Gå til innhold

Har jeg rett på tilleggslønn når jeg er ekstrahjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ekstrahjelp i en liten butikk. Eller det er en kjede som finnes over hele landet.

Jeg er blitt bedt om å jobbe julaften pluss et par andre dager i romjulen. Kjipt, men greit om jeg har rett på tillegg i det minste da.

Tror ikke jeg får tillegg på lørsdagsjobbing, fikk ihvertfall ikke før da jeg var 17. Men nå er jeg 19, så lurte på om jeg må få det :)

Og noen som vet sånn ca hva som man burde på i tillegg på julaften, evt. andre dager i romjulen?

Anonymous poster hash: 03f14...871
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julaften er da ingen røddag. Tillegg får du 1. juledag og 1. nyttårsdag.

Anonymous poster hash: 819eb...98f

• Liker 4
Skrevet

Romjula er og sånn sett vanlige hverdager. Tviler på at disse dagene kvalifiserer til noen tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Romjula er og sånn sett vanlige hverdager. Tviler på at disse dagene kvalifiserer til noen tillegg.

Nei, trodde ikke romjulen generelt heller, men håper jo litt, men får man ikke noe ekstra på julaften heller?

Skrevet

Nei, trodde ikke romjulen generelt heller, men håper jo litt, men får man ikke noe ekstra på julaften heller? Anonymous poster hash: 03f14...871

Nei, man får ikke det. Som jeg har svart deg er det kun 1. juledag og 1. nyttårsdag som er røddager. Da får du hundre prosent, altså dobbelt betalt.

• Liker 1
Skrevet

Alder har forresten ingenting å si for eventuelle tillegg, bare så du vet det.

• Liker 3
Skrevet

Nei, man får ikke det. Som jeg har svart deg er det kun 1. juledag og 1. nyttårsdag som er røddager. Da får du hundre prosent, altså dobbelt betalt.

2. juledag er også rød.

• Liker 1
Skrevet

Alder har forresten ingenting å si for eventuelle tillegg, bare så du vet det.

Haha, great. Gleder meg til jeg skal slutte i den jobben.

Skrevet

2. juledag er også rød.

Stemmer det, takk for korreksjonen. Lenge siden jeg jobbet i jula. :)

Skrevet

Haha, great. Gleder meg til jeg skal slutte i den jobben. Anonymous poster hash: 03f14...871

All jobberfaring er fint å ta med seg videre. Dessuten er det bare koselig å jobbe på julaften. Lite folk osv.

• Liker 3
Skrevet

All jobberfaring er fint å ta med seg videre. Dessuten er det bare koselig å jobbe på julaften. Lite folk osv.

Ja, er ikke det at jeg må jobbe julaften som er ille, kan se for meg at det er koselig selv om jeg går glipp av tradisjonene med familien.

Men generelt er jeg bare så sliten jobben, og sjefen. Haha, men det var jo en annen historie. Men takk for svar :)

Skrevet

Julaften er rød etter et visst klokkeslett. Tror det er kl 14. Fikk iallfall noen røde timer forrige julaften på dagvakten min.

Skrevet

UB-tillegg kan du evnt få dersom du jobber mer enn et visst antall timer per uke/mnd. Det er bare å google.

Anonymous poster hash: 3527b...8ea

Skrevet

Tillegg på julaften er noen steder 12, andre steder 16.

Det betyr fullt helgedagstillegg.

Anonymous poster hash: 4f5ea...628
Skrevet

Har du ikke fått tillegg for å jobbe lørdager, så har du blitt lurt. Men hverdagene i jula (fredagen i romjula osv) er vanlige dager uten tillegg. Regner ikke med butikken har åpent 1. juledag, men isåfall har du rett på tillegg da også.

Skrevet

Har du ikke fått tillegg tidligere har du blitt lurt ja...

Hvis du ikke har jobbet for lite timer hver uke da?

Når man jobber 12 timer eller mer pr uke, skal man ha UB-tillegg osv. uavhengig av alder, ekstrahjelp, deltid, heltid.

Slik var det hvertfall når jeg jobber, og rettigheten har vel hvertfall ikke blitt dårligere siden da.

Desverre er det mange sjefer som lurer sine ekstrahjelper med dette.

Trodde det fantes et lønningskontor som ordnet slik jeg....

Men google det og skriv ut så kan du slenge det i bordet til sjefen.

Og streng tatt synes jeg du burde kreve å få tilbakebetalt alt UB tillegg du skulle ha hatt, helt siden du begynte der.

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke fått tillegg tidligere har du blitt lurt ja...

Hvis du ikke har jobbet for lite timer hver uke da?

Når man jobber 12 timer eller mer pr uke, skal man ha UB-tillegg osv. uavhengig av alder, ekstrahjelp, deltid, heltid.

Slik var det hvertfall når jeg jobber, og rettigheten har vel hvertfall ikke blitt dårligere siden da.

Desverre er det mange sjefer som lurer sine ekstrahjelper med dette.

Trodde det fantes et lønningskontor som ordnet slik jeg....

Men google det og skriv ut så kan du slenge det i bordet til sjefen.

Og streng tatt synes jeg du burde kreve å få tilbakebetalt alt UB tillegg du skulle ha hatt, helt siden du begynte der.

Dersom de følger tariff ja, ikke ellers.
  • Liker 3
Skrevet

Julaften er rød etter et visst klokkeslett. Tror det er kl 14. Fikk iallfall noen røde timer forrige julaften på dagvakten min.

Det et kl 13, i hvert fall i butikkbrabsjen. Vi slutter da for at de skal slippe å gi oss tillegg.

Men i år har jeg tatt meg fri julaften. :nigo:

Skrevet (endret)

Julaften er da ingen røddag. Tillegg får du 1. juledag og 1. nyttårsdag.

Jeg har jobbet på sykehjem, og julaften var rød dag etter kl.12(middag). 1.og 2.juledag er også røde dager. Nyttårsaften er rød etter kl.12(middag) og 1.Nyttårsadag er rød.

Uansett, ts, så skal husker jeg at jeg fikk kveldstillegg etter kl.17, uansett om det var hverdag, helg eller helligdag.

Helgetillegg var alltid hele helga, og helligdagstillegg var på de røde dagene. Om de røde dagene var på en helg fikk vi kun helligdagstillegg, og ikke helgetillegg, og om jeg jobbet på kvelden fikk jeg helligdagstillegg + kveldstillegg.

Endret av Bølle
Skrevet

Julaften og lørdager gir ikke noe tillegg i hht. arbeidsmiljøloven. om det er tillegg de dagene er det tariffavtaler som gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...