Gå til innhold

Hvordan spørre om de kan betale tilbake

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen mnd siden fylte svigermor 50, og meg og mannen, hans søster + mann og hans to stesøsken (m/samboer) gikk sammen om å kjøpe gave.

Jeg og mannen la ut, og det ble ca. 1000 kroner pr par.

Vi har ikke fått tilbake penger fra hans stesøsken ennå, og vet ikke hvordan vi skal spørre, eller om vi skal minne dem på det i det hele tatt.

2000 er jo ikke verdt å lage "dårlig stemning" over, men samtidig er det penger som hadde kommet godt med foran julehandelen (eller når som helst). Dessuten blir det jo litt feil at de fikk navnet sitt på pakken, uten å være med på å betale.

Er det smålig av oss å minne dem på å betale tilbake? Hvordan kan vi evt. gjøre det?

Anonymous poster hash: f238d...83f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring og spør om dere skal kjøpe julegave sammen og hør om de kan ordne det... så går pengene opp i opp også?

• Liker 1
Gjest Haaploes
Skrevet

Er det ikke bare å si det som det er?
"I disse julegavetider kom vi på at vi la ut for gave til [navn på svigermor]. Skal vi slå oss sammen på julegave til henne, eller vil dere sette over en tusenlapp til kontonummer-sånn-og-sånn". For eksempel. Skjønner ikke at det skal bli dårlig stemning over det. Selv sendte jeg ut FB-melding til kollegaene mine her om dagen fordi jeg hadde lagt ut for en gave. "Føles dumt å be dere om å føre over 40 kroner, men alle monner drar"-ish.

Skrevet

Du skal iallefall ikke la være å si i fra, er jo godt mulig de har glemt det. Send dem en melding om det :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg må vel innrømme at det jeg synes er verst er at de sikkert kommer til å synes det er ubehagelig og flaut at de ikke har betalt tilbake. Har liksom ikke lyst til å gjøre andre ukomfortabel.

Men jeg skal samle prøve å samle opp litt mot og sende dem en (hyggelig) melding :)

(julegave har vi forresten kjøpt allerede, så det alternativet utgår)

Skrevet

"Heisann! Fint om dere kan sette inn penger for gaven til svigermor. Takk :)"

Verre enn det er det ikke

• Liker 8
Skrevet

"Hei. Fint om dere kunne betale det vi la ut for gaven til svigermor."

Anonymous poster hash: 085f5...a80

• Liker 1
Skrevet

Legg til kontonummer og beløp også i meldingen. Om folk blir litt flaue fordi de har glemt det er sjansen større for at de utsetter å kontakte deg for slike ting og dermed glemmer det igjen om de ikke har disse tingene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns faktisk noen tusenlapper er mye penger. Man skal ikke føle seg smålig. Uansett handler det ikke om beløpet heller.

Jeg ville bare skrevet en tekstmelding: " tror ikke vi har gitt dere kontonr for presangen vi la ut for, her er det :) "..... Thanks.

Anonymous poster hash: 97e45...d88
  • Liker 3
Skrevet

"Hei! Hadde vært flott om vi kunne fått pengene vi la ut for dere, til svigermor. Kontornr:...... Tusen takk :)"

Anonymous poster hash: 5cf6f...48c
Skrevet

Er det urimelig av oss og be om det nå rundt juletider?

Vet at de har litt mindre å rutte med enn oss, da de er studenter, men om man ser på det på en litt annen måte ligger jo de 1000 spenn hver i pluss i "budsjettet", mens vi er 2000 i minus...

Vi minnet dem forresten på det en ukes tid etter bursdagen, men det gikk tydeligvis i glemmeboken igjen.

Skrevet

Hva med denne:

"Hei. Hvordan går det med dere?

Beklager, helt glemt å gi dere kontonummeret for gaven til (svigermors navn). Kom plutselig på det da det havnet en strømregning i posten i dag, haha. Kontonummer: ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ (...) "

Også fyller du på med oppsummering/ forslag til treff i julen.

Anonymous poster hash: 34cac...31a
  • Liker 3
Skrevet

Jeg må vel innrømme at det jeg synes er verst er at de sikkert kommer til å synes det er ubehagelig og flaut at de ikke har betalt tilbake. Har liksom ikke lyst til å gjøre andre ukomfortabel.

Men jeg skal samle prøve å samle opp litt mot og sende dem en (hyggelig) melding :)

(julegave har vi forresten kjøpt allerede, så det alternativet utgår)

Dette får mannen din ordne opp i. Det er hans (ste)søsken, da får han sende meldingen. Det sier seg selv.

Anonymous poster hash: de505...539

• Liker 1
Skrevet

Siden de ikke har kommet med pengene allerede så må du regne med at de prøver seg på å komme seg unna.

Skrevet

Litt merkelig å glemme et slikt stort beløp, synes jeg.

Dette må du selvsagt kunne purre på. Det er ikke DU som skal være flau, ihvertfall. Å dra en slik at du "har glemt å gi kontonummer" som er foreslått over her, kan hjelpe på å "ufarliggjøre" det litt, og gjøre det mindre pinlig. Jeg synes uansett at de har grunn til å være flaue, men skjønner godt at du synes det blir litt ubehagelig selv.

• Liker 1
Skrevet

Lignende har skjedd meg flere ganger. Da skriver jeg bare (som foreslått tidligere) : jeg glemte helt å gi dere kontonummeret mitt etter jeg la ut for gaven til svigermor sist. Kontonummer er: xxxxxxx og det ble 1000,- på hver :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...