Gå til innhold

Katt for nybegynnere. Kanskje bengal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kjære dyreglade mennesker:)

Samboer og jeg vurderer sterkt å skaffe oss katt, men ingen av oss har hatt katt før så vi har derfor litt spørsmål i den forbindelse, som vi håper kanskje noen her kan hjelpe oss med. Jeg er vokst opp med hund, begge er vant til dyr - men ikke med katt.

Vi har forelsket oss litt i bengalkatten, har noen noen erfaring med denne og kunnskap om den kan passe til oss, og vi til den? Med en så dyr katt tenker vi i utgangspunkt at det vil være en innekatt. Vi har en leilighet på 70 mm2. Vi jobber begge 100% og er borte fra cirka 10-17 i snitt fem dager i uka (litt turnus så noen dager jobber vi flere dager og andre mindre) men stort sett hjemme på kveldene. Vi er forberedt på å ta oss fri ved innkjøring ved kattunge, hvor lenge bør man? Noen fordeler og ulemper ved gutt/jente?

Starter der jeg tror jeg, så spør jeg heller mer etter hvert om jeg får svar på de første spørsmålene :)

Anonymous poster hash: 57609...53e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vil si at dere burde være hjemme en uke. vertfall en av dere eller bytte på annen hver dag. dere må tenke på at den må ha vaksine selv om det er innekatt.

ulemper med gutt: kan begynne å markere hvis den ikke kastreres, men det er ikke 100% sikker

ved jente: skulle den klare å løpe ut rissikerer dere at den blir gravid hvis den ikke er sterilisert

husk å ha MASSE underholdning til katten. ting den kan sysle med når dere er borte, å siden dere er borte så lenge ville jeg hatt en venn til den. men det kan godt være en vanlig huskatt om dere er sikkre på at det er bengal dere vil ha. den burde ikke være så mye alene.

lykke til :)

Anonymous poster hash: 15fef...df9
Skrevet (endret)

Hvis du skal ha den inne fordi den har kostet penger kan du kanskje heller 1. forsikre katten eller 2: skaffe en billig katt som du ikke er redd for å tape penger på?

Bengalen er veldig aktiv og hvis man skal snakke nybegynnerkatt vs en mer utfordrende rase så er den for viderekomne.

Bor dere sånn at katten kan gå ut?

...Jeg har 9 tusenlapper vandrende inn og ut som de (han) vil og mister ikke nattesøvnen av det.

Endret av la Flaca
  • Liker 7
Skrevet

Og hvem kan ikke svare på disse spørsmålene bedre enn oppdrettere av bengalkatter? Jeg har tidligere sendt spørsmål til dette oppdrettet og har hatt en god følelse om dem.

http://www.spartacusbengals.com/

Skrevet

Jeg har Russisk Blå (langhåret) og det er en katt med godt gemytt, en katt som egner seg bra som innekatt (min er utekatt da) og som er veldig rolig, men som man faktisk kan trene opp. Hun er sterilisert, sover mye, er svært kosete og lager lite lyd.

http://www.russianblue.no/russian_blue.html

post-74589-0-00110600-1386285802_thumb.j

• Liker 3
Skrevet

Nei, det vil jeg overhode ikke anbefale!

Skrevet

Hei kjære dyreglade mennesker:)

Samboer og jeg vurderer sterkt å skaffe oss katt, men ingen av oss har hatt katt før så vi har derfor litt spørsmål i den forbindelse, som vi håper kanskje noen her kan hjelpe oss med. Jeg er vokst opp med hund, begge er vant til dyr - men ikke med katt.

Vi har forelsket oss litt i bengalkatten, har noen noen erfaring med denne og kunnskap om den kan passe til oss, og vi til den? Med en så dyr katt tenker vi i utgangspunkt at det vil være en innekatt. Vi har en leilighet på 70 mm2. Vi jobber begge 100% og er borte fra cirka 10-17 i snitt fem dager i uka (litt turnus så noen dager jobber vi flere dager og andre mindre) men stort sett hjemme på kveldene. Vi er forberedt på å ta oss fri ved innkjøring ved kattunge, hvor lenge bør man? Noen fordeler og ulemper ved gutt/jente?

Starter der jeg tror jeg, så spør jeg heller mer etter hvert om jeg får svar på de første spørsmålene :)

Det var en knøttliten leilighet, 70 kvadratmillimeter. Er dere små som teskjekjerringa? :fnise:

Anonymous poster hash: 68b9b...d65

• Liker 8
Skrevet

Bengal er en katt for viderekomne, men om man er nødt til å ha hatt katt fra før for å skaffe seg en slik en, tviler jeg på. Er nok å skaffe seg informasjon og handle deretter. Bengal er nærmere i slekt med villkatter, og vil naturlig nok ha et større plassbehov og aktivitet. Hvis dere vil ha en katt som er veldig menneskekjær anbefaler jeg dere å skaffe dere 2 siamesere (de bør ikke være alene i det hele tatt.)

Anonymous poster hash: 8f432...503
  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar! :-)

Var en uke jeg så for meg ja, det skal gå fint ved å bytte litt på hvem som tar fri. Vaksiner skal den så klart ha, tenker nok også å sterilisere/kastrere.

Vi ønsker egentlig innekatt uansett, uavhengig av prisen på den, og hovedgrunnen til dette er at det ikke er muligheter for katten å bevege seg fritt ut og inn av leiligheten. Har en verandadør, men den kan ikke stå åpen når vi ikke er hjemme. For ellers bor vi egentlig greit til i et ganske rolig nabolag uten trafikk, er flere i området med utekatter.

Skjønner at bengal nok ikke er de letteste å håndtere nei, alternativt har vi tenkt dyrebeskyttelsen eller ikke-rasekatt fra finn, er dette mer eller mindre risky?

Skrevet

Det var en knøttliten leilighet, 70 kvadratmillimeter. Er dere små som teskjekjerringa? :fnise:Anonymous poster hash: 68b9b...d65

Ehem, km2 mente jeg selvfølgelig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Takk for svar! :-)

Var en uke jeg så for meg ja, det skal gå fint ved å bytte litt på hvem som tar fri. Vaksiner skal den så klart ha, tenker nok også å sterilisere/kastrere.

Vi ønsker egentlig innekatt uansett, uavhengig av prisen på den, og hovedgrunnen til dette er at det ikke er muligheter for katten å bevege seg fritt ut og inn av leiligheten. Har en verandadør, men den kan ikke stå åpen når vi ikke er hjemme. For ellers bor vi egentlig greit til i et ganske rolig nabolag uten trafikk, er flere i området med utekatter.

Skjønner at bengal nok ikke er de letteste å håndtere nei, alternativt har vi tenkt dyrebeskyttelsen eller ikke-rasekatt fra finn, er dette mer eller mindre risky?

Hvis dere ikke bor midt oppå en firefelts motorvei så er det ingen som helst grunn til å holde katten innesperret hele livet. Katten banker på verandadøra når du kommer hjem så slipper du den inn. Min katt foretrekker faktisk å banke med poten på ruta i stedet for å bruke kattedøra. Og når han vil ut så spør han meg om å åpne verandadøra i stedet for å bruke sin egen. Når vi pusser opp huset til våren blir det slutt på kattedøra.

Vær så snill for kattens skyld, tenk på hva det innebærer å være katt. Ingen ville finne på å lære en liten hund å gå inne på dokasse og la den leve inne et helt liv. Det er akkurat det samme for en katt, om ikke verre.

Lykke til med valg av rase. Skogkattene er flotte og harmoniske. Main coon, norsk skogkatt og sibirs skogkatt for eksempel. Jeg har en Sibir. (har også hatt siameser som utekatt).

Forresten, for å gi deg en tanke; Hvis du lar katten gå ut slik at den får brukt energien sin vil en bengal oppleves like harmonisk og grei som en hvilken som helst annen katt. ;)

Endret av la Flaca
  • Liker 6
Skrevet

Ehem, km2 mente jeg selvfølgelig.

Da ble det plutselig kvadratkilometer, det er en diger leilighet det!

Den korrekte forkortelsen er m2 eller kvm. ;)

• Liker 9
Skrevet

Hvis dere ikke bor midt oppå en firefelts motorvei så er det ingen som helst grunn til å holde katten innesperret hele livet. Katten banker på verandadøra når du kommer hjem så slipper du den inn. Min katt foretrekker faktisk å banke med poten på ruta i stedet for å bruke kattedøra. Og når han vil ut så spør han meg om å åpne verandadøra i stedet for å bruke sin egen. Når vi pusser opp huset til våren blir det slutt på kattedøra.

Vær så snill for kattens skyld, tenk på hva det innebærer å være katt. Ingen ville finne på å lære en liten hund å gå inne på dokasse og la den leve inne et helt liv. Det er akkurat det samme for en katt, om ikke verre.

Lykke til med valg av rase. Skogkattene er flotte og harmoniske. Main coon, norsk skogkatt og sibirs skogkatt for eksempel. Jeg har en Sibir. (har også hatt siameser som utekatt).

Forresten, for å gi deg en tanke; Hvis du lar katten gå ut slik at den får brukt energien sin vil en bengal oppleves like harmonisk og grei som en hvilken som helst annen katt. ;)

Igjen, takk for gode svar :)

Det var grei info ang det at katten banker på ruta når den vil inn. Eneste er at vi har innglasset veranda så da må den også stå litt åpen, men det burde vel gå greit. Hvordan lærer vi dette til katten egentlig? Bare slipper den ut før vi går på jobb og så vente til den banker på når vi kommer hjem? Det er ikke uaktuelt å ha utekatt altså, trodde det bare var praktisk vanskelig. Også er det mange som har sagt til oss at vi burde ha den som innekatt. Men vi ønsker jo selvfølgelig det beste for katten.

God tanke det angående bengalen :)

Det er jo også mange fine katter utlyst på finn som ikke er rasekatter og dermed koster mye mindre, er det noen ulemper ved å kjøpe ikke-rasekatt? Evt dyrebeskyttelsen som nevnt tidligere.

Da ble det plutselig kvadratkilometer, det er en diger leilighet det!

Den korrekte forkortelsen er m2 eller kvm. ;)

Herlighet, stussa litt på det da jeg skreiv det, hørte med samboer også som mente det ble rett. Huff, vi får skylde på klokkeslettet det ble postet på:) Takk i alle fall!

Skrevet

Hei.

Jeg tenker at hvis du leser deg opp på bengalen og forstår hvordan denne rasen er så er det ikke noe galt i å ha en slik katt som første katt, MEN den er veldig aktiv og leiligheten deres er ikke kjempe stor så dere kan få en del utfordringer i forhold til dette.

Jeg har en bengal og har aldri hatt rasekatt før. Er oppvokst med katter i hus, men aldri hatt fulle ansvaret selv.

Første året var mildt sagt forferdelig til tider. Trodde noen ganger at katten var besatt av en demon eller noe for hu var helt gal (benGAL) ;p

Men det har gått seg til og nå er hu kjempe rolig kosepus og utrolig tillitsfull og lojal. Hun blir 2år nå.

Mange raser er sikkert sånn, men bengalen liker ikke å være mye alene. Vår pus trenger ikke å bli dulla med hvert sekund, men liker at det er folk i huset. Skal vi gå på tur så følger hun etter hele veien og "passer på oss".

Jeg er kjempe glad for at valget falt på bengal til tross for at det var mye arbeid i starten. Føler også at vi har gjort en god jobb med pusen for hu er prakteksemplar av en pus nå. Lyder navnet sitt som om hu var en hund, er fantastisk godt selskap, ikke sær som andre katter jeg har hatt før, tålmodig og snill mot barnet vårt og andres barn.

Men det blir selvsagt ikke sånn automatisk, å ha dyr er en stor oppgave som man må ta seriøst

• Liker 1
Skrevet

Dere kan jo vurdere en annen rasekatt? Har to rasekatter - Ragdoll og Hellig Birma - Da jeg "jaktet" på rasekatter fikk jeg også høre at bengalen ikke er den beste førstegangskatt. Men hvis man virkelig er klar for det går det sikkert bra . Jeg bor i 63 kvm, så leiligheten var heller ikke egnet til Bengalen. Så fant jeg de kattene jeg har i dag å de er fantastiske å kunne ikke valgt bedre rase til meg selv. Jeg endte med 2 fordi de ikke skal være alene. Vi jobber å er borte 10-14 timer om dagen utenom i helgene. Så selv om de klarer seg alene blir de veldig ensomme så vi valgte å kjøpe nr 2 å nå er det supert ! De sover stort sett, og de tar ikke stor plass. Virker ikke som de trenger større område heller. Vi har bodd i hus noen uker under oppussingen. Og de boltret seg ikke akkurat mye. Virker som om de liker å ha et mindre område så de kan "kontrollere". De tar ofte en slik runde å sjekker at alt er som det skal :) jeg var hjemme 3 dager å det gikk bra her. Samme med nr 2. Var hjemme 2-3 dager å det gikk veldig bra. Men igjen om dere har forelsket dere i bengalen så bare les dere opp å hør litt med oppdrettere. Så går det sikkert bra !

Anonymous poster hash: 8012c...fc6

• Liker 1
Skrevet

Vi har to siamesere, de er innekatter og trives med det. Den ene har "rømt" et par ganger, men kommer hjem igjen med halen mellom beina og holder seg inne i ukevis etter det. Så jeg tror ikke de lider noen nød selv om de ikke får ut.

De må være to, det burde alle innekatter. De blir stille og deprimerte om de må være alene. I tillegg blir de "masete", så det er enklere med to. De underholder hverandre og krever ikke at du må ta fri fra jobb for å være sosial med katten.

Skrevet

Ragdolls er søte da. Akkurat passe aktive og veldig menneskekjære. De følger gjerne etter der eierne går og funker godt som innekatt så lenge de får en dose oppmerksomhet og lek.

Anonymous poster hash: 9b146...4ed
Skrevet

Hvis du aller helst vil ha innekatt, er som nevnt siamesere en god ide. Men da MÅ du ha to. Personlig er jeg ikke så glad i de, for de maser noe helt sinnsykt og er til tider litt vel klengete.

Det er overhode ikke noe problem å ha en katt som får gå ut og inn som den vil, selv om dere er på jobb. Uansett hva slags katt dere ender opp med, må dere være hjemme med den i begynnelsen, også la den være ute lenger og lenger av gangen, gjerne i bånd de første gangene. Når katten har blitt vant med å være både inne og ute, slipper dere den ut som den vil. Ikke noe problem at den er enten inne eller ute når dere er på jobb. (Men den bør ikke være ute så veldig mange timer om det er skikkelig kaldt)

Katter er veldig forskjellige. Noen vil velge å være nesten bare inne, andre vil velge å være nesten bare ute, og noen vil aller helst løpe ut og inn 100 ganger om dagen. Tenk over hva som passer best for dere, og velg katt ut fra det. Personlig har vi veldig god erfaring med norsk skogskatt. De er superenkle å ha med å gjøre, veldig kosete, og trives godt både ute og inne. Men det er selvfølgelig mange andre å velge mellom. Dere vil ikke angre. Katter er superkoselige dyr:)

Skrevet

Tusen takk for så mange gode svar! :)

Kjekt å høre erfaringene dine :). Hvor mye er din katt ute? Kan den bevege seg fritt ut og inn av huset?

Dere kan jo vurdere en annen rasekatt?

Anonymous poster hash: 8012c...fc6

Hvis vi ikke velger å gå for en bengal så velger vi nok ikke rasekatt i det hele tatt, da blir det en gatemiks fra finn eller dyrebeskyttelsen. Men takk for tips!

Det er overhode ikke noe problem å ha en katt som får gå ut og inn som den vil, selv om dere er på jobb. Uansett hva slags katt dere ender opp med, må dere være hjemme med den i begynnelsen, også la den være ute lenger og lenger av gangen, gjerne i bånd de første gangene. Når katten har blitt vant med å være både inne og ute, slipper dere den ut som den vil. Ikke noe problem at den er enten inne eller ute når dere er på jobb. (Men den bør ikke være ute så veldig mange timer om det er skikkelig kaldt)

Akkurat det er litt av problemet vårt, vi har ikke mulighet for at katten kan bevege seg fritt inn og ut av huset når vi er på jobb. Da er det enten inne eller ute. Men høres jo ut som at det kanskje kan gå an for katten med enten eller også, det er bra. Hvor kaldt må det være for at katten ikke bør være ute lenge? Takk for gode svar og tips :).

Forresten, ødelegger en kattunge mye møbler slik som en valp gjerne gjør når tennene begynner å komme frem, hvis den får mulighet?

Skrevet

Jeg bor selv i blokk i Oslo, og katten går ut når jeg går på jobben om morgenen og er ute til jeg kommer hjem,, evt så blir han sluppet inn i oppgangen av naboene og ligger og venter på meg på dørmatta. Du trenger ikke å holde katten inne fordi den ikke kan gå ut og inn på dagtid. De fleste katter elsker å være ute og klarer seg fint ute hele dagen. Min er ute fra 7 til 17 hver dag, bortsett fra hvis det er veldig kaldt ute, da blir han inne.

Anonymous poster hash: 20555...399
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...