjøre. Fikk melding tilbake om at det kom jeg til å angre på.

Jeg vet ikke hvem legen hennes er, men jeg har egentlig mest lyst å ringe legen selv og si at hun er gravid. Eller noen andre som kan ta ansvar for å få henne inn i systemet. Kan jeg ringe noen? Noen som vet? Jeg er helt fortvilet, føler ikke at jeg når inn til henne. Hun har vært tvangsinnlagt pga selvskading og selvmordsrisiko en del ganger før, men ikke de siste 2-3 årene. Kan jeg ringe psyk der hun var innlagt og fortelle om graviditeten?

Anonymous poster hash: 6441c...aff
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke blandet meg inn. Om kjæresten hennes ( som virker totalt blåst og en mega drittsekk) sier at du kommer til å angre, så ville jeg bare latt det være.

Du har snakket med henne å prøvd. Jeg ville kanskje ringt legen (din egen) å fortalt hvor bekymret du er og hva som er det beste å gjøre, hvis du vil ta det så langt, han kan sikkert gi deg tips til hvem du kan råde henne å kontakte, men du kan ikke tvinge henne, og det virker ikke som hun bryr seg stort alikevell.

• Liker 2
Skrevet

Du kan kontakte barnevernet for råd og veiledning. I noen saker er det av stor betydning for barnet og familien at barneverntjenesten involveres allerede før barnet er født, ikke minst i et forebyggende perspektiv. Nødvendige tiltak vil raskere komme på plass, slik at viktig og kritisk tid ikke går til spille.

Noen kommuner tilbyr også forsterkede helsestasjoner som tilbyr tett oppfølging av gravide som strever med ulike utfordringer i svangerskapet. Også annet helsepersonell som kommer i kontakt med gravide pasienter, kan spille en avgjørende rolle for det ufødte barnet.

Anonymous poster hash: 9f587...cc0
  • Liker 6
Skrevet

Du burde også muligens kontakte politiet, den truselen du fikk av typen hennes kan være reel.. ikke undervurder dumme drittsekker..

Anonymous poster hash: 002dc...bb3
  • Liker 3
Skrevet

Totalt uenig i at du ikke burde gjøre noe. Man kan faktisk ikke bare lukke øynene, og alltid bare passe på seg selv! Dette var ikke til Ts men til kommentaren etter.

Ja, du kan godt ringe psykog informere dem, det er ingen regler mot dette og de vil kunne kalle henne inn til en oppfølgingssamtale el.l.

Du burde også anmelde kjæresten hennes for trussel mot deg, helt alvorlig. Mest sannsynlig skjer det ikke så mye konkret med akkuratt det foreløpig, men tro meg, politiet er interessert og vil registrere dette og følge nøye med ham. Det kan være forskjellen fra eller til hvis noen andre skulle kontakte dem ifht en situasjon med ham. Gjør det. Du taper ikke noe på det.

Du kan også ringe legekontoret og si at du har en bekymringsmelding ang henne. Du kan si det til sekretæren, og selv om du ikke får vite hvem som er hennes lege vil sekretæren videreformidle det dersom du gir henne nok detaljer til å skjønne alvoret. Da kan legen kontakte henne.

Vi sender bekymringsmelding til lege og Psyk rett som det er, så jeg vet at dette går. Ingen kan ta deg på det, du gjør ikke noe ulovlig ved å gi beskjed, du har ingen regler å forholde deg til i fht dette. Lykke til!

Mvh sykepleier

Anonymous poster hash: 48a1c...529

Skrevet

Hvis samfunnet lukker øyene å heller tenke på sitt eget tilværelse, så lar vi narsissister/psykopater/voldtekstmenn gjøre hva dem vil, disse stygge folkene blir bekjempet hverdag av samfunnet (fordi vi åpner øyene å støtter eller melder). Om du velger å bli truet av han å lukker øyene dine, uten å ha prøvd ett eller to forsøk, så har du ingen klagerett over saken.

I ditt tilfelle spør du oss om innspill og råd, så jeg skrev akkurat et råd. Hjelp venninnen din vekk fra den satanisten som høre på et psykiatriskhjem.

Anonymous poster hash: 3af7c...238
Skrevet

Nå har jeg fått en nærmest truende melding fra denne sjarmerende kjæresten hennes om at jeg skal holde meg unna henne, og slutte å blande meg opp i saker som ikke angår meg. Jeg skrev bare tilbake at det kom jeg ikke til å gjøre. Fikk melding tilbake om at det kom jeg til å angre på.

Anonymous poster hash: 6441c...aff

Vel, at hun har blandet opp fyren sin opp i det her som er noe mellom dere venninnene, skulle tilsi at du ikke bør ha noe med henne å gjøre overhodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...