AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 Jeg prøver ¨å gå opp i vekt og jeg håper at jeg kan legge på meg en kilo per uke. Det ville vært en fin julegave til meg selv da jeg har godt av å legge på meg ca. 5 kg. Jeg har regnet ut min BMR og den kom på 1355.9. og jeg brenner ca. 2101 kalorier som da betyr at jeg må spise 2600 kalorier hver dag! Jeg jobber i en matbutikk og deet varierer fra hver dag med hvor aktivtet det er. Noen dager løper jeg frem og tilbake, mens andre dager tar jeg det med ro. Jeg syntes tallet er svimlende høyt og jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å få i meg nok kalorier. Det er vanskelig når jeg jobber å få appetitt... Jeg syntes også det er vanskelig å få i seg mat med så mye kalorier...altså jeg klarer kanskje 2000 men 2600.. Trenger litt veiledning fra noen. Syntes det er vanskelig å vite nøyaktig om jeg treffer 2600 kalorier. Anonymous poster hash: 968a3...e3b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #2 Skrevet 5. desember 2013 Du er i en heldig situasjon. Skulle ønske det var meg som kunne ha det ønsket for ukene som kommer. Anonymous poster hash: 73236...92b 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #3 Skrevet 5. desember 2013 Start med å velge matvarer med mye fett, det inneholder mye kalorier. Majones istedenfor smør, all mat stekes i ekstra mye smør eller olje, drikk helmelk etc. Potetgull og sjokolade er det veldig mye kalorier i, just sayin Anonymous poster hash: 4504b...ce5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Jeg prøver ¨å gå opp i vekt og jeg håper at jeg kan legge på meg en kilo per uke. Det ville vært en fin julegave til meg selv da jeg har godt av å legge på meg ca. 5 kg. Jeg har regnet ut min BMR og den kom på 1355.9. og jeg brenner ca. 2101 kalorier som da betyr at jeg må spise 2600 kalorier hver dag! Jeg jobber i en matbutikk og deet varierer fra hver dag med hvor aktivtet det er. Noen dager løper jeg frem og tilbake, mens andre dager tar jeg det med ro. Jeg syntes tallet er svimlende høyt og jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å få i meg nok kalorier. Det er vanskelig når jeg jobber å få appetitt... Jeg syntes også det er vanskelig å få i seg mat med så mye kalorier...altså jeg klarer kanskje 2000 men 2600.. Trenger litt veiledning fra noen. Syntes det er vanskelig å vite nøyaktig om jeg treffer 2600 kalorier. Anonymous poster hash: 968a3...e3b Du trenger ikke trekke nøyaktig 2600 kcal, det er et anslag, ikke en fasit. Øk matmengden til du ser at du begynner å legge på deg, og så legger du deg der til du nærmer deg trivselsvekt. Da reduserer du litt, og litt, inntil du finner vedlikeholdsnivået ditt. Men å legge på seg 1 kg pr uke hørtes veldig mye ut! Anonymous poster hash: 37a09...2c5 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2013 #5 Skrevet 7. desember 2013 Start med å velge matvarer med mye fett, det inneholder mye kalorier. Majones istedenfor smør, all mat stekes i ekstra mye smør eller olje, drikk helmelk etc. Potetgull og sjokolade er det veldig mye kalorier i, just sayin Anonymous poster hash: 4504b...ce5 Dette er usunt fett. Majones, meierismør og bacon er møkkafett, som samler seg som slagg på innsiden av årene. spis heller masse nøtter og avocado, og ta en spiseskje med økologisk extra virgin oliven olje hver morgen. Anonymous poster hash: 9e0a1...a7e 1
Gjest bustyvel Skrevet 7. desember 2013 #6 Skrevet 7. desember 2013 Legger du til litt styrketrening vil du kunne øke på en enda sunnere måter, med muskler i tillegg 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 Dette er usunt fett. Majones, meierismør og bacon er møkkafett, som samler seg som slagg på innsiden av årene. spis heller masse nøtter og avocado, og ta en spiseskje med økologisk extra virgin oliven olje hver morgen. Anonymous poster hash: 9e0a1...a7e Ny forskning tyder på at naturlig, mettet fett ikke er farlig Men du er vel en av dem som stikker hodet ned i jorda og nekter å høre etter... Det er en myte, som mange tjener masse masse penger på... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10128147 http://tunmed.wordpress.com/2012/09/06/mettet-fett-er-ikke-sa-farlig/ http://www.expressen.se/debatt/punktera-myten-om-farliga-fettet/ Anonymous poster hash: 58cab...c04 3
Supraspinatus Skrevet 9. desember 2013 #9 Skrevet 9. desember 2013 Dette er usunt fett. Majones, meierismør og bacon er møkkafett, som samler seg som slagg på innsiden av årene. spis heller masse nøtter og avocado, og ta en spiseskje med økologisk extra virgin oliven olje hver morgen. Anonymous poster hash: 9e0a1...a7e Ferdigmajones kan jeg være enig med deg at er usunt. For det er ofte laget at soya. Det vil dog ikke legge seg som slagg på innsiden av (blod)årene. Det gjør heller ikke mettet fett og det har aldri gjort det. Fett løser seg nemlig ikke i blodet og må derfor fraktes rundt av proteiner. Og det er disse proteinene som man finner i såkalte avleiringer, men disse er igjen en del av immunforsvaret som vi ikke kan være foruten. Som du sikkert forstår er mekanismene bak arteriosklerose uhyre komplisert og man har i nyere tid funnet ut at mettet fett generelt ikke er en synder isolert sett. Den sannsynlige skurken er betennelse som oppstår. F.eks. pga skader av for høyt inntak av sukker, eller overdrevet inntak av omega-6-fettsyrer. Når TS skal opp i vekt kan jo TS selvfølgelig bare fråtse i snop og allting er løst. Det er nok ikke en god løsning. Selv om en ønsker å gå opp i vekt er det viktig å spise relativt sunt. En god måte å gå opp i vekt er som flere har foreslått her. Øke inntaket av fete ting og gjerne litt av de tingene som er rikt på fett, karbohydrat og protein samtidig som det ikke inneholder sukker. Peanøttsmør og H-melk er utmerkede kandidater. Velg ekte peanøttsmør som ikke er tilsatt noe annet enn salt. De vanlige i butikken er ofte tilsatt mye sukker og en eller annen vegetabilsk olje som er billigere enn å mose peanøtter. Annet nøttesmør er også bra som mandelsmør og cashewsmør. Velg fete meieriprodukter som rømme (anbefaler røros sin, den smaker fortreffelig) og bruk fløte ofte. Jeg bruker selv fløte i kaffen. Ev kan du bruke usaltet smør i kaffen og. Pass på. Man blir veldig mett av dette. Styrketrening er også fornuftig når man prøver å gå opp i vekt. Ja, det koster energi det og, men det stimulerer veksthormon slik at du blir litt større. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #10 Skrevet 9. desember 2013 Peanøttsmør med skje Du trenger ikke trekke nøyaktig 2600 kcal, det er et anslag, ikke en fasit. Øk matmengden til du ser at du begynner å legge på deg, og så legger du deg der til du nærmer deg trivselsvekt. Da reduserer du litt, og litt, inntil du finner vedlikeholdsnivået ditt. Men å legge på seg 1 kg pr uke hørtes veldig mye ut! Anonymous poster hash: 37a09...2c5 Jo, kanskje en overdrivelse med 1 kg per uke, men 0.5 kg hørtes mer optimistisk ut Jeg har prøvd å øke inntaket sakte fordi jeg orker ikke så store porsjoner med en gang. Takk for tipsene alle sammen Du er i en heldig situasjon. Skulle ønske det var meg som kunne ha det ønsket for ukene som kommer.Anonymous poster hash: 73236...92b Nei, ikke si sånt. Er jeg heldig som blir kritisert for å se ut som et skjelett? Nei. Er jeg heldig når folk jeg treffer slenger en kommentar her og der om hvor lite de tror jeg spiser. Det er veldig sårende og jeg vil heller være litt tjukk enn litt for tynn. Anonymous poster hash: 968a3...e3b
Gjest Superwoman! Skrevet 10. desember 2013 #11 Skrevet 10. desember 2013 Nei, ikke si sånt. Er jeg heldig som blir kritisert for å se ut som et skjelett? Nei. Er jeg heldig når folk jeg treffer slenger en kommentar her og der om hvor lite de tror jeg spiser. Det er veldig sårende og jeg vil heller være litt tjukk enn litt for tynn. Anonymous poster hash: 968a3...e3b Hahaha, er alltid sånn at man vil ha det man ikke har selv! Hadde du vært litt for tykk ville du heller vært for tynn osv.. Men nøtter, avocado, h-melk istedenfor lettmelk, kjøttdeig istedenfor karbonadedeig skal gjøre forskjeller. Lykke til!
erik_berntsen Skrevet 10. desember 2013 #12 Skrevet 10. desember 2013 Da er det bare å kaste innpå nøtter i massevis. Spis en boks hver dag så er du fint innafor!
GodsChild Skrevet 12. desember 2013 #13 Skrevet 12. desember 2013 Åh jeg er i samme situasjon, må legge på meg 10 kg, men vil jo ikke gjøre det på en usunn måte.. Så jeg har masse extra virgin olivenolje på maten, spiser masse avocado, nøtter av alle slag, sunne oljer.. lager smoothies med masse extra virgin kokosolje (veldig sunt!) og masse frukt og frø.. Spiser gjennom hele dagen, men synes også det kan være vanskelig til tider... henger meg med på denne tråden jeg
Supraspinatus Skrevet 12. desember 2013 #14 Skrevet 12. desember 2013 Da er det bare å kaste innpå nøtter i massevis. Spis en boks hver dag så er du fint innafor! Åh jeg er i samme situasjon, må legge på meg 10 kg, men vil jo ikke gjøre det på en usunn måte.. Så jeg har masse extra virgin olivenolje på maten, spiser masse avocado, nøtter av alle slag, sunne oljer.. lager smoothies med masse extra virgin kokosolje (veldig sunt!) og masse frukt og frø.. Spiser gjennom hele dagen, men synes også det kan være vanskelig til tider... henger meg med på denne tråden jeg Merk at nøtter kan skape mageproblemer i store mengder. For å unngå dette er bløting et godt tiltak. Se feks her: http://www.thenourishinggourmet.com/2008/07/soaking-nuts.html
GodsChild Skrevet 12. desember 2013 #15 Skrevet 12. desember 2013 Merk at nøtter kan skape mageproblemer i store mengder. For å unngå dette er bløting et godt tiltak. Se feks her: http://www.thenourishinggourmet.com/2008/07/soaking-nuts.html Det har jeg ikke tenkt på, takk for tips
strawberry Skrevet 12. desember 2013 #16 Skrevet 12. desember 2013 Spis ekte smør (ikke sånne lett-varianter av noe som helst egentlig). Pass på at du får i deg riktig mengde kalorier; ikke bare less på med loff og annet usunt som kun har karbohydrater. Tilsett litt ekstra matfløte f.eks i supper sånn at det blir mer kalorier i dem. Lykke til! Var selv ganske tynn når jeg var yngre, men med meg gikk naturen sin gang etter jeg fylte 19.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå