Gå til innhold

Lage sin egen julesokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville man lagd sin egen julesokk?

Jeg så noen på en butikk i dag men jeg har sånn strie liggende hjemme og tenkte at man kan sikkert lage det selv. Hvis jeg bare fikk noen tips.

Jeg tenkte å klippe ut sokkefasongen, men etter det er jeg litt usikker.

Pluss en ting til: Er det litt patetisk å lage dem selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det er patetisk, synes derimot at det er kult! :-)

Jeg ville brukt et stoff med et julemønster jeg liker godt, tegnet opp fasonger på stoffet og klipt ut to sokkefigurer og sydd dem sammen med symaskin :-) Husk å ikke sy igjen øverst, da... Så vrenger du den, pynter utenpå ved å sy på litt blonder/bokstaver i stoff, for eksempel "god jul" osv :-) Jeg ville helst brukt filt til å lage en julesokk.

Skrevet

Jeg ville brukt et stoff med et julemønster jeg liker godt, tegnet opp fasonger på stoffet og klipt ut to sokkefigurer og sydd dem sammen med symaskin :-) Husk å ikke sy igjen øverst, da... Så vrenger du den, pynter utenpå ved å sy på litt blonder/bokstaver i stoff, for eksempel "god jul" osv :-) Jeg ville helst brukt filt til å lage en julesokk.

Skrevet

Jeg har sydd julesokker før og brukte forskjellig juleaktig stoff. Filt og strie er ut som noe man laget på barneskolen.

Anonymous poster hash: 2d54e...651
Skrevet

Syr man pent og er nøye blir det ikke så stygt, skal du se ;-) Har lagd en del julestrømper av filt som ser fine ut :-)

Jeg har sydd julesokker før og brukte forskjellig juleaktig stoff. Filt og strie er ut som noe man laget på barneskolen.

Skrevet

Jeg har ikk epeiling på hvordan man syr på en symaskin, for det har jeg aldri prøvd.

Jeg må i tilfelle sy med en nål og noe tråd jeg har.

Jeg har feks noe ullgarn tilgjengelig og noe hyssing av bomull.

Det strie-stoffet jeg har ligner veldig mye på det de sokkene som butikken hadde var lagd av, så jeg tror ikke jeg trenger noe annet.

Det var kanter på det, da.

Øverst var det et annet stoff med juletrær, snø og blå himmel med stjerner. Sokkene hadde røde kanter langs sidene.

Kan man lime det sammen på noen måte?

Jeg har limpistol..

Skrevet

Nei, du kan ikke lime. Gå og kjøp en julestrømpe, du. Helst en som ikke er av strie, det er ikke pent. Når du aldri har sydd før tror jeg det blir dyrt og at resultatet ikke matcher forventningene.

http://www.skeidar.no/produkter/jul/jul/juletekstil/tradisjon-julestrompe-rod

http://www.bohus.no/jul/dekor/julepynt/kozy-julestromper/

De har helt sikkert på Nille og Europris også.

Skrevet

Nei, du kan ikke lime. Gå og kjøp en julestrømpe, du. Helst en som ikke er av strie, det er ikke pent. Når du aldri har sydd før tror jeg det blir dyrt og at resultatet ikke matcher forventningene.

http://www.skeidar.no/produkter/jul/jul/juletekstil/tradisjon-julestrompe-rod

http://www.bohus.no/jul/dekor/julepynt/kozy-julestromper/

De har helt sikkert på Nille og Europris også.

Det blir jo ikke dyrt når jeg har stoffet og tråden, saks og nål... Da har jeg alt som behøves.

Jeg kan fluebinding så det er ikke som at jeg ikke skjønner hva man gjør med en synål.

Symaskiner, derimot..

Skrevet

Hvis jeg tar filt på strien?

Hvor får jeg tak i filt.

Eller stoff med noe julete mønster.

Skrevet

Stoff- eller hobbybutikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...