Gå til innhold

Orkide - blader på stilken.. hva kan det være?

-hild

Anbefalte innlegg

Det er liv i orkideen min! Etter at den blomstret av har jeg fulgt alle rådene - og stor var gleden da jeg så at det kom noe ut av stilken!

Men i stedet for at det kom mere stilk med knopper, ser det ut som om det kommer blader.. Er det en stikling eller hva i all verden er dette? Hva gjør jeg med den? Det ser jo ikke ut som det kommer blomster her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en ny orkidee som kommer!

Vent til den har fått røtter på 2-3 cm ,da kan du skjære den av stilken og plante den i egen potte med orkidejord.

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult! Da skal jeg smøre meg med litt mere tålmodighet, og kjøpe orkidejord. Det ser også ut som det kommer en ny blomsterstilk fra røttene - så da er det håp om at den blomstrer også.

Det er gøy å se at plantene overlever og formerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Etter at den blomstret av har jeg fulgt alle rådene - og stor var gleden da jeg så at det kom noe ut av stilken!

Så utolig kult! Har sett det hos en jeg kjenner, der kom det stikling på tuppen. :D Fra jeg så det har jeg også drømt om at mine orkideer skal få stiklinger, så derfor lurer jeg: Hvilke råd har du fulgt, hvordan har du gjort det??

Spent på svar! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også akkurat fått en avlegger på stengelen ,men hvilke råd??? Hm, jeg har glemt den litt. Den har ikke stått i direkte sol, den lille sola den har fått har vært sent på ettermiddag/kveld. Ca hver 14. dag har jeg latt romtemperert kokt vann renne gjennom potta. Viktig å la den få renne godt av seg vannet etterpå. En sjelden gang har jeg blandet i litt orkidegjødsel. I tillegg har det kommet en ekstra blomsterstengel med knopper på. Spennende!!!!!!

Den andre orkideen min er det 8 store knopper på nå!!!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

De rådene følger jeg også (men mine får vann en gang i uken), så da ligger jeg bra an. :D

Men jeg tenkte litt på råd i forhold til klippe/ikke klippe stilken etter den har blomstret av, og hvor klippe i så fall... Jeg forsår jo at man må la være å klippe stilken ned hvis man vil ha stikling, men skal man la den være helt i fred, eller kan man klippe ned til øyet hvor siste blomst var (eller hvordan det nå var...)? Noen som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderjenta

Et spørsmål til: Har plantene en bestemt alder når stiklingene kommer? Har dere hatt dem i flere år, de som det kommer stiklinger på, eller er de nettop kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tenkte litt på råd i forhold til klippe/ikke klippe stilken etter den har blomstret av, og hvor klippe i så fall... Jeg forsår jo at man må la være å klippe stilken ned hvis man vil ha stikling, men skal man la den være helt i fred, eller kan man klippe ned til øyet hvor siste blomst var (eller hvordan det nå var...)? Noen som vet det?

Jeg klippet over det tredje øyet - har senere hørt at man skal la 10-15 cm stilk være igjen. Den liker høy luftfuktighet - men ikke vann, så når jeg husker det vanner jeg bladene også, dvs holder hele planten under springvannet, og lar den dryppe av.

Det var forresten en helt ny orkide - jeg har aldri prøvd meg på disse flotte blomstene før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Over det tredje øyet. Det tredje øyet regnet ovenifra eller nedenifra? *jeg må ha det inn med teskje* :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over det tredje øyet. Det tredje øyet regnet ovenifra eller nedenifra? *jeg må ha det inn med teskje* :ler2:

*henter teskje* Over det tredje øyet regnet nedenifra.

Jeg klipte et "godt stykke" over - en cm tenker jeg - og da tørket stilken inn til til øyet, så ikke få panikk hvis det ser ut som om den begynner å tørke!!

Den samme orkideen hadde forresten to stilker da jeg kjøpte den, men den første visnet helt ned, jeg vet ikke hva jeg gjorde feil, men nå skal det sies at jeg ikke er noen kløpper på sånne grønne ting man har i vinduskarmen som trenger vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier ikke å klippe ned hvis ikke stilken tørker ned. HVis den tørker ned klipper jeg også over tredje øyet. Disse som jeg har nå har aldri tørket ut og de vokser og kommer med både knopper og stiklinger så jeg vet ikke helt hva som er lurt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom jeg på ett spm til du lurte på...Jeg har vel hatt disse orkideene ii mellom ett eller to år tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderjenta

Takker for svar fra Smile også! :bukke:

Orkideer er utrolig flotte og spennende planter, så det er godt å få litt råd og erfaringer fra andre!

Min ene orkide fikk stengel med knopper ved juletider, men tørket ut før de blomstret (fordi jeg vannet for lite :fy: Fulgte feile vanningsråd... :roll: ). Angrer nå på at jeg klippet stengelen helt ned... Orkide nr to blomstrer nå og har gjort det i månedsvis - med den skal jeg følge ikke-klippe-ned-rådet når den blomstrer av, evt klippe ned til det tredje øyet hvis den begynner å tørke inn.

:blomst: fra Hulderjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...