Gå til innhold

Noe å lese før du kjøper hund?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er forferdelig og tragikomisk at oppdrettere/dommere synes å tro at f.eks. "bred skalle" og "fallende kryss" betyr bredere og bredere, og mer og mer fallende, for hver generasjon. Enhver femåring skjønner jo at den taktikken må bære galt avsted.

Uten at jeg er mot rasehunder av den grunn, jeg har en selv, men hun er bruksavlet, og der er kriteriene i større grad funksjonalitet, bruksegenskaper og helse. En konkurransehund i en tøff gren som f.eks. IPO kan ikke holde ut i mange år i konkurranse uten at kroppen virker.

Anonymous poster hash: c88e0...940

Skrevet

Forferdelig å se hvordan mennesker har ødelagt andre raser, der var det noen grelle eksempler.

• Liker 1
Skrevet

Godt det er noen som ønsker å sette fokus på dette som er forferdelig feil og dyremishandling satt i system.

Skrevet

Godt det er noen som ønsker å sette fokus på dette som er forferdelig feil og dyremishandling satt i system.

Skulle bare mangle.

Skrevet

Og det er slike artikler som gjør at jeg pusher mer og mer på å kjøpe "riktige" hunder, og ikke hunder med feil og skader i rasestandarden! Har dog hatt venner som har blitt sure fordi jeg foreslår min egen rase, men meg bekjent er dette en av de friske og normale rasene enda, hvor mange er ødelagt!

Skrevet

Og det er slike artikler som gjør at jeg pusher mer og mer på å kjøpe "riktige" hunder, og ikke hunder med feil og skader i rasestandarden! Har dog hatt venner som har blitt sure fordi jeg foreslår min egen rase, men meg bekjent er dette en av de friske og normale rasene enda, hvor mange er ødelagt!

Problemet - og det ser vi jo om og om igjen - er at jo mer populær en rase blir, desto mer ødelagt blir den. Dessverre :-(

• Liker 1
Skrevet

Problemet - og det ser vi jo om og om igjen - er at jo mer populær en rase blir, desto mer ødelagt blir den. Dessverre :-(

Jepp, derfor jeg ikke vil avertere hvilken hund jeg skal ha neste gang. Fordi jeg vil ikke gjøre den populær.

Skrevet

Mine raser er rundt 100-150 av i Norge så håper det er lenge til det skjer!

Skrevet

Og derfor kommer jeg aldri til å kjøpe ren raset hund.

Anonymous poster hash: 98f41...b0d
  • Liker 2
Skrevet

Og derfor kommer jeg aldri til å kjøpe ren raset hund.

Det er ikke særlig konstruktivt, det heller. Cluet er å kjøpe renraset hund av linjer som fokuserer på helse og gemytt, ikke venstresvinger i utstillingsringen. Bruksavl, raser som enda har funksjonell anatomi (f.eks. mange av myndene), valp fra et kull der man har sjekket at besteforeldrene enda er friske, og lignende. Og utavl, utavl, utavl! Innavlskoeffisienten bør helst være 0%.

Skrevet

Det er ikke særlig konstruktivt, det heller. Cluet er å kjøpe renraset hund av linjer som fokuserer på helse og gemytt, ikke venstresvinger i utstillingsringen. Bruksavl, raser som enda har funksjonell anatomi (f.eks. mange av myndene), valp fra et kull der man har sjekket at besteforeldrene enda er friske, og lignende. Og utavl, utavl, utavl! Innavlskoeffisienten bør helst være 0%.

Evt bare kjøpe en miks der ingen er beslektet overhodet.

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er mange raser med mange sykdommer. Og det er synd at oppdrettere avler på dem. Ja, enig i at greia er å finne en seriøs oppdretter som avler på relativt friske hunder.

Men jeg tror neppe vi ser den dagen da man boikotter raser ;)

Skrevet

Evt bare kjøpe en miks der ingen er beslektet overhodet.

Alle sykdommer forsvinner ikke automatisk bare fordi foreldrene ikke er beslektet. I tillegg kan man få svært ugunstig blanding av mentale egenskaper ved å mixe to svært forskjellige hunder. Blander du f.eks. rottweilerens mot og vokterinstinkt med border colliens gjeting og lave terskel for snapping, så risikerer du en hund med stort potensiale for å bite. Jeg har sett mange blandinger avlivet i ung alder pga dårlig psyke - redsel, angst. Uten raser vet man heller ingenting om hvilke egenskaper man får, og det er like ødeleggende for barnefamilien som får en hund med ekstrem-mentaliteten til en malle (den hunden kommer til å bli avlivet fort) som for hundeføreren i politiet som får en malteser-mentalitet å jobbe med når han skal trene opp sin neste politihund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...