Gjest Canila Skrevet 11. mai 2004 #1 Skrevet 11. mai 2004 Hei! Er litt fortvilet nå, skriver her for å se om det er noen som kanskje har råd å komme med, selv om jeg egentlig tviler på det. Sitter med min hjemmeeksamen, og har ikke sjans til å konsentrere meg. Sov godt og lenge i natt, men det hjalp ingenting. Jeg er nærmest i koma samme hvor mange timer jeg har sovet, og når jeg til slutt kommer meg opp av senga, er det ren vilje det går på, ikke at jeg er uthvilt. Kunne utvilsomt sove døgnet rundt, det hadde jeg ikke hatt noen problemer med fysisk sett. Noen mener kanskje at dette bare er "å være glad i å sove" eller noe sånt, men det er virkelig noe helt annet. Når jeg så endelig kommer meg opp om dagene, går jeg rundt i en eneste tåke stort sett. Spesielt ting jeg må konsentrere meg mye på, så som denne hjemmeeksamenen eller studier ellers, går rett vest. Effektiv skolegang er kanskje samlet fem timer i uka. Jeg går på et studium som i utgangspunktet er svært ressurskrevende og krever mye egeninnsats, og at jeg har kommet meg så langt som jeg har kommet, skyldes mer eller mindre ren flaks og logisk tankegang på eksamen, for jeg har stort sett aldri vært igjennom mer enn 10% av pensum til en eksamen. Jeg har innsett at dette jo ikke går i lengden, og må nok avslutte studiene. Jeg har heller ikke krefter til mye sosial omgang eller annet. Får jeg lov/har mulighet, kan jeg sovne når som helst på dagen. Jeg har en deltidsjobb hvor jeg jobber av og til. Denne jobben gjør jeg bra, men det er bare en kombinasjon av ren vilje og at det er en ganske aktiv jobb. Straks jeg er ferdig på jobb og kan sette meg ned, er jeg imidlertid enda mer utkjørt, og vil bare sove. Dette går også utover ting som f.eks sexlysten, noe min samboer (og jeg) er veldig fortvilet over. Jeg har selvfølgelig vært hos legen og fått dette sjekket, utallige ganger, men hun har ikke funnet noe. Har også prøvd homøopat. Ingenting hjelper. Spiser sunt, og tvinger meg selv til å trene et par ganger i uka, selv om det tar mine siste krefter. Jeg har hatt det sånn siden slutten av videregående, og det har bare blitt verre og verre siden. Er nå 25 år. Det som jeg er aller mest redd for, er at dette er noe som skal bli værende slik resten av livet, at det slik livet mitt vil være. Er så misunnelig på folk som kan ta en utdannelse, jobbe og være sosial på vanlig måte. Det er foreløbig få som vet om dette, jeg mobiliserer det jeg måtte ha av vilje for å virke normal når eg en sjelden gang orker å møte venner. Jeg har også veldig lyst til å fullføre utdannelsen min, er i utgangspunktet "akademisk" av type, men er redd jeg likevel ender opp i en ganske hjernedød jobb resten av livet, da ting straks blir enda verre når jeg må konsentrere meg om dypere saker. Vel, dette ble rimelig langt og usammenhengende, men håper noen gadd å lese det, og har noen råd å komme med, eventuelt om det er andre som har det på samme måte. Tusen takk på forhånd!!
Amarone Skrevet 11. mai 2004 #2 Skrevet 11. mai 2004 Få legen din til å henvise deg til en søvnspesialist! :trøste: Amarone
Nana Skrevet 11. mai 2004 #3 Skrevet 11. mai 2004 Har legen din sjekket blodprosenten din? Hvis ikke, få han/hun til å gjøre det med en gang!
Gjest Muffen2 Skrevet 11. mai 2004 #4 Skrevet 11. mai 2004 Jeg har hat trøtthetssyndrom i et halvt år etter at jeg hadde kyssesyken i fjor. Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver!!! Vært ut og inn hos leger i et halvt år nå, og de kan jo ikke se noe på prøvene vet du. Du burde komme deg til en spesialist og kanskje også psykolog (jeg ble i hvert fall veldig deprimert av å gå sånn og ikke klare det jeg pleide å klare før) :-(
Gjest gjesta Skrevet 12. mai 2004 #5 Skrevet 12. mai 2004 Har legen sjekket stoffskiftet ditt? For høyt eller for lavt stoffskifte kan gi plager som er ganske diffuse.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #6 Skrevet 12. mai 2004 Hei Jeg har det akkurat som deg, og det føles litte godt å ikke være alene, for folk skjønner ikke hvor problematisk det egentlig er når jeg sier at jeg "alltid er trøtt". Jeg er nå 30 år og har i grunn slitt med dette så lenge jeg husker tilbake. Husker at jeg kunne sovne midt i undervisningstimene både på videregående og høyskolen. Etter den tiden har jeg sovet middag nesten hver dag for å kunne fungere rimelig normalt på kvelden. Og ja, selvfølgelig går dette utover det sosiale livet. Når jeg står opp om morgenen føler jeg meg aldri uthvit, det er en kamp for å komme seg opp, sambo må nesten løfte meg ut av selga. Har lang vei til jobben og det er ikke bare en gang jeg har holdt på å sovne bak rattet... Hele dagen kan jeg gå rundt å gjespe, heldigvis har jeg en jobb hvor det er mye fysisk aktivitet, en kontorjobb hadde jeg aldri greid... Og så er jeg like trøtt igjen når jeg kjører hjem. Etter middag må jeg ha meg en liten blund, ellers går jeg rundt i koma resten av kvelden... I helgene kan jeg gjerne sove 12 timer i strekk. I vinterhalvåret er det nok litt verre, men jeg sover mye på sommern også. Jeg lever et forholdsvis sundt liv, spiser sundt og er forholdsvis aktiv siden jeg har hund som må luftes/trenes. Hvis jeg er litt for ivrig en dag og gå en litt lengre tur, får jeg det igjen neste dag med å bli desto mer sliten. Og det å være sliten går ut over humøret, som i nesten omgang igjen går utover de andre familiemedlemmene. Liksom en ond sirkel. Jeg har vært hos lege og tatt alle mulige tester og blodprøver men ingen ting er unormalt, da får jeg bare høre at "folk er forskjellige, noen trenger mer søvn enn andre, det må en bare godta". Har også prøvd akkupunktur uten hell. I vinter hadde jeg en skikkelig tung periode hvor jeg var på grensen til å kalles deperimert. Det eneste jeg konsentrerte meg om var å få tatt en halvtimes rolig gåtur med hunden på kvelden. Etter det var jeg helt utslitt. Juleforberedelser var bare å glemme. Sambo fikk virkelig gjennomgå. Da var det ikke særlig oppmuntrende når doktoren min bare avfeide det hele og ba meg komme igjen til kontroll om en måned for å se om jeg følte meg bedre... Tatt på alvor ja... Jeg er også intressert i å høre om nen har noen tips som kan lette hverdagen for en "trøtting".
Glossy Skrevet 12. mai 2004 #7 Skrevet 12. mai 2004 JERN!!! Få sjekket det hos legen. Jeg hadde en periode hvor jeg hadde det slik du forteller. Så gikk jeg til lege og der gikk jeg DEN heste kuren med jern. Han var sjokkert over hvor lite jeg hadde. Så da ble jeg mye bedre!! verdt å sjekke!
momo Skrevet 12. mai 2004 #8 Skrevet 12. mai 2004 Det kan være at du har for lite folinsyre. Det hadde jeg en gang, og jeg var så ødelagt at jeg ikke klarte og gå på jobb, bare det og komme meg i dusj var et mareritt. Etter 2 uker på folinsyre var jeg helt frisk igjen. Det kan også være en form for trøtthetssyndrom. Jeg har nå hatt posttraumatisk trøtthetssyndrom i litt over ett år, men jeg klarer ikke og jobbe under noen som helst omstendigheter. Prøvde og starte i jobb før jul. Skulle da jobbe 4 timer om dagen 5 dager i uka. For og skulle klare det, måtte jeg sove resten av døgnet. Så det fungerte ikke så bra. Men det er veldig viktig at du kommer deg til lege og får han til og ta masse prøver av deg. :-) :-)
Kate Skrevet 12. mai 2004 #9 Skrevet 12. mai 2004 Jeg vil ikke prøve meg på å sette diagnoser på tilstanden din, men bare fastslå at du tydeligvis må feile ett eller annet. Dette er ikke normalt! Syns du skal prøve en annen lege. Du kan gå til en annen enn fastlegen for å få en såkalt "second opinion", dette er en rettighet du har. Det er ikke sikkert at fastlegen din er en dårlig lege, men det kan være nyttig med "nye øyne" til å se på saken.
la_luz Skrevet 12. mai 2004 #10 Skrevet 12. mai 2004 Jeg stoler ikke så veldig på noen leger, så hvis du er helt sikker på at det er noe galt og det er det jo så er jeg helt enig med Kate prøv en annen lege. Prøv helt til du finner noen som kan hjelpe deg! Du kan jo be legen din sende deg vidre til spesialist selvom han/hun ikke tror det er noe galt med deg. Lykke til!
Gjest muffen2 Skrevet 12. mai 2004 #11 Skrevet 12. mai 2004 Gjest, det kan nesten høres ut som du har sovesyke? Det er faktisk en tilstand har jeg hørt... Jeg vet akkurat hvordan du har det med folk rundt deg. jeg har blitt sinnsykt deprimert av dette jeg. Følt at ingen har forstått meg, og alle bare synes jeg var kjip og hypokonder. Det har vært en utrolig påkjenning for meg.. Jeg som har vært treningsnarkoman og som har vært ganske fornøyd med meg selv føler jeg har tapt meg skikkelig og ser sliten ut... I tillegg har jeg ikke hatt noe moro, og har mye å ta igjen på skolen... Jeg har hatt kyssesyken 3 ganger og CMV en gang. Til slutt så virka det som jeg bare knakk helt sammen :o Jeg er på bedringens vei nå, 8 mnd etter at jeg ble syk. Men jeg vil trene!! og det kan jeg jo ikke enda... Kjipt å gå inn i bikinisesongen og være tynn og utrent :-( Men jeg er veldig glad jeg begynner å bli bedre. Jeg kan jobbe og gå på skole nå. momo, hvordan artet det seg når du hadde trøtthetssyndrom annet enn at du var sliten og trøtt? Jeg hadde det akkurat som en evigvarende forkjølelese i tillegg jeg... Hosta i 4 mnd! Jeg føler i hvert fall behov for å snakke med noen som har det sånn som jeg har/har hatt det. For jeg føler det bare er de som har opplevd det selv som forstår meg!! canila, det at man ikke klarer det man vanligvis klarer er utrolig tungt å takle. jeg har merket at jeg har blitt helt sløv i hodet av dette trøtthetssyndromet, problemer med å konsentrere meg og lite produktiv på skolen. jeg klarer ikke å tenke ordentlig!! En ting jeg fant ut av mine mnd i "tåka" er at man må bare være egoistisk. Man må rett og slett glemme å ta hensyn til andre. Jeg har lest om noe som heter kronisk trøtthets/utmattelsessyndrom (ME). Søk på dette på nettet, og se om det kan være dette du har. De har noen leger som jobber med dette. Jeg vil anbefale dere (både gjest og canila) å ta kontakt med Balderklinikken!! Dere må få hjelp. kan ikke gå sånn her.... Jeg føler med dere! mvh meg
Gjest muffen2 Skrevet 12. mai 2004 #12 Skrevet 12. mai 2004 Jeg har et råd til jeg... Gå på helsekosten og kjøp Noni juice!! Dette her hjulpet mange med trøtthetssyndrom har jeg lest. Fant det dessverre ikke ut før jeg var bedre jeg da. Men den høres ganske fantastisk ut den juicen der...
Veslejenta Skrevet 12. mai 2004 #13 Skrevet 12. mai 2004 Jeg også sliter med dette i perioder om enn ikke så hardt som deg. Ofte er jeg så sliten når jeg kommer hjem fra jobb at jeg kan sove "rundt". Det var særlig slitsomt under studietiden når jeg slet med å få lest én side før jeg sovna på senga. Jeg har nesten alltid vært trøtt og sliten, og tatt masse blodprøver, som stoffskifte og jern, men de finner aldri noe som helst. Fått beskjed om å være mer fysisk aktiv, men jeg føler at det gjør meg bare enda mere sliten og trøtt.
Gjest muffen2 Skrevet 12. mai 2004 #14 Skrevet 12. mai 2004 Når det ikke er noe konkret som kan ses på prøver så sliter legene. De kan for lite om sånne ting, og bagatalliserer det. Murr! Jeg tar nå Rosenrot. Det er noe jeg har kjøpt på helsekosten som skal gi energi og glede. Synes faktisk det virker litt Synes du skal prøve det eller Noni juice... Men det kan jo være mange "skjulte" årsaker til at man mangler energi, så jeg ville oppsøkt spesialist for å utelukke all sykdom og allergi...
Gjest 3llie Skrevet 12. mai 2004 #15 Skrevet 12. mai 2004 Jeg var slik tidligere og jeg hadde jern anemi. Fikk satt en B12 sprøyte hos legen hver 3 mnd (gjør det ennå og må vel bare fortsette i det uendelige) som skal gjøre at kroppen min klarer å ta til seg jern lettere. Noen dager etter første sprøyten fikk jeg endelig en natt med ordentlig kvalitets søvn og var utrolig kvikk og energisk når jeg våknet igjen. Syntes det virker litt rart at ikke legen din har funnet ut hva problemet ditt skyldes.
Gjest muffen2 Skrevet 12. mai 2004 #16 Skrevet 12. mai 2004 Jeg regner med det gjelder for de 2 andre oxo, i hvert fall så har de sjekka om jeg mangler noe som helst ved å ta alle mulige blodprøver. Jeg mangler ikke noe, men har fått B12-injeksjoner for å se om det hjalp på energien... det hjalp bittelitt, men ikke noe sånn veldig. Spesialister driver fortsatt å tester på meg, iom at jeg har hovne kjertler på halsen tror de immunforsvaret mitt jobber med et eller annet...
Gjest Poirot Skrevet 12. mai 2004 #17 Skrevet 12. mai 2004 Jeg har perniciøs anemi og får B-12 sprøyter hver 3. mnd. Var slik du beskrev over her før. Satte legen en depotsprøyte eller vanlig B-12? Om man har, som meg, perniciøs anemi hjelper det ikke å få vanlig B-12, da det forsvinner ut etter få dager. Jeg må ha depotsprøyter som gir lengre effekt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå