Piral Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 Hei! Jeg er ei ung jente på 21 år. Har ikke jobbet så mye før og dette er første året jeg er ute i fast jobb. Må bare ærlig talt innrømme jeg er blank når det kommer til dette med skattekort og håper at noen kan hjelpe meg her. Hittil i år(altså fra januar og til og med november 2013) har jeg tjent 134 000 (har fått utbetalt 115 000 NETTO) kr ca og betalt nesten 20 000 skatt. Jeg synes dette høres forferdelig lite ut? Trekk prosenten min ligger på en 24% nå På mine opplysninger på skatteetaten har jeg en forventet inntekt på 120 000 kr, som jeg da kommer til å over med desembers lønn. Må jeg endre opplysningene mine her og si at jeg kommer til å forvente å tjene mer? Tenkte jeg skulle endre forventet inntekt isted på skatteetaten.no, men da endte jeg med et nytt skattekort med 68% trekkprosten i så fall?? Så dette fikk meg til å tro at jeg har betalt alt for lite skatt.. Uff, håper at noen forstår noe ut av dette innlegget og kan være til hjelp for en helt uerfaren og håpløst jente! Takk på fohånd!
Thorn Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 (endret) Google "enkel skatteberegning 2013", finn skjemaet på skatteetaten og fyll inn inntekt og skatt hittil i år. Hvis du vet hva du får i lønn og skatter i desember, fyller du ut det også. Da vil du få en ganske grei oversikt over hvordan det ligger an Edit: jeg er forresten beregnet til 180 000, og har også 24 prosent skattetrekk. Har regnet ut at jeg får smell på maks en tusenlapp, og det er fordi jeg hadde mye lavere skattetrekk det første halvåret. Endret 5. desember 2013 av Thorn 2
Piral Skrevet 5. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2013 Åh tusen takk, dette beroliget meg veldig. Har jeg regnet riktig blir det ikke mer enn tusen på meg heller (så faktisk ut til at jeg kunne få noe tilbake på skatten og..). Men et spm. til! Jeg har som sagt en forventet inntenkt på 120 000, men regner med å tjene i alle fall 15 000 til i desember - kanskje litt mer. Må jeg endre forventet inntekt på skattekortet? Må bare få ut de dumme spørsmålene mens jeg kan
Thorn Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Nei, det trenger du ikke. Grensa med forventet inntekt er for å gi en pekepinn på skattenivået. Hadde du tjent 120 00 til august kunne det gjerne vært lurt å endre skattekortet, men nå er det vel bare den ene lønningen igjen. Du kan jo eventuelt be om å få trekt full skatt i desember, hvis du er bekymret for restskatt. 1
Piral Skrevet 5. desember 2013 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2013 Okey, supert! Tusen takk så mye for hjelpa! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå