Wuxipain Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 Jeg kjøpte en gammel Opel Vectra 94 modell for 10 mnd siden. Den går som ei kule og jeg er veldig fornøyd med den på mange måter, selv om ting begynner å "falle" i fra hverandre..Det største problemet med bilen er vifta inne i kupèen. Det tok ikke lang tid etter at eg hadde kjøpt bilen at den røyk når jeg kjørte vifta på hakk 3 og 4. Jeg skiftet sikring og da fungerte den igjen, men bare på hakk 1 og 2. Skrudde jeg den opp på 3 eller 4 tok det ikke mange minuttene før den røyk igjen. Så jeg hadde et lite lager med sikringer liggende. Dette var på vår/sommer halvåret. Verkstedet trodde det var viftemotoren som måtte skiftes, så jeg skiftet den. Nå når det har blitt høst og vinter har den sluttet helt å fungere på alle hakkene. Så jeg har slitt med ekstremt mye dugg/vann på rutene..Jeg har ikkje en garasje jeg kan sette bilen inni for avtørking, og her jeg bor så regner det omtrent hele tiden på denne tiden av året, så jeg kan ikke ha dørene eller rutene åpne heller. Har rutene åpne pittelitt, så det har hjulpet litt, men med en gang jeg setter meg inn i bilen og begynner å kjøre kommer det jo damp fra pusten min, klærne osv... Nå har kulda kommet og nå har isen lagt seg på innsiden av rutene...Jippi! Noe jeg også har lagt merke til er at idèt jeg stopper bilen og slår av motoren så kommer det en slags røyk opp framme på dashbordet og ut av ventilene på siden, akkuratt som om all varmen endelig får komme ut fordi noe har blitt åpnet opp av ventiler idèt jeg stopper bilen... Jeg hadde bilen på et annet verksted for å se om de kunne finne ut av feilen med vifta, men de trodde også at det måtte være viftemotoren. Jeg sa jeg hadde skiftet den for 6 mnd siden og at det viste seg at det ikke var den som var problemet. Da sa han på verkstedet at da måtte de begynne å lete grundigere og det kunne komme til å koste..Bilen er såpass gammel at jeg vet ikke om jeg skal legge ut kostnadene på å få sjekket dette..De sa også at opel ikke har deler til en så gammel bil lenger, siden de ikke lager delene til modellene mer enn i 10 år... Tanken har selvfølgelig streifet meg om dette er grunnen til at forrige bileiger solgte bilen..at problemet egentlig allerede var der da jeg kjøpte den. Jeg brukte ikke viften i begynnelsen siden det ikke var nødvendig.. Anyway...Noen som vet hva jeg kan gjøre med vifta? Eller bør jeg se meg etter en ny bil?
C-girl Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 Kan tenke meg at det er viftemotstanden som er gåen. Typisk da at vifta bare virker på noen trinn, og at sikringen ryker dersom du kjører den på trinnene som ikke virker. Men det er rart at verkstedet ditt ikke tenkte på dette. Høres rart ut at de ikke har deler til bilen din lenger, mange modeller fra samme merke bruker samme deler, så skulle nok ikke være noe problem å finne deler til den. Dersom merkeverksted ikke har delen, så kan nok en deleleverandør f.eks meca, mekonomen osv kunne få tak i en.
Wuxipain Skrevet 5. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2013 Motstanderen ble først skiftet ut før viftemotoren ble skiftet. Merkeverkstedet sa at det gikk ikke å skifte ut bare motstanderen igjen, men at de måtte skifte både motstander og motor siden de ikke hadde bare èn av delene.. Jeg skal kontakte et nytt verksted som jeg har blitt tipset om. De ringer faktisk rundt for å få bruktdeler hos både høgger og andre personer, så kanskje det er lys i tunnelen likevell :-) Må først finne ut hva feilen er da....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå