Gå til innhold

Komme igang med å telle kalorier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne gå ned i vekt. Tidligere har jeg gått ned i vekt uten å tenkt over hva jeg spiste (trente daglig). Hadde likevell et helt greit kosthold. Men siden vekta viser de samme tallene uke etter uke nå, har jeg lyst til å prøve å telle kalorier. Jeg er 20 år, 171 cm og 69kg. Men hvordan kommer man igang? Tenker da spesielt på middagen. Bor hjemme hos mor og far enda. Og det er som oftest mor som står for middagen. Vil si det er ganske vanlige "norske middager". Bestående av potet, grønnsaker, kjøtt, fisk, osv. Burde jeg da kutte ut poteter og erstatte de med noe annet?

Anonymous poster hash: 2d419...83d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskeligere å gå ned i vekt når man allerede er normalvektig (som du er). Da må man ofte være "strengere" med kalorier inn og ut, akkurat som du har opplevd (forstår jeg deg riktig at du har vært tyngre?). Det finnes utallige metoder for å telle kalorier, mange apper feks, men jeg bruker den på greteroede.no - det er gratis å melde seg inn. Du kan veie eller telle maten når du registrerer. Om du skal kutte ut poteter, er opp til deg, du bestemmer hva du vil ha inn i ditt "kaloribudsjett". Å se hvor mye hver matvare utgjør i kalorier, kan være en ahaopplevelse!

Pass på at du ikke sulter deg - da vil du bare bli syk og/eller "sprekke" - du kan regne ut hvor mange kalorier du trenger feks her: http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp Det er anbefalt at du går bare 500 kcal under ditt dagsbehov inkludert trening og hverdagsaktivitet. Du bør ihvertfall ikke gå under din BMR (stoffskiftet ditt i fullstendig hvile).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...