AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 Bor i ei lita bygd, og ungene rundt her har 2-3km å gå i tung motbakke hjem fra skolen. Jeg kjører samme vei til og fra barnehagen, og passerer dem av og til på vei hjem. Jeg har stoppet en gang og tatt med nabojenta på 13år hjem. Det striregnet, og hun var selvsagt veldig glad for å få skyss. Nå er det jo vinter, og slik som i dag var det snø og stri vind da de gikk hjem, og jeg kunne gjerne ha stoppet. Det forutsetter selvsagt at det er maks tre, slik at de får plass i bilen. Jeg stopper evt. bare for unger jeg kjenner, men så er det jo gjerne med en og annen ukjent også, som da får bli med. Jeg forstår at det er sunt for dem å gå til og fra skolen, men tenker at det ikke skader å være litt grei med dem en sjelden gang, f.eks om det er skikkelig uvær eller veldig kaldt. Eller blir det fort en vane, slik at jeg kommer til å angre på det tro? Jeg henter forresten ikke til fast tid, så det er ikke ofte det er snakk om. Da jeg gikk på skolen hendte det av og til at vi fikk skyss opp de tunge bakkene hjem, og jeg husker fortsatt hvor godt det var å få skyss når man ikke forventet det og var sliten etter en lang skoledag. Men nå føler jeg at det er veldig lett å trå feilifht. barn og foreldre. Hva synes du som mor/far? Er det greit å tilby andres barn skyss hjem? Anonymous poster hash: 2c1eb...350
Mafalda Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 Vi er gjerne litt taxiservice hjem fra sønnens trening. Men ikke når det er fint vær, og heller ikke hvis det er fem stykker som går sammen, og vi bare har plass til fire av dem. Synes det er greit å fylle opp plassene når det er iskaldt eller regner sidelengs, men ville vært forsiktig med å gjøre det for ofte i starten så det blir en forventning. Dette er da ikke småbarn, men ungdommer.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #3 Skrevet 5. desember 2013 Ja, absolutt. Jeg som mamma hadde syntes det var flott og særlig dersom været var skikkelig dårlig. Hadde sikkert hentet eget barn dersom jeg ikke var på jobb. Sånn generelt så må barn gå i all slags vær og at de får en hyggelig opplevelse av og til er jo bare supert for alle. Må legge til at jeg tar med andres unger dersom jeg har anledning. Anonymous poster hash: 292b9...a00
Gjest Arch Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Vi plukker med ungene om det regner kattunger og blåser gamle damer av veien. Er det fint vær kan de gå.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #5 Skrevet 5. desember 2013 Godt å høre! Dette gjelder unger i barneskolealder nå, ungdomsskolen er nedlagt. Skal de minste egentlig sitte i eget sete/pute? Jeg ville ikke godtatt at noen kjørte toåringen min i annet enn godkjent sete, men hva med 6-7åringer? TS Anonymous poster hash: 2c1eb...350
Gjest Arch Skrevet 5. desember 2013 #6 Skrevet 5. desember 2013 (endret) Barn skal bruke beltestol til de er minst 135 cm høye. Barn mellom 135 og 150 cm (men under 36 kg) skal bruke beltestol dersom det finnes i bilen. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte. Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til alvorlige indre skader ved en eventuell kollisjon. Det er også viktig at beltet ligger over hoftene, ikke magen, og strammes godt. http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/ Endret 5. desember 2013 av Arch
Gjest Linneah2013 Skrevet 5. desember 2013 #7 Skrevet 5. desember 2013 Bor i ei lita bygd, og ungene rundt her har 2-3km å gå i tung motbakke hjem fra skolen. Jeg kjører samme vei til og fra barnehagen, og passerer dem av og til på vei hjem. Jeg har stoppet en gang og tatt med nabojenta på 13år hjem. Det striregnet, og hun var selvsagt veldig glad for å få skyss. Nå er det jo vinter, og slik som i dag var det snø og stri vind da de gikk hjem, og jeg kunne gjerne ha stoppet. Det forutsetter selvsagt at det er maks tre, slik at de får plass i bilen. Jeg stopper evt. bare for unger jeg kjenner, men så er det jo gjerne med en og annen ukjent også, som da får bli med. Jeg forstår at det er sunt for dem å gå til og fra skolen, men tenker at det ikke skader å være litt grei med dem en sjelden gang, f.eks om det er skikkelig uvær eller veldig kaldt. Eller blir det fort en vane, slik at jeg kommer til å angre på det tro? Jeg henter forresten ikke til fast tid, så det er ikke ofte det er snakk om. Da jeg gikk på skolen hendte det av og til at vi fikk skyss opp de tunge bakkene hjem, og jeg husker fortsatt hvor godt det var å få skyss når man ikke forventet det og var sliten etter en lang skoledag. Men nå føler jeg at det er veldig lett å trå feilifht. barn og foreldre. Hva synes du som mor/far? Er det greit å tilby andres barn skyss hjem? Anonymous poster hash: 2c1eb...350 Synes det er fint gjort av deg jeg, ikke så kjekt å gå hjem i stygt vær. Jeg hadde nok nevnt det for foreldra, sånn i tilfelle de mener ungene "trenger trimmen", mange bruker jo timesvis ved dataen feks. Er også lurt å tenke på at det ikke skal bli en vane, at du gjør det innimellom og ikke hver gang du kjører forbi, utelater vel det.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #8 Skrevet 5. desember 2013 Barn skal bruke beltestol til de er minst 135 cm høye. Barn mellom 135 og 150 cm (men under 36 kg) skal bruke beltestol dersom det finnes i bilen. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte. Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til alvorlige indre skader ved en eventuell kollisjon. Det er også viktig at beltet ligger over hoftene, ikke magen, og strammes godt. http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/ Det der utelukker jo veldig mange da. Er det slik at folk spør om ungene er over 135cm, eller får de minste ungene aldri skyss av andre enn foreldrenes bil (eller bil med godkjent sikring)? TS Anonymous poster hash: 2c1eb...350
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 5. desember 2013 #9 Skrevet 5. desember 2013 Når dei er så gamle at dei kan gå heim sjølv så ser eg inga grunn til å ikkje "vera snill". Du kan vel senda melding eller snakka med foreldra det gjeld og spørja om det er ok. Eg hadde hatt eit anna svar om dette var ungar som vart henta av foreldra på skulen
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #10 Skrevet 5. desember 2013 Når dei er så gamle at dei kan gå heim sjølv så ser eg inga grunn til å ikkje "vera snill". Du kan vel senda melding eller snakka med foreldra det gjeld og spørja om det er ok. Eg hadde hatt eit anna svar om dette var ungar som vart henta av foreldra på skulen Joda, noen av foreldrene kjenner jeg litt, og kan nevne det om jeg treffer dem. De ukjente barna vet jeg ikke hvem er, eller foreldrene. Her går de aller fleste til skolen, eller bruker spark, sykkel og ski, så det er egentlig en sprek gjeng. TS Anonymous poster hash: 2c1eb...350
Redbull Skrevet 5. desember 2013 #11 Skrevet 5. desember 2013 For min del hadde det ikke handla om at ungene mine skulle fått trimmen, men heller om du er en ordentlig sjåfør. Og hva hvis du kræsjer? Har noen foreldre i bhg som kjører som noen svin, hadde blitt forbanna om de plukka opp dattera mi på glattisen... Tanken er fin altså! 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #12 Skrevet 5. desember 2013 Er du mann eller kvinne? Har du egne barn som du henter eller er det på vei hjem fra jobb f.eks? Anonymous poster hash: 3943f...e0a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #13 Skrevet 5. desember 2013 Det der utelukker jo veldig mange da. Er det slik at folk spør om ungene er over 135cm, eller får de minste ungene aldri skyss av andre enn foreldrenes bil (eller bil med godkjent sikring)? TS Anonymous poster hash: 2c1eb...350 Mine har fått skyss mange ganger, men de som plukker dem opp har aldri sikret dem ordentlig i bilen. Jeg har sagt at ungene ikke får lov å sitte på med noen andre enn (navngitte personer vi har avtalt med) og at det er kjempeviktig. Likevel er det ganske vanskelig for sånne små å si nei når naboen vil være snill og la dem kjøre med (uten bilstol eller belte). Regner det eller er drittvær på andre måter, kjører vi dem selv. Så mitt svar er motsatt av de andre: Nei, ikke plukk opp andres barn. Anonymous poster hash: a5b0d...9af
Gjest Yellowrose Skrevet 5. desember 2013 #14 Skrevet 5. desember 2013 Synes dette er veldig greit, hender jeg lar venner av ungene sitte på når de spør om å få sitte på. Hvorfor ikke? kjenner foreldrene dems og skal jo samme vei, da er det ganske greit synes jeg
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #15 Skrevet 5. desember 2013 Jeg er kvinne på rundt 30, og har med en toåring og en baby i bilen. Har fortsatt tre ledige seter, men ikke noen form for sete/pute til andre enn mine egne barn. Jeg kjører selvfølgelig forsiktig og har en solid bil med firehjulstrekk, så jeg er ikke i tvil om sikkerheten, selv om ting selvfølgelig kan skje uansett. Men dette er en bygdevei nesten uten trafikk, og i tillegg 60-sone pga skolevei, så det er vel så trygt som det kan bli. Likevel er jeg ikke helt komfortabel med å ta med andres unger, da særlig de under høydegrensa for sete. Får spørre de foreldrene jeg kjenner kanskje. TS Anonymous poster hash: 2c1eb...350
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #16 Skrevet 5. desember 2013 For min del hadde det ikke handla om at ungene mine skulle fått trimmen, men heller om du er en ordentlig sjåfør. Og hva hvis du kræsjer? Har noen foreldre i bhg som kjører som noen svin, hadde blitt forbanna om de plukka opp dattera mi på glattisen... Tanken er fin altså! Veldig enig. Hadde aldri tillatt at barna mine satt på i bil uten påbudt sikring. Aldri. Jeg hadde ikke vært blid dersom dette skjedde uten at jeg hadde sagt ja på forhånd. Det spiller ingen rolle om det er lite trafikk på veien, 60 er fort dersom noe skjer og barna sitter såpass lavt (uten pute el) at de kveles av bilbelte. Så tanken er god, men jeg ville sagt nei dersom barna ikke kan sikres som påbudt. Anonymous poster hash: a9603...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå