AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 Kjøpt og bor i en leilighet på ca.70 kvm og har en barnefamilie som nabo i etasjen over. Når familien er hjemme, er det aldri fred hos oss med all hopping, løping, tramping fra dem. Har prøvd å skru opp TV og musikk for å dempe støyet men det hjelper lite. Når den ene voksne går over gulvet, så kjenner det som om taket rister og jeg blir veldig irritert av den voldsomme lyden. De har til sammen 3 barn og det blir snart 4 om et par måneder. Og det verste er at barnerommet ligger rett over soverommet vårt. Femåringen liker å springe til toilet og tilbake rommet midt om natta. Bygningen er fra 1980-tallet og med betong som etasjeskiller. Jeg bruker aldri å høre noe fra nabo ved siden av. Blir nesten gal av tramping fra dem over oss. Noe forslag til hva man skal gjøre i slike tilfelle? bolig er nykjøpt. Går det an å klage på dårlig lydisolering? Anonymous poster hash: abce1...007 1
Rotemor Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 Du får håpe fjerdemann gjør at de flytter:) Du har nok ingen klagerett
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #3 Skrevet 5. desember 2013 Du kan: -kjøpe deg sov-i-ro og hørselvern med radio i og bo der akkurat så lenge du må. Nabolyder er vel hovedgrunnen til at folk flytter ut av leiligheter. -Gå til naboen og spørre fint og hyggelig om de kan legge et teppe på gulvet og bruke tøfler inne eller noe. Tre barn er et salig bråk og det er lite noen kan gjøre med det. -Lydisolere ditt eget tak. Kan være effektivt mot trinnlyd, men vil jo ikke ta vekk alt. I tillegg stjeler det noen cm av takhøyden. -Håpe at de flytter. Anonymous poster hash: c39c0...b5c 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Derfor jeg aldri kjøper noe i første etasje, da slipper man slike ting.Anonymous poster hash: 5fb1b...4b2 2
Kari_913 Skrevet 6. desember 2013 #5 Skrevet 6. desember 2013 Derfor jeg aldri kjøper noe i første etasje, da slipper man slike ting.Anonymous poster hash: 5fb1b...4b2 Slipper man det når man bor i 2. eller 3? Hvis det er snakk om en 6 etasje bygning. 1
Slimproppen Skrevet 6. desember 2013 #6 Skrevet 6. desember 2013 Jeg hadde en enslig mor med to barn over meg en gang. Bodde i blokk fra 60-tallet, m a o ikke veldig god lydisolering. Men jeg hørte nesten aldri noe fra dem, aldri trinnlyd, sjeldent bråk. De var rolige og dundret ikke over gulvet. Litt "barnelek", men ikke til sjenanse til alle døgnets tider. Man skal tåle å høre litt lyder, men samtidig skal man som nabo også være hensynsfull. Å lydisolere med lydbøyler ville hjulpet deg mye, men det vil jo koste litt. Jeg ville forklart dem hvor lydt det er, og bedt dem utvise hensyn etter visse klokkeslett. Veldig lydt der jeg bør også, tramping forstyrrer nattesøvnen veldig. For meg som allerede har alvorlig søvnlidelse er dette et mareritt. Man kan da velge om msn blir boende, eller rett og slett flytte. Ts, finn ut hva det vil koste å lydisolere og hvor mye det vil hjelpe, og om det vil lønne seg kontra å selge å finne noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #7 Skrevet 6. desember 2013 Slipper man det når man bor i 2. eller 3? Hvis det er snakk om en 6 etasje bygning. Bor i andre etasje og null problem. Ingen over meg bare under. Så ja, man slipper sånne ting da vettu.Anonymous poster hash: 5fb1b...4b2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #8 Skrevet 6. desember 2013 Jeg hadde en enslig mor med to barn over meg en gang. Bodde i blokk fra 60-tallet, m a o ikke veldig god lydisolering. Men jeg hørte nesten aldri noe fra dem, aldri trinnlyd, sjeldent bråk. De var rolige og dundret ikke over gulvet. Litt "barnelek", men ikke til sjenanse til alle døgnets tider. Man skal tåle å høre litt lyder, men samtidig skal man som nabo også være hensynsfull. Å lydisolere med lydbøyler ville hjulpet deg mye, men det vil jo koste litt. Jeg ville forklart dem hvor lydt det er, og bedt dem utvise hensyn etter visse klokkeslett. Veldig lydt der jeg bør også, tramping forstyrrer nattesøvnen veldig. For meg som allerede har alvorlig søvnlidelse er dette et mareritt. Man kan da velge om msn blir boende, eller rett og slett flytte. Ts, finn ut hva det vil koste å lydisolere og hvor mye det vil hjelpe, og om det vil lønne seg kontra å selge å finne noe annet. Takk for forslaget. FLytting er ikke aktuelt siden vi nettopp har kjøpt leiligheten. Anonymous poster hash: abce1...007
Slimproppen Skrevet 6. desember 2013 #9 Skrevet 6. desember 2013 Takk for forslaget. FLytting er ikke aktuelt siden vi nettopp har kjøpt leiligheten.Anonymous poster hash: abce1...007 Jeg solgte en leilighet med en gang etter overtakelse fordi det var umulig for meg å bo der. Hvis man mistrives og sliter med å være i sitt eget hjem, er det langt bedre å komme seg videre med et lite økonomisk tap, enn å bli værende bare på trass. Det er jo en vurderingssak hva som er best for dere 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #10 Skrevet 6. desember 2013 Jeg tror det generelt er mulig å klage på dårlig lydisolasjon. Til og med heve kjøpet, hvis dette beviselig er riktig ille og til og med helseskadelig fordi dere aldri kan slappe helt av. http://www.advokatsylte.no/advokat/kan-du-klage-pa-darlig-stoyisolering Egentlig skal klage sendes inn innen 2 mndr etter kjøpet, det er ihvertfall hva jeg har hørt. Uansett tid, ville jeg så fort som mulig sendt inn klage til megler og den som står ansvarlig (enten selger eller eierskifteforsikringsselskap). De vil selvfølgelig protestere på at det er en mangel som burde vært informert om, og ber sannsynligvis om en sakkyndigrapport som konkluderer med at problemet strider mot en eller annen regel, altså objektivt sett er en mangel. En advokat med erfaring i støy og eierskrifte vil vel kunne si noe om det, vil jeg tro. Ved behov for dokumentasjon må dere kontakte en akustiker (google f.eks "rådgivende ingeniør i akustikk"), som kan måle trinnlyd og evt gi råd om tiltak, med estimert pris. Selger KAN bli pålagt å betale for tiltak såfremt konklusjonen er at det virkelig er en mangel på støyforskrifter eller noe sånt. Kanskje det uansett reges for å være en så vesentlig mangel/så objektivt sett plagsomt at selger uansett måtte informert dere. Har selger bodd der i kort tid, kan jo det tyde på at vedkommende også har blitt plaget av støyen. Kanskje Støyforeningen har tips til dere, i det minste tips til en advokat og/eller en akustisk konsulent som kan passe til deres behov som privatpersoner. Men eksperter koster jo penger, dessverre. Så det er en avveining mellom alt dette eller flytte. Det koster penger, men trivsel er viktig først og fremst! Dette er ikke lett. Jeg føler veldig med dere, og håper dere finner en løsning! http://www.stoyforeningen.no Anonymous poster hash: eb774...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #11 Skrevet 6. desember 2013 Jeg tror det generelt er mulig å klage på dårlig lydisolasjon. Til og med heve kjøpet, hvis dette beviselig er riktig ille og til og med helseskadelig fordi dere aldri kan slappe helt av. Dette er ikke lett. Jeg føler veldig med dere, og håper dere finner en løsning! http://www.stoyforeningen.no Anonymous poster hash: eb774...cb9 Dette tror jeg vanskelig lar seg gjøre når bygget er fra 1980. da forplikter man selv å sette seg inn o byggeforskriftene fra den tiden. Hus fra 80-Tallet ER dårlig isolert. Anonymous poster hash: 0ace2...2bb 5
Slimproppen Skrevet 6. desember 2013 #12 Skrevet 6. desember 2013 Tviler sterkt på at ts kommer noen vei med å klage. Hadde det vært et nyere bygg, ja. Men ikke et såpass gammelt bygg fra tidsrom hvor lydisolering ikke hadde høy prioritet. Trinnlyd er svært gjennomtrengende, særlig fra mennesker som har tung gange og når det hoppes rundt. Vi er også veldig forskjellige i hva som tolereres av nabolyder. Han som bodde her før meg sa det var veldig stille. Vi har mao ulik oppfatning av hva rolig er 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #13 Skrevet 6. desember 2013 Dette tror jeg vanskelig lar seg gjøre når bygget er fra 1980. da forplikter man selv å sette seg inn o byggeforskriftene fra den tiden. Hus fra 80-Tallet ER dårlig isolert. Anonymous poster hash: 0ace2...2bb Har vært og sett på leilighet fra 1930 tallet, men de er jo veldig god isolert. Fatter ikke hva som er grunnen til så dårlig lydisolering når det er betong i etasjeskiller... Anonymous poster hash: abce1...007
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #14 Skrevet 6. desember 2013 Problemet er nettopp at det er betong i etasjeskiller. Betong leder lyd. Anonymous poster hash: eb774...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #15 Skrevet 6. desember 2013 Problemet er nettopp at det er betong i etasjeskiller. Betong leder lyd. Anonymous poster hash: eb774...cb9 Er ikke betong ganske god lydisolerende? Anonymous poster hash: abce1...007
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #16 Skrevet 6. desember 2013 Har vært og sett på leilighet fra 1930 tallet, men de er jo veldig god isolert. Fatter ikke hva som er grunnen til så dårlig lydisolering når det er betong i etasjeskiller... Anonymous poster hash: abce1...007 Kvaliteten på bygg varierer med tiden. Det kan hende betonglagene mellom etasjene var bedre på 1930 tallet enn på 1980 tallet der de ofta har bruk kun ett bjelkelag mellom etasjene. Anonymous poster hash: 0ace2...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #17 Skrevet 6. desember 2013 TS: Betong isolerer nok godt mot luftbåren lyd, som f.eks at noe prater. Men jo hardere gulvet er, jo større blir lydbølgene når noe treffer materialet. Det oppstår svigninger i gulvet, som brer seg til resten av konstruksjonen. Hvis du f.eks borer i en betongvegg eller spiller musikk med mye bass, vil jeg nok tippe at naboene dine hører det ganske godt. Mer enn dette klarer ikke jeg å si om saken :-) Jeg er ikke ekspert på lyd, annet enn at jeg selv har opplevd plagsom støy. Jeg skulle ønske jeg bare hadde flyttet fra hele greia først som sist. Anonymous poster hash: eb774...cb9 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #18 Skrevet 6. desember 2013 Kanskje som siste utvei, hvis samtaler med nabo ikke fører fram, prøve å finne noe som kan lede lyd opp til naboen over dere uten å plage andre beboere. Så har dere et forhandlingsmiddel. Litt må vel naboen klare å forbedre trinnlyden de skaper, f.eks å utstyre unger og seg selv med tøfler, og la ungene leke på et teppe? Du får google trinnlyd og tiltak (tøfler, tepper etc), så kanskje du finner enklere tips enn å isolere hele taket, som evt må senkes. I en blokk fra 80-tallet kan det vel bli veldig lavt under taket hvis man skal lage en lydhimling, i så fall. Jeg vet ikke så mye om tiltak, resultater og kostnader. Anonymous poster hash: eb774...cb9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #19 Skrevet 6. desember 2013 Kanskje som siste utvei, hvis samtaler med nabo ikke fører fram, prøve å finne noe som kan lede lyd opp til naboen over dere uten å plage andre beboere. Så har dere et forhandlingsmiddel. Litt må vel naboen klare å forbedre trinnlyden de skaper, f.eks å utstyre unger og seg selv med tøfler, og la ungene leke på et teppe? Du får google trinnlyd og tiltak (tøfler, tepper etc), så kanskje du finner enklere tips enn å isolere hele taket, som evt må senkes. I en blokk fra 80-tallet kan det vel bli veldig lavt under taket hvis man skal lage en lydhimling, i så fall. Jeg vet ikke så mye om tiltak, resultater og kostnader. Anonymous poster hash: eb774...cb9 Anonymous poster hash: abce1...007
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2013 #20 Skrevet 6. desember 2013 Kanskje som siste utvei, hvis samtaler med nabo ikke fører fram, prøve å finne noe som kan lede lyd opp til naboen over dere uten å plage andre beboere. Så har dere et forhandlingsmiddel. Litt må vel naboen klare å forbedre trinnlyden de skaper, f.eks å utstyre unger og seg selv med tøfler, og la ungene leke på et teppe? Du får google trinnlyd og tiltak (tøfler, tepper etc), så kanskje du finner enklere tips enn å isolere hele taket, som evt må senkes. I en blokk fra 80-tallet kan det vel bli veldig lavt under taket hvis man skal lage en lydhimling, i så fall. Jeg vet ikke så mye om tiltak, resultater og kostnader. Anonymous poster hash: eb774...cb9 Dette var et merkelig innlegg. Det er uhørt å diktere hva slags interiør (tepper eller ikke) og fottøy (tøfler, barbent osv.) andre mennesker skal ha. Anonymous poster hash: d3dad...35e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå