Miss moneypenny Skrevet 5. desember 2013 #1 Skrevet 5. desember 2013 Hei! Kan noen hjelpe meg? Jeg aner ikke hvordan man beregner nåverdi, har en casio kalkulator. En annen ting jeg lurer på er hvorfor jeg ikke klarer å skrive inn noe annet enn rente i cash flow, så hvis noen har greie på det tar jeg gjerne imot tips der også
Miss moneypenny Skrevet 5. desember 2013 Forfatter #2 Skrevet 5. desember 2013 Dytter litt med et spørsmål til.. Tvm, compound interest. N=5, PV=100, FV=200, P/Y=1. Skal trykke på I% og få 14,87, men det står bare MA ERROR. Hvorfor går det ikke? Er det fordi kalkulatoren står i END-modus, og hvordan får jeg bytta til BEGIN?
Dace Skrevet 5. desember 2013 #3 Skrevet 5. desember 2013 Hei! Kan noen hjelpe meg? Jeg aner ikke hvordan man beregner nåverdi, har en casio kalkulator. En annen ting jeg lurer på er hvorfor jeg ikke klarer å skrive inn noe annet enn rente i cash flow, så hvis noen har greie på det tar jeg gjerne imot tips der også Har ikke min egen casio tilgjengelig så jeg får ikke gitt helt nøyaktige instrukser, men for å regne ut nåverdien må du jo få tastet inn cash flow'en på en eller annen måte. Mener å huske at dette gjøres i stat- eller listefunksjonen? Etter det skal det bare være å sette inn avkastningskrav i TVM for å få regnet ut nåverdien.
Dace Skrevet 5. desember 2013 #4 Skrevet 5. desember 2013 Dytter litt med et spørsmål til.. Tvm, compound interest. N=5, PV=100, FV=200, P/Y=1. Skal trykke på I% og få 14,87, men det står bare MA ERROR. Hvorfor går det ikke? Er det fordi kalkulatoren står i END-modus, og hvordan får jeg bytta til BEGIN? Begin/end skal ikke ha noe å si med mindre det er spesifisert i oppgaveteksten. Dette endrer kun kalkulasjonen ut fra om payments inntreffer i begynnelsen eller slutten av en periode. MA ERROR vil si at det er en math error, så antakelig er det noen tall som mangler eller er feilplassert. Er du sikker på at du har fått med alt fra oppgaveteksten?
Miss moneypenny Skrevet 5. desember 2013 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2013 Begin/end skal ikke ha noe å si med mindre det er spesifisert i oppgaveteksten. Dette endrer kun kalkulasjonen ut fra om payments inntreffer i begynnelsen eller slutten av en periode. MA ERROR vil si at det er en math error, så antakelig er det noen tall som mangler eller er feilplassert. Er du sikker på at du har fått med alt fra oppgaveteksten? Ja jeg sitter med løsningsforslag også, og prøver å taste inn nøyaktig det som er gjort i løsningsforslaget, men det går ikke. I noen oppgaver ser jeg at det skal være BEGIN modus, vet du hvordan man endrer det?
Amethyst Skrevet 5. desember 2013 #6 Skrevet 5. desember 2013 Anbefaler å kjøpe finanskalkulator. Har både det og Casio selv, og det er mye enklere med en finanskalkulator. Husker dessverre ikke hvordan man gjør det med casio..
Dace Skrevet 5. desember 2013 #7 Skrevet 5. desember 2013 (endret) Ja jeg sitter med løsningsforslag også, og prøver å taste inn nøyaktig det som er gjort i løsningsforslaget, men det går ikke. I noen oppgaver ser jeg at det skal være BEGIN modus, vet du hvordan man endrer det? Litt usikker dessverre, og tror kanskje det kan variere avhengig av hvilken Casio-modell du har. Kan du trykke shift+menu for å komme inn på setup? Da tror jeg isåfall det skal være mulig å endre det der. Sier meg forresten enig med Amethyst angående finanskalkulator. Veldig praktisk å ha for denne typen oppgaver. Endret 5. desember 2013 av Dace
Miss moneypenny Skrevet 5. desember 2013 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2013 Tusen takk for råd ang kalkulator, men eksamen er i morra tidlig skal prøve shift og menu
Sassenach Skrevet 5. desember 2013 #9 Skrevet 5. desember 2013 Du regner NNV på Casio ved å: - Føre inn kontantstrømmen inkludert investeringskostnaden i år 0 i LIST eller STAT - Inn på TVM hvor du setter i% lik avkastningskravet. Pass på at listen du har skrevet kontantstrømmen i er den som står i innstillingene her Nå kan du trykke på NNV eller IRR, alt ettersom hva du skal ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå