AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 ...det er kun kalorinntak og forbruk som har noe å si om du går ned i vekt eller ikke? Hva syns dere ? Anonymous poster hash: 3771f...f58
MsMax Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 Man må ikke spise hver 3 time. Spiller ingen rolle om du spiser 1 stort måltid om dagen eller 5 små. Folk lever i troen om at forbrenningen stopper opp om det går lang tid mellom måltid, dette er bullshit. 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #3 Skrevet 5. desember 2013 Mange mener at hvis du spiser ofte vil du totalt sett spise mindre, fordi du ikke blir skrubbsulten mellom hver gang. Er man skrubbsulten, spiser man seg gjerne overmett, fordi det tar en stund før magen og hjernen signaliserer at kroppen har fått nok. Er man skrubbsulten faller man også gjerne mer for fristelser. Selv spiser jeg når jeg er sulten, men er obs på disse tingene og unngår overspising og fristelser Anonymous poster hash: 72385...161 4
Gjest Heartbeat Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Det er bare tull at du må spise flere små måltider. For meg funker det å spise bare to måltider om dagen Går bare fint . Du finner selv ut hva som passer deg best 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #5 Skrevet 5. desember 2013 For mange er det greit å planlegge å spise faktiske måltider ofte, fordi det da er lettere å unngå å falle for usunne fristelser og bare MÅTTE raske med seg noe søppelmat i farta. Dessuten opplever mange mer stabilt blodsukker ved å spise lite og ofte, istedet for å spise samme mengde mat på færre måltider, slik at man føler seg mer vel på like mye (eller mindre) mat. Anonymous poster hash: 96a85...06c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #6 Skrevet 5. desember 2013 Man må ikke spise hver 3 time. Spiller ingen rolle om du spiser 1 stort måltid om dagen eller 5 små. Folk lever i troen om at forbrenningen stopper opp om det går lang tid mellom måltid, dette er bullshit. Endelig noen som har skjønt det! Anonymous poster hash: 83bb3...12f
Sugerøret Skrevet 5. desember 2013 #7 Skrevet 5. desember 2013 Spis når du er sulten (og stopp rett før du blir mett) 2
Gjest Nanne70 Skrevet 5. desember 2013 #8 Skrevet 5. desember 2013 For mange er det greit å planlegge å spise faktiske måltider ofte, fordi det da er lettere å unngå å falle for usunne fristelser og bare MÅTTE raske med seg noe søppelmat i farta. Dessuten opplever mange mer stabilt blodsukker ved å spise lite og ofte, istedet for å spise samme mengde mat på færre måltider, slik at man føler seg mer vel på like mye (eller mindre) mat. Anonymous poster hash: 96a85...06c Dette tror jeg er individuelt. Når jeg spise mange, små måltider om dagen, opplevde jeg at jeg var mer eller rmindre konstant sulten/fysen, så for min del tror jeg denne stadige spisingen trigget blodsukkerstigning. Nå spiser jeg vanligvis 3 måltider om dagen med mat som stabiliserer blodsukkeret, og det er ingen krise dersom det skulle gå 5-6 timer mellom lunsj og middag. Ikke noe behov for hverken snop eller søppelmat
OPIgirl Skrevet 7. desember 2013 #9 Skrevet 7. desember 2013 Endelig noen som har skjønt det! Anonymous poster hash: 83bb3...12f Men er det særlig sunt å spise et stort måltid om dagen? 1
Gjest Nanne70 Skrevet 7. desember 2013 #10 Skrevet 7. desember 2013 (endret) Men er det særlig sunt å spise et stort måltid om dagen? Det er vel de færreste som spiser bare èn gang om dagen, men to eller tre måltider har jeg inntrykk av at det er ganske mange som spiser, hovedsaklig de som spiser lavkarbo eller intermittent faste. Hvorfor skulle det være usunt? Endret 7. desember 2013 av Nanne70
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #11 Skrevet 7. desember 2013 Men er det særlig sunt å spise et stort måltid om dagen? Hvorfor skulle ikke det være sunt? Tror du urmennesket spiste mange små måltider om dagen? Anonymous poster hash: 54acd...6e2 3
Bad Advice Skrevet 7. desember 2013 #12 Skrevet 7. desember 2013 ...det er kun kalorinntak og forbruk som har noe å si om du går ned i vekt eller ikke? Hva syns dere ? Anonymous poster hash: 3771f...f58 Det er psykologisk, bare for å gi et kort eksempel var det et forsøk som ble gjort med en bolle med tomatsuppe. De festet et rør i bunnen av bollen og ba folk om å spise til de var mette. Når suppe ble pumpet inn i fra bunnen, spiste forsøkspersonene 80% mer fordi de skulle spise til de var mette. Men metthetsfølelsen kom ikke fra å ha spist riktig mengde mat, men heller av hvordan talerkenen så ut. Hvor mye det så ut som de hadde spist. For noen fungerer det å spise små porsjoner hver tredje time. Ikke fordi de spiser hver tredje time, men fordi de spiser mange små porsjoner i stedet for 2-3 alt for store. For andre fungerer det å spise kun 4 timer på kvelden, og ingenting i løpet av hele dagen. Noen bør skippe frokosten av vane, og klarer seg fint. Andre ikke. Fordi de er vant til å få metthetsfølelsen om morgenen så hvis de ikke har spist om morgenen ender de opp med å spise mer senere. Spise hver tredje time, bytte ut store talerkener med mindre, eller slutte å se på TV mens man spiser (man spiser nemlig dobbelt så mye om man ser på TV samtidig som man spiser som hvis man konsentrerer seg om maten). Samtlige er tips som fungerer.
Bad Advice Skrevet 7. desember 2013 #13 Skrevet 7. desember 2013 Men er det særlig sunt å spise et stort måltid om dagen? Det nærmeste jeg har funnet på en konklusjon på om det er sunt eller ikke er at det er sunt for menn og dårlig for kvinner. Men på generelt grunnlag, så er det sunt for kroppen å faste av og til. En dag i uka er bare bra.
Pringle Skrevet 7. desember 2013 #14 Skrevet 7. desember 2013 Jeg tror det er sunnest å spise på en måte som passer for en selv. Det er ingen universalløsning her. 4
Jade Skrevet 7. desember 2013 #15 Skrevet 7. desember 2013 Bare ikke spis snop mens du er sulten (ha heller med deg noe sunn nødproviant/niste i vesken). Så spiser du så ofte som passer for deg og din hverdag :-)
Gjest rådyr Skrevet 7. desember 2013 #16 Skrevet 7. desember 2013 Om man skal opp i vekt kan det være lurt å spise hver 3. time, sånn at man husker å få i seg mat. 1
OPIgirl Skrevet 8. desember 2013 #17 Skrevet 8. desember 2013 Det er vel de færreste som spiser bare èn gang om dagen, men to eller tre måltider har jeg inntrykk av at det er ganske mange som spiser, hovedsaklig de som spiser lavkarbo eller intermittent faste. Hvorfor skulle det være usunt? Kanskeje pga blodsukkeret?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #18 Skrevet 8. desember 2013 Gikk frå å spise 3 ganger om dagen til 5-6,gikk ned 10kg og fikk mer energi og har ikke lyst på godter eller usunn mat. Det er nok veldig individuelt, noe alle må prøve og finne ut av selv hvordan kroppen liker det. For min del hjalp det å spise oftere for å gå ned i vekt.Anonymous poster hash: 68587...f44
Gjest Awzm me Skrevet 8. desember 2013 #19 Skrevet 8. desember 2013 Jeg spiser bare et måltid om dagen, før spiste jeg oftere. Har gått ned i vekt nå da. Når jeg spiste flere ganger om dagen, så ble det til at flere av de måltidene var usunne også... Kan hende jeg snackser litt på kvelden, enten det er frukt, chips eller nøtter. Overskriver veldig sjelden 1600 kalorier ihvertfall. Men gjør det ikke bevisst heller, er ikke en diett eller noe slikt. 1
OPIgirl Skrevet 8. desember 2013 #20 Skrevet 8. desember 2013 Hvorfor skulle ikke det være sunt? Tror du urmennesket spiste mange små måltider om dagen? Anonymous poster hash: 54acd...6e2 Nå ble ikke urmennesket så veldig gamle heller da og vi har utviklet oss mye siden den gang .-) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå