Gjest Evans Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 Det er et par stykker i huset som pusser opp om dagen og jeg merker at jeg snart blir gal. En nabo starter klokken 07 med hamring og boring. En annen en holder på til 21.00. Dette er oppussingsarbeid som strekker seg over flere måneder. Ene naboen har holdt på siden tidlig august og er ennå ikke ferdig. Andre naboen startet for noen uker siden, men leiligheten skal totalrenoveres så det kommer til å ta lang tid. Selv syns jeg at man bør holde oppusningsarbeidet mellom 08-17, altså vanlig arbeidstid. Så kan folk som bor i huset få ro på morgenen og når de kommer hjem fra jobb. Jeg forstår jo at jobben må gjøres, men samtidig syns jeg det må være mulig å la andre få fred når de er hjemme… Hva tenker dere? Og når er det greit å si i fra om oppussingsbråk?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 Enig med deg, men synes kanskje de kan få holde på litt lenger på kveldstid. Anonymous poster hash: 0b77b...f5b 1
Gjest Evans Skrevet 5. desember 2013 #3 Skrevet 5. desember 2013 Enig med deg, men synes kanskje de kan få holde på litt lenger på kveldstid. Anonymous poster hash: 0b77b...f5b Mulig jeg rett og slett må flytte til skogs... Trenger ro når jeg kommer hjem, og orker ikke å høre på hamring og boring til jeg skal legge meg..
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 De har da lov å starte kl. 7. Her ble blokka rehabilitert og de startet kl. 7. Jævlig, men det var bare å godta. I tillegg så holdt de på ute sånn at de så rett inn til meg. Noen ganger måtte jeg flykte da minsten var baby og måtte få sove på dagtid. Fortsatt innenfor ok tid så problemene ble mine. Anonymous poster hash: 7c1f5...53e
Gjest Evans Skrevet 5. desember 2013 #5 Skrevet 5. desember 2013 De har da lov å starte kl. 7. Her ble blokka rehabilitert og de startet kl. 7. Jævlig, men det var bare å godta. I tillegg så holdt de på ute sånn at de så rett inn til meg. Noen ganger måtte jeg flykte da minsten var baby og måtte få sove på dagtid. Fortsatt innenfor ok tid så problemene ble mine. Anonymous poster hash: 7c1f5...53e Ja, det kan hende det, men jeg syns fortsatt det er fryktelig tidlig å starte med banking!
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #6 Skrevet 5. desember 2013 Nå bor jeg i enebolig selv, så er ikke helt stødig på reglene, men trodde regler i blokk var stille mellom 23.00 og 07.00?Anonymous poster hash: 5de8d...ec7 3
PecanPie Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Sjekk reglene for borettslaget ditt, kanskje de har egne regler for oppussing? Hos oss skal det være stille mellom 23 og 07, men oppussing har egne tider: 08-20 på hverdager, 10-18 på lørdager og ingen ting på søndager. En gang klaget jeg til en nabo som begynte å spikre lister før kl 9 på en lørdag. De tok det helt ok, de hadde ikke lest reglene siden det var oppussing i forbindelse med innflytting.
Gjest Allergikeren Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Selv syns jeg at man bør holde oppusningsarbeidet mellom 08-17, altså vanlig arbeidstid. Så kan folk som bor i huset få ro på morgenen og når de kommer hjem fra jobb ... Det blir jo fort en utfordring hvis de som skal pusse opp, har vanlige arbeidstider ... Si at man jobber 8-16, da har man en time på seg til å komme seg hjem og pusse opp så fort man kan før tida er ute. Jeg skjønner jo at du er lei av bråket, men jeg er glad jeg bor på landet!
flinkeceline Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 støy er tillatt mellom 7 og 11. etter dette skal og bør det være musestille.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Sjekk reglene for borettslaget ditt, kanskje de har egne regler for oppussing? Hos oss skal det være stille mellom 23 og 07, men oppussing har egne tider: 08-20 på hverdager, 10-18 på lørdager og ingen ting på søndager. En gang klaget jeg til en nabo som begynte å spikre lister før kl 9 på en lørdag. De tok det helt ok, de hadde ikke lest reglene siden det var oppussing i forbindelse med innflytting. Enig i dette. Det pleier å være egne regler for oppussing. Det er stor forskjell på det og vanlig ‹‹bråk››. Her i blokken var det en dame som kjøpte et oppussingsobjekt i fjor sommer. Hun hadde faren sin til å gjøre jobben. De var ferdig i høst… Utrolig irritertende. Anonymous poster hash: 4c172...bfe
pressplay Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Det er et par stykker i huset som pusser opp om dagen og jeg merker at jeg snart blir gal. En nabo starter klokken 07 med hamring og boring. En annen en holder på til 21.00. Dette er oppussingsarbeid som strekker seg over flere måneder. Ene naboen har holdt på siden tidlig august og er ennå ikke ferdig. Andre naboen startet for noen uker siden, men leiligheten skal totalrenoveres så det kommer til å ta lang tid. Selv syns jeg at man bør holde oppusningsarbeidet mellom 08-17, altså vanlig arbeidstid. Så kan folk som bor i huset få ro på morgenen og når de kommer hjem fra jobb. Jeg forstår jo at jobben må gjøres, men samtidig syns jeg det må være mulig å la andre få fred når de er hjemme… Hva tenker dere? Og når er det greit å si i fra om oppussingsbråk? Så du mener folk skal ta seg fri for å pusse opp og tape arbeidsinntekter fordi du skal ha kveldsro? Det er helt legitimt å pusse opp mellom 7-21 på hverdager. Før og etter det er jeg enig i at det blir sent, Man behøver heller ikke borre i mur ti på 21 eller utsette naboene for langvarig støy, men i utgangspunktet må du tåle støy fra naboene så lenge man bor i blokk eller rekkehus. 2
Gjest Evans Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 (endret) Så du mener folk skal ta seg fri for å pusse opp og tape arbeidsinntekter fordi du skal ha kveldsro? Det er helt legitimt å pusse opp mellom 7-21 på hverdager. Før og etter det er jeg enig i at det blir sent, Man behøver heller ikke borre i mur ti på 21 eller utsette naboene for langvarig støy, men i utgangspunktet må du tåle støy fra naboene så lenge man bor i blokk eller rekkehus. Jeg ser at det er vanskelig om man skal pusse opp selv. Men et alternativ er jo å gjøre det i ferien? Det gjorde jeg da jeg pusset opp min leilighet. Ting som ikke bråker kan man jo uansett gjøre både før klokken 07 og utover kvelden. De som pusser opp her gjør det ikke selv, men har leid inn folk. Så akkurat her har de faktisk muligheten - selv om det da vil ta lenger tid å få klar leiligheten. Syns det er helt greit om det tar en ukes tid. Bråk en ukes tid har jeg ikke noe problem med. Men når det strekker seg over mange måneder blir det et langvarig irritasjonsmoment... Men jeg forstår jo at jeg hører best hjemme på landet om dagen. Det er stille og rolig her ellers, så det er kun disse periodene som irriterer meg noe voldsomt. Edit: jeg må se å få taki reglementet og se hva det faktisk står om oppussning. Endret 6. desember 2013 av Evans
pressplay Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Jeg er enig i at man kan ta hensyn og begrense de mest bråkete aktivitetene hvis det blir for mye av det. Men jeg ser ikke problemet at man jobber etter klokken 17. Når det gjelder håndverkere så er det veldig vanlig at de har "kontortid" mellom 7-15. I tillegg har de kanskje flere prosjekter på gang så de ønsker å gjøre seg ferdig.
missdior Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Hos oss ble vi enige med naboene om at vi kan banke og hamre og alt vi vil mellom 08-20. Det er blitt godt motatt, og etter klokken 20 er det knyst her
Miss-Grey Skrevet 10. desember 2013 #15 Skrevet 10. desember 2013 Jeg har en nabo som har pusset opp i snart ett og et halvt år. Vi har klaget direkte til nabo, samt til borettslaget flere ganger, og foreslått egne regler for oppussing. Ingenting hjelper. Han starter klokka sju om morgenen, vi våkner alltid av at han driller. Så går han på jobb, og kommer tilbake omtrent samtidig med oss, spiser middag og fortsetter oppussingen. Ofte hører vi knapt TV'en, og det er umulig å lese - en forferdelig situasjon for meg som forsøker å både jobbe og studere. Vedkommende styrer døgnrytmen vår fullstendig. Det verste er at leiligheten hans er på litt over 30 kvadrat, og at den var i helt fin stand da den ble solgt. Det er ikke snakk om noe renoveringsprosjekt eller lignende, det virker som han bare ikke klarer å bestemme seg for noe, kjøper nye møbler og kaster dem ut etter to måneder, etc. Jeg vet at noen mennesker alltid trenger et prosjekt, men på 30 kvadrat? Min konlusjon er klar: Borettslagsregler forutsetter ofte at folk tar normalt hensyn til hverandre, og det er det ikke alle som klarer.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #16 Skrevet 10. desember 2013 Det er et par stykker i huset som pusser opp om dagen og jeg merker at jeg snart blir gal. En nabo starter klokken 07 med hamring og boring. En annen en holder på til 21.00. Dette er oppussingsarbeid som strekker seg over flere måneder. Ene naboen har holdt på siden tidlig august og er ennå ikke ferdig. Andre naboen startet for noen uker siden, men leiligheten skal totalrenoveres så det kommer til å ta lang tid. Selv syns jeg at man bør holde oppusningsarbeidet mellom 08-17, altså vanlig arbeidstid. Så kan folk som bor i huset få ro på morgenen og når de kommer hjem fra jobb. Jeg forstår jo at jobben må gjøres, men samtidig syns jeg det må være mulig å la andre få fred når de er hjemme… Hva tenker dere? Og når er det greit å si i fra om oppussingsbråk? Jeg er enig med deg der. Hadde sagt ifra jeg, altså på en koselig måte og se om kan finne en løsning.Anonymous poster hash: de5de...387
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå